آنچه گذشت

انتشار داغ سریال‌هایجدید در سالی که گذشت؛

آنچه گذشت

مریم اصغری

 

سال 1402 هم رو به پایان است. سالی که برای شبکه نمایش خانگی نسبتا پربار بود؛ چراکه با افزایش رقابت بین پلتفرم های اینترنتی، بازار انتشار سریال های جدید داغ شد و مخاطبان هم شاهد عرضه‌ی سریال‌های متنوعی از ژانرهای مختلف بودند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در این گزارش می‌خواهیم به سریال های ایرانی که در سال 1402 به ورطه انتشار رسیدند نگاهی داشته باشیم.

سریال افعی تهران

افعی تهران اولین حضور پیمان معادی در شبکه نمایش خانگی است که روز گذشته ساعت 8 صبح در فیلم نت و وب سایت مدرن فیلم به پخش رسید. این اثر که به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و نویسندگی پیمان معادی و پویا مهدوی زاده ساخته شده، داستان کارگردانی را روایت می‌کند که درگیر یک پرونده قتل می‌شود.

پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی و مریلا زارعی از بازیگران این سریال هستند

مرداب

«آدم‌های کوچیک، رد پاشون هم کوچیکه، برای همین راحت‌تر پاک میشه» این جملات خلاصه‌ای است از سریال مرداب که در ژانر درام و معمایی، به کارگردانی برزو نیک نژاد، نویسندگی پدرام افشار و افشین صادقی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته ساخته شد.

این اثر که از مهر 1402 شروع به پخش شد؛  با حفظ ریتم و روایت درست توانست تماشاگر را با خود همراه کند و در بلبشوی نمایش خانگی یک فیلم معقول و استاندارد را به تصویر بکشد و به مانند دیگر آثاردر دام ابتذال و فضای سیاه و تلخ نیفتد.

 دفتر یادداشت

دفتر یادداشت را در ژانر کمدی و جنایی می‌توان اثری موفق دانست که عمده این موفقیت به بازی تحسین برانگیز بازیگران توانمند آن همچون رضا عطاران و حسن معجونی و سوگل خلیق باز می‌گردد.

در این اثر که انتشار آن از آبان 1402 آغاز و به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، نویسندگی مسعود خاکباز و تهیه‌کنندگی حسین اکبری ساخته شده است. دیگر بازیگرانی همچون مینا ساداتی، کاظم سیاحی، بیژن بنفشه خواه و… نیز حضور دارند.

در خلاصه داستان دفتر یادداشت آمده: ایرج و حمید، رفقای قدیمی از دوران کودکی سرشان برای پیگیری پرونده‌های جنایی درد می‌کند، پای آنها ناخواسته به پرونده قتل‌‍‌های زنجیره‌ای باز می‌شود.

رئالیتی شو اسکار

مهران مدیری به گفته خودش فرزند تلویزیون است. همانکه با مجموعه «قهوه تلخ» شبکه نمایش خانگی را به سطح دیگری برد؛ حالا در دوره‌ای که بازار شبکه نمایش خانگی، به دلایل آشکار و نهان، دوباره داغ شده است، نمی‌شود که او حضور نداشته باشد و تازه‌ترین کار او «اسکار» هم از دی ماه سال جاری در حال پخش است.

این اثر به تهیه کنندگی محمد شریفی و کژال نوری یک رئالیتی شو/ گیم‌شو است که مهمانان آن همگی از بازیگران و افراد مشهور هستند و رقابت بر سر تندیس اسکار است و هر مهمان بر اساس نحوه انجام چالش خود، از مجری اصلی برنامه امتیاز دریافت می‌کند.

در این رئالیتی شو، مهران مدیری، به‌عنوان کارگردان هنری و مجری اصلی برنامه و نیما شعبان نژاد به‌عنوان دستیار مجری اصلی ایفای نقش میکنند و اثری مخاطب پسند محسوب می‌گردد.

هفت

«هفت» داستان رفاقت چند جوان است که برای گسترش کسب و کارشان وارد مهمانی مرموزی می‌شوند که سرنوشت‌شان را تغییر می‌دهد. اما نقد جدی که به این سریالی که به کارگردانی کیارش اسدی زاده و در ژانر جنایی_اجتماعی درام ساخته و از آبان ماه در شبکه‌ی نمایشیِ تماشاخونه پخش شده؛ رنگ و بوی غیرواقعی‌بودن بسیاری از صحنه ها و محتوا است که از همان قسمتهای آغازین پخش هم نقد جدی گرفت.

مهدی هاشمی، رضا کیانیان، علی مصفا، هانیه توسلی، بابک حمیدیان، فرزاد حسنی، مه‌لقا باقری، نیکی کریمی و امیر جعفری فقط چند تن از بازیگرانِ نام‌آشنایی‌اند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند. مینا ساداتی، محمد امین (که طراح پروژه و تهیه‌کننده نیز بوده است)، حدیث میرامینی و نازنین بیاتی نیز از دیگر بازیگرانِ این سریال‌اند.

گناه فرشته

گناه فرشته با توجه به بازیگران و نویسنده و کارگردان نام آشنای آن از مهم ترین سریال های نمایش خانگی سال جاری بود که از اول دیماه آغاز به پخش کرد و مخاطبان که پیش از این شهاب حسینی را در قامت کارآگاهی معقول در پوست شیر به تماشا نشسته بودند، اینبار منتظر وکیلی حاذق بودند اما…

حامد عنقا، که پیش‌تر سابقه‌ی طراحی و نویسندگیِ سریال‌هایی چون پدر و آقازاده را در کارنامه‌ی خود دارد، برای اولین بار در مقام کارگردانیِ یک سریال نیز نشسته است که تهیه کنندگی و نویسندگی آن نیز بر عهده خودش بود.

آنچه که نقطه ضعف این اثر به حساب می‌آمد این بود که الگوی رواییِ سریال بیش‌ از اندازه تکراری است و می‌توان نمونه‌های فراوانی از آن را در شبکه‌ی نمایش خانگی ردیابی کرد. همچنین بی‌منطقی‌هایی در برخی موقعیت‌ها یا طراحیِ کاراکترها دیده می‌شد.

شهاب حسینی، امیر آقایی، لادن مستوفی، مهدی سلطانی، پردیس پورعابدینی، از جمله بازیگران این سریال هستند.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده: «آتیش چیز بدی نیست، اونچه اضافه ست رو می سوزونه، چیزی موندنی باشه می مونه!»

شریک جرم

سریال شریک جرم در ژانر درام و جنایی، به کارگردانی مازیار میری، نویسندگی امیر عربی و به تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان است. اسعدیان و میری پیش از این سابقه تولید سریال خسوف را داشتند. داستان این سریال درباره میترا وکیل خوش‌نامی است که روزی در دفترش یک جنایت رخ می‌دهد. بنابراین او مجبور می‌شود برای دفاع از خود تحقیقاتی را درباره یکی از موکلانش آغاز کند و در این راه با دردسرهایی رو‌به‌رو می‌شود که حتی شغلش را نیز به خطر می‌اندازد. شایان ذکر است که سریال شریک جرم از آذر ماه 1402 در سایت NAWA.TV منتشر شد.

شب های مافیا : زودیاک

«شب های مافیا»، گیم شوی جذابی است که در آن یک قاتل سریالی به نام «زودیاک»، شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار می دهد. در این برنامه که به کارگردانی محمد رضائیان ساخته شده است، محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد. این سریال در واقع نسخه‌ای ویژه از سریال مافیا است که در آن شرکت‌کنندگان از میان چهره‌های سرشناس انتخاب شده‌اند.

سریال زخم کاری 2: بازگشت

سریال زخم کاری 2 بازگشت در ژانر درام و معمایی، به کارگردانی محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان ساخته و از شهریورماه در فیلیمو منتشر و در زمان انتشار با استقبال بسیار زیادی مواجه شد اما به گفته منتقدین نتوانست به میزان فصل اول آن در جذب مخاطب موفق عمل کند.

جواد عزتی، رعنا آزادی ور، الهه حصاری، مرتضی امینی تبار، سعید چنگیزیان، سید جواد هاشمی، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک از بازیگران این سریال پرطرفدار هستند.

حیثیت گمشده

در داستان سریال حیثیت گمشده آمده است: «زخمی، عمیق‌تر از انزوا… ‌پای «حیثیت» در میان است!»

این اثر که به کارگردانی سجاد پهلوان زاده در سال ۱۴۰۲ در ژانر درام و خانوادگی ساخته و در تیرماه سال جاری پخش شده است، مهدی حسینی نیا، بهاره افشاری، الناز حبیبی، امیر نوروزی، بهزاد خلج، مهدی زمین پرداز، ستاره پسیانی، رحمان باقریان، نادر فلاح، آرش فلاحت پیشه و آرشیدا درستکار به هنرمندی پرداخته‌اند.

حیثیت گمشده شروع تاثیرگذاری داشت؛ یک خانواده که از نداشتن بچه رنج می‌برند و زنی که دور از چشم شوهرش از یک بچه نگه‌داری می‌کند و به‌طور تقریبا ناخودآگاهی، این نوزاد را به کشتن می‌دهد. او که نمی‌داند باید چکار کند در نهایت تصمیم می‌گیرد تا خودش را بکشد و سعی می‌کند پیش از کشتن خود، همه اسرار زندگی‌اش را پنهان سازد تا شوهرش رازهای سر به مهر او را نفهمد. با این حال، امیر بعد از مرگ هاجر سوال‌های بسیار زیادی در ذهنش دارد. زنش موقع مرگ حامله بوده، یک بچه در آغوش خود داشته که با مواد مخدر کشته شده و خود زنش نیز مواد مصرف می‌کرده. همه این موارد علامت تعجب‌های زیادی را در ذهن امیر شکل می‌دهند که او را وادار می‌کند تا راز زنش را بفهمد؛ همانطور که مخاطب دلش می‌خواهد این راز را گره‌گشایی کند.

عقرب عاشق

عقرب عاشق سریالی درام، عاشقانه و علمی تخیلی با بازی محمدرضا فروتن، آرمان درویش، ساقی حاجی پور، سیاوش خیرابی، متین ستوده، رضا بهبودی، حسین پاکدل، شقایق فراهانی، رویا جاویدنیا، آتنه فقیه نصیری، علی صلاحی، مهران رنجبر، سمیرا حسینی، رضا فیاضی، شیدا یوسفی، هدایت الله سجادی، رضا پژوهی و پارسا صحرایی به نویسندگی حامد افضلی و امین محمودی یکتا و تهیه کنندگی رضا محقق و کارگردانی حسین سهیلی زاده است.

اثری که جلوه های ویژه بصری به ظاهر منحصر به فرد آن نتوانست مخاطب را راضی کند و بیشتر به شوخی شبیه بود.

اساساً برگ برنده سریال عقرب عاشق، نه داستان و سوژه آن است و نه گروه بازیگری و جلوه‌های ویژه! تنها عنصر جذاب و درخشان سریال به موسیقی متن آن و موسیقی تیتراژ پایانی (با صدای محسن چاووشی) بازمی‌گردد

در خلاصه داستان سریال عقرب عاشق آمده است: بهداد می میرد. همه چیز برای او و اطرافیانش تمام می شود. او اما مدتی بعد در خیابان های تهران به دنبال خون می گردد، خونی برای عقرب…

خائن کشی

مسعود کیمیایی، یکی از مشهورترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران که ابتدا این اثر را به عنوان فیلم سینمایی ساخت اما در نهایت به عنوان مینی سریال از پلتفرم های پخش آنلاین در تابستان سال جاری پخش شد.

در خلاصه داستان «خائن کشی» آمده است که گروهی از سارقان در حمایت از مصدق تصمیم می گیرند از بانک مرکزی دزدی کرده و پول را خرج قرضه ملی مصدق نمایند اما…

نقدی که به این سریال وارد بود این است که اگر دیالوگ های سریال را به صورت مستقل و نه در ارتباط با فیلمنامه بخوانید جذاب هستند؛ چیزی شبیه به جملات قصاری که در شبکه های اجتماعی بیان میشود

سایه باز

سریال سایه باز یک سریال درام معمایی است که به کارگردانی محمدرضا خردمندان و نویسندگی حسین نمازی ساخته شده است. این سریال روایتی از یک پرونده‌ی جنایی است که در جریان آن، یک قاضی جوان سعی می‌کند تا راز این پرونده را فاش کند.

در این میان برخی «سایه باز» با بازی حسن پورشیرازی را یکی از سریال‌های تحسین‌شده‌ی سال میدانند.

image_print