توضیحات مسئولین مربوطه در خصوص؛

ماجرای پرواز آبادان – مشهد!

مریم اصغری

از عصر بیستم فروردین ماه ویدئویی در فضای مجازی در حال چرخیدن بود که در آن، یکی از مسافران پرواز آبادان مشهد می‌گفت شرکت هواپیمایی قشم ایر نه تنها مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت را رعایت نکرده، بلکه حدود۴۰ نفر بیش از ظرفیت کامل هواپیما، اقدام به مسافرگیری کرده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» این ادعا بدان معنا بود که باید این تعداد مسافر تا رسیدن به مقصد ایستاده در کابین منتظر می‌ماندند. شایان ذکر است که این ویدئو در حالی مشاهده شد که برخی مسافران در راهروی هواپیما ایستاده و ظاهرا ظرفیت نیز تکمیل بود. هرچند با توجه به محدود بودن زاویه دید تصویربرداری، امکان اثبات این اظهارات از طریق ویدئو وجود ندارد.

این در حالی است که کاپیتان قاسمی، مدیرعامل ایرلاین مربوطه با بیان اینکه قبول داریم که در این پرواز بیشتر از ۶۰ درصد مسافر سوار شده است گفت: اینکه بیش از ظرفیت هواپیما، بلیت به فروش رفته، کذب است. چراکه اصلاً امکان آن وجود ندارد که مسافری بیش از ظرفیت هواپیما سوار شود.

معاون سازمان هواپیمایی نیز این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که به دلیل رعایت نشدن محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت، با این ایرلاین برخورد خواهد شد.

اما برای پیگیری اعتراضات و حاشیه‌های پرواز آبادن، مشهد و همچنین روشنتر شدن زوایای این اتفاق نگاهی به توضیحات مسئولین مربوطه می‌اندازیم.

تخلف محرز؛ برخورد و جریمه!

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با مهر درباره ویدئوی مذکور گفت: به قشم ایر اعلام شده تا هر چه سریع‌تر گزارشی از اتفاقات این پرواز به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کند.

وی افزود: شرکت هواپیمایی مذکور باید اطلاعیه‌ای هم در این خصوص منتشر کند و به مردم توضیح بدهد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تصمیم نهایی این سازمان در خصوص برخورد با تخلف احتمالی این ایرلاین تصریح کرد: باید ابتدا گزارش اتفاق برای ما ارسال شود و اگر تخلف شرکت هواپیمایی مذکور برای ما محرز شد، قطعاً برخورد و جریمه خواهیم کرد.

RJ جایگزین ایرباس ۳۲۰

مدیرعامل ایرلاین قشم ایر نیز بیان کرد: هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شده و بر اساس آن اقدام به فروش بلیت کرده بودیم، یک فروند ایرباس ۳۲۰ بود که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا ۶۰ درصد ظرفیت آن کمی بیش از ۸۰ نفر می‌شود و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.

کاپیتان حسن قاسمی افزود: برای این تایپ هواپیما، مشکل فنی ایجاد شد و ناچار شدیم یک فروند هواپیمای RJ (از خانواده هواپیماهایی BAE) جایگزین کنیم که ۶۰ درصد ظرفیت آن، حدود ۷۰ نفر است؛ از همین رو به مسافران مازاد پیشنهاد دادیم بلیت خود را لغو و وجه بلیت را پس بگیرند که تعدادی از مسافران به این کار رضایت دادند. اما متأسفانه مابقی مسافرانی که بلیت خریداری کرده بودند، حاضر به لغو بلیت خود نشدند و اصرار داشتند که سوار هواپیما شوند. به آنها هم توضیح دادیم که اگر این تعداد بخواهید سوار هواپیما شوید، ظرفیت پرواز از قانون ۶۰ درصد، اُوِر می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از آنکه مسافران سوار می‌شوند، این خانمی که ویدئوی مذکور را تهیه کرده، به دروغ می‌گوید ۴۰ نفر بیش از ظرفیت سوار شده‌اند؛ مگر چنین چیزی امکان دارد؟ برای هر صندلی یک ماسک اکسیژن در نظر گرفته شده است من خودم خلبان هستم، اگر برای هر پروازی اتفاق Emergency رخ دهد یا برای مسافران مشکل کمبود اکسیژن پیش بیاید، خلبان باید پاسخگو باشد که چرا برای مسافران، ماسک اکسیژن به تعداد کافی در پرواز نبوده است.

از منتشرکننده فیلم شکایت می‌کنیم!

قاسمی با بیان کرد: قبول داریم که در این پرواز بیشتر از ۶۰ درصد مسافر سوار شده است، اما اینکه بیش از ظرفیت هواپیما، بلیت به فروش رفته، کذب است. اصلاً امکان آن وجود ندارد که مسافری بیش از ظرفیت هواپیما سوار شود.

عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی مسافران با انتشار چنین ویدیوهایی قصد دارند تا در مقصد یا پول بلیت را بگیرند یا بلیت مابه ازا دریافت کنند. البته با این حال ما در مشهد، به تعدادی از مسافران، بلیت پرواز مشابه داده‌ایم.

وی ادامه داد: همین اتفاق هم برای پرواز برگشت (مشهد-آبادان) هم رخ داد اما چون دیدیم به این وضعیت مجدداً دچار می‌شویم، اجازه سوار شدن بیش از ۶۰ درصد ظرفیت را ندادیم.

مدیرعامل ایرلاین قشم ایر در پایان تاکید کرد: قصد داریم با شکایت از این خانم مسافر در پلیس فتا، اعاده حیثیت کنیم.

شرکت هواپیمایی تخلف مرتکب شده است

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تاکید بر اینکه طبق قانون باید شرکت هواپیمایی مورد نظر یا باید پرواز را باطل کرده یا آنکه از طریق سازمان هواپیمایی و ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز پذیرش مسافر بیشتری در این هواپیمای جدید را دریافت می‌کرد، به ایسنا توضیح داد: این ایرلاین بدون هماهنگی‌ و دریافت مجوز اقدام به پذیرش مسافر بیشتر کرده و سبب اعتراض مسافران شده است اما به هیچ وجه ادعای برخی مسافران در کلیپ های منتشر شده نیز وجود دارد، درست نیست و هواپیمای مورد نظر بیش از ۱۰ صندلی خالی داشته است و اینکه برخی مسافران صندلی برای نشستن نداشته‌اند به هیچ عنوان درست نیست.

ابوالقاسم جلالی تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت هواپیمایی مذکور طی ماه‌های گذشته و در دوران شیوع ویروس کرونا تخلفی مرتکب نشده و تذکری دریافت نکرده بود، به دلیل اینکه بدون اخذ مجوز و هماهنگی اقدام به پذیرش مسافر بیش از ظرفیت مجاز کرده، با او برخورد شده چرا که تخلف مرتکب شده است.

ما هیچ مسافری را مجبور به سوار شدن نکردیم

مدیر روابط عمومی قشم ایر نیز بیان کرد: در پرواز آبادان به مشهد ما هیچ مسافری را مجبور به سوار شدن نکردیم و به دلیل تغییر تایپ پروازی ما اعلام کردیم که نمی‌توانیم تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم، با این وجود از ۱۰۷ صندلی این پرواز ۹۲ صندلی تکمیل شد و ۱۵ صندلی را خالی نگه داشتیم.

صابر نوروزی توضیح داد: در رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید ۶۴ صندلی تکمیل می‌شد، اما به دلیل تغییر تایپ پروازی ۹۲ صندلی تکمیل ظرفیت شد و در همان زمان به تمامی مسافران این موضوع اعلام شده بود. در این خصوص از مسافران رضایت کتبی دریافت کردیم که با این شرایط حاضر به پرواز هستند یا خیر که تنها ۵تا ۶ نفر آن‌ها اعلام مخالفت کردند که در همان فرودگاه با آن‌ها تسویه و مبالغ بازگردانده شد.

وی با بیان اینکه در این پرواز هیچ مسافری سرپا نبوده و حتی طبق قوانین ایمنی بین‌المللی هیچ پروازی به این صورت انجام نمی‌شود، گفت: در این پرواز و طبق تصاویر مسافران در حال جابه جایی وسایل خود هستند و هیچ مسافری سرپا نیست و صندلی خالی هم وجود دارد.

نوروزی بیان کرد: طبق قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی خانواده‌ها و افراد درجه یک می‌توانند در کنار هم بنشینند، بنابراین در این پرواز که صندلی‌ها پر است خانواده‌ها هستند که در کنار هم حضور دارند.

تخلف به هر دلیلی تخلف است!

آنچه در این گزارش خواندید بخشی از صحبت‌های مسئولینی بود که به نوعی با این موضوع در ارتباط هستند، اما مسئله مهم این است که به هر دلیلی بیس اصلی اقدام به جابجایی هواپیما ایرباس 320 با هواپیمای کوچکتر بدون همانگی با سازمان هواپیمایی و اخذ مجوزهای لازم از ستاد ملی مقابله با کرونا تخلف است و اگر این ویدئو منتشر نمی‌شد هیچ مسئولی به توضیح در خصوص این اتفاق نمی‌پرداخت!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *