شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام شد؛

مشهد میزبان مهمترین رویداد هنری سال

مریم اصغری

امسال وضعیت کرونا و تصمیمات مختلفی که بنا به این وضعیت درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر گرفته شد، برگزاری این جشنواره در استان‌ها را با اما ‌و اگرهای فراوانی روبه‌رو کرد تا جایی که در برخی خبرها اعلام شد جشنواره فیلم فجر در استان‌ها برگزار نمی‌شود. اما نهایتا با توجه به تغییر وضعیت شهرهای کشور، مسئولین برگزاری جشنواره سی و نهم تصمیم گرفتند این جشنواره، در مراکز استان‌ها نیز برگزار شود و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز از برگزاری هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد همزمان با سی و نهمین دوره این جشنواره، خبر داد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» اکنون نیز از تاریخ 15 تا 22 بهمن ماه، هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در سینماهای هویزه، آفریقا، ویلاژتوریست و سیمرغ برگزار می‌شود که البته فاصله اندک سینما هویزه و آفریقا در لیست سینماهای در نظر گرفته شده، موضوع توجه به پراکندگی جمعیت شهری را زیر سوال می‌برد!

حمایت از سینماداران

روز گذشته جعفر مروارید، دبیر جشنواره فیلم فجر مشهد در نشست خبری هجدهمین دوره این جشنواره در مشهد که در سینما هویزه برگزار شد، جزئیات برگزاری جشنواره هجدهم را اعلام کرد و در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار «صبح امروز» در خصوص نحوه حمایت از سینمادارها برای مشارکت در این رویداد فرهنگی بیان کرد: در جهت حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر قرادادی در بخش‌های مختلف میان شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد که در بخش سینمایی به حمایت از سینماداران پرداخته شده بود. در این خصوص تفاهم‌ نامه‌ هایی میان بنیاد سینمایی و شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد که در حال اجرا است و معاونت هنری نظارت بر آن را بر عهده دارد. امیدواریم این تفاهمات کمکی در راستای فرهنگ حضور در رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و هنری باشد. چرا که ما باید یاد بگیریم با رعایت پروتکل‌ها هم زندگی تعطیل نشود و هم به سلامت از این روزها بگذریم.

در حاشیه مراسم نیز معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به توضیحات تکمیلی در خصوص حمایت از سینماداران در سال کرونایی پرداخت و بیان کرد: پیش از این نیز حمایت‌هایی از سینمادارها به انجام رسیده بود و در مشهد این حمایت توسط تفاهم شورای شهر اتفاق افتاد که با پیگیری دکتر مروارید مبلغ مناسبی به جهت حمایت از سینماها در نظر گرفته شد. در این خصوص بابت خرید سی درصد از صندلی‌های سینما برای هر اکران، تفاهم‌نامه‌ای میان سینماها با شهرداری امضا شد که در واقع اقدام حمایتی و تهاتری بود. البته سازمان سینمایی نیز اقداماتی در این زمینه داشته است. حمایت‌های سازمان سینمای در این دوران شامل تسهیلاتی بود که به صورت وام در اختیار سینماداران قرار می‌گرفت و سینماهایی که به بحث بازگشایی ورود پیدا کرده بودند، توانستند از آن استفاده کنند. همچنین سازمان سینمای بخشودگی هایی را نیز در نظر گرفته بود.

شاهد برگزاری مهمترین رویداد هنری کشور در مشهد هستیم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری هجدهمین جشنواره فیلم فجر ضمن گرامی‌داشت دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تفاهم‌نامه برگزاری این جشنواره امضا شده و ما شاهد برگزاری مهمترین رویداد هنری کشور در مشهد هستیم. به همین ‌دلیل امسال برای رعایت و حفظ سلامتی مردم تصمیم گرفتیم جشنواره فیلم فجر با ۳۰ درصد ظرفیت سینماها برگزار شود و فروش بلیت‌ها نیز به صورت اینترنتی خواهد بود.

مروارید با اشاره با بیانیه گام دوم انقلاب منتشر شده توسط مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر از رویدادهایی است که به تقویت امید و نشاط اجتماعی منجر می‌شود. این رویداد در فضایی برگزار می‌شود که هم اقتصاد هنر و فرهنگ نیاز به حمایت دارد و هم حفظ سلامت مردم را باید در اولویت قرار دهیم. بنابراین امیدوارم که برگزاری این رویداد به یک فرهنگ سازی عمومی در فضای جمعی بینجامد و نمونه‌ای برای تداوم این فرهنگ برای برگزاری دیگر رویدادها باشد.

وی تصریح کرد: فیلم‌های امسال با مضامین اجتماعی، سیاسی، دفاع مقدس، گفتمان انقلاب اسلامی، کمدی و فانتری به نمایش در خواهند آمد و قیمت بلیت برای تماشای هر فیلم ۳۰ هزار تومان مصوب شده است. همچنین فروش بلیت در گیشه‌ها انجام نخواهد شد و به این منظور سه سامانه «سینما تیکت»، «ایران تیک»، و «گیشه» تعریف شده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر مشهد افزود: امسال لیست کامل فیلم‌های جشنواره را در مشهد خواهیم داشت و سیانس‌های برگزاری فیلم در ساعت‌های ۱۵و ۱۸ است، فاصله میان دو سیانس برای آماده شدن سالن سینما تا سانس بعدی فاصله مناسبی است تا این اتفاق بدون تجمع صورت گیرد و همه نکات بهداشتی رعایت شود.

برخورداری مشهد از تمام رویدادهای فرهنگی

مروارید ادامه داد: طبق توافقی که با مدیران سینماها صورت گرفته همگی نسبت به رعایت و نظارت پروتکل‌ها موظف هستند و علاقه مندان به فیلم‌های جشنواره همراه با ماسک و ضد عفونی و بدون تجمع حضور پیدا خواهند کرد. در این دوره به خاطر اطمینان بیشتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول زمان برگزاری جشنواره جدای از نظارت مدیران و دست اندرکاران هر سینما، نماینده‌ای از طرف معاونت اداره ارشاد و همچنین بازرسی و حراست این سازمان در سینماها جهت رصد و نظارت هر چه بیشتر رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم تجمع حضور خواهند داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تأکید کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال افتتاحیه و اختتامیه نخواهیم داشت، اما به منظور عینیت بخشیدن به شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه «ایران، تهران نیست» تلاش ‌می‌کنیم که مشهد هم مانند تهران از تمام رویدادهای فرهنگی جشنواره برخوردار باشد.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه نداریم

مروارید با اشاره به وضعیت زرد سینماهای مشهد اظهار کرد: طبق اعلام ستاد ملی کرونا و وضعیت زرد مشهد و از آنجایی که سینماها در گروه سوم مشاغل پرخطر قرار دارند، می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند. با این حال در صورت تغییر وضعیت، برنامه‌ها تغییر کرده و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های حاشیه‌ای جشنواره امسال، خاطرنشان کرد: هم‌زمان با جشنواره فیلم فجر از مستند «از فرش تا عرش» که توسط انجمن سینمای جوانان با نگاه به یک الگوی اجتماعی- اخلاقی تولید شده رونمایی می‌شود. همچنین سومین دوره جشنواره سینمایی سیمرغ خراسان با هدف حمایت از فیلم‌سازان جوان، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه و فیلم بلند و معرفی توانمندی‌های فیلم‌سازان استان به مخاطبان برگزار می‌شود. فراخوان این جشنواره امروز منتشر خواهد شد.

از برگزاری مراسم حاشیه‌ای پرهیز می‌کنیم

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نیز به سراغ معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رفتیم. محمدرضا محمدی در پاسخ به خبرنگار «صبح امروز» در خصوص مهمانان ویژه این دوره از جشنواره در مشهد بیان کرد:  تا این لحظه مهمان ویژه‌ای نداریم چراکه وضعیت برگزاری جشنواره امسال ویژه است و تاکید داریم که دستورالعمل‌های ستاد استانی را اجرا کنیم. هدف اصلی ما اکران فیلم‌ها است و هرچقدر از برگزاری مراسم‌های حاشیه‌ای کم کنیم، بهتر به این هدف دستیابی پیدا می‌کنیم. اگر در کنار این هدف بتوانیم فعالیت‌هایی انجام دهیم که لطمه کمتری به محدودیت‌ها بزند، طی روزهای آتی اعلام خواهیم کرد.

محمدی با اشاره به افزوده شدن کمیته سلامت به برگزاری جشنواره امسال بیان کرد: نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سینماها حضور داشته و مسئول نظارت بر رعایت موازین بهداشتی است و مسلما تمام مواردی که به ما اعلام شده است رعایت خواهد شد. در این خصوص گندزدایی مکرر سینماها با همکاری سازمان آتش‌نشانی از جمله این اقدامات است. همچنین ماسک و مواد ضدعفونی نیز در نظر گرفته شده ست تا در بدو ورود مراجعین، موازین رعایت گردد. بلیط کاغذی گیشه نیز نخواهیم داشت اما برای کسانی که به صورت اینترنتی بلیط تهیه کردند، باید از دستگاه بلیط کاغذی نیز صادر شود تا مراحل کنترلی به درستی اعمال شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *