مجوز واردات کالا

اخذ مجوز واردات کالا

مدارک و شرایط لازم جهت اخذ مجوز واردات کالا چیست؟

هر گونه فعالیت تجاری به‌ویژه اگر بین دو کشور انجام گیرد نیازمند مدارک و مجوزهایی است که باید از مراجع قانونی دریافت شود. واردات و صادرات کالا نیز نیازمند اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه است. مجوز واردات کالا توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر می‌شود که ما در این مقاله قصد داریم در مورد مدارک و شرایط لازم برای گرفتن مجوز واردات کالا نکاتی را بررسی کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای واردات کالا چه مدارکی لازم است؟

بخشی از مجوزهای واردات کالا توسط گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود که در ادامه به مدارک مورد نیاز برای اخذ این مجوزها و ترخیص بار از گمرک می‌پردازیم:

قبض انبار

برای ترخیص بار از گمرک لازم است که قبض انبار ارائه داده شود. در این قبض اطلاعاتی شامل تاریخ رسید، هزینه رسیدگی، آدرس دقیق انبار، تعداد رسیدها، امضای انباردار، شیوه بسته بندی محموله، تعداد و نوع کالا، علامت بار و… قید شده‌است. برای دریافت این قبض می‌توان هم به‌صورت حضوری و هم اینترنتی اقدام کرد.

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که باید برای سفارش کالا، واردات از منطقه آزاد، صادرات بار و… ارائه شود. واردکنندگان حقیقی و حقوقی برای واردات کالا نیازمند کارت بازرگانی هستند. برای دریافت آن می‌توانند به سایت کارت بازرگانی مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات و ارائه مدارک لازم درخواست خود را مبنی بر اخذ این کارت ثبت کنند.

برگه بارنامه

در حمل و نقل‌های بین المللی داشتن برگه بارنامه لازم است. بارنامه در واقع نوعی قرارداد بین حمل کننده و فروشنده محموله است و به‌عنوان رسید جهت دریافت کالا توسط سازمان حمل کننده ارائه می‌شود. در واقع پس از اینکه خریدار هزینه محموله مد نظر را پرداخت کرد، فروشنده در موعد مقرر بار را تحویل شرکت ترابری کالا داده و رسید آن را ارائه می‌دهد. در این برگه اطلاعاتی شامل جزئیات محموله، تاریخ و ساعت صدور آن، سریال بارنامه و مشخصات فروشنده، خریدار و حمل کننده بار درج شده‌است.

برگه ترخیصیه

برگه ترخیصیه رسیدی است که مطابق آن شرکت‌های ترابری محموله اظهار می‌کنند که خریدار هزینه حمل کالا را پرداخت کرده و تسویه حساب انجام گرفته است. در ترخیص کالای وارداتی ارائه این برگه الزامی می‌باشد.

گواهی مبدأ

گواهی مبدأ یک مجوز بین المللی است که واردات کنندگان باید از کشور مبدأ دریافت کنند و در زمان ترخیص کالا ارائه دهند. مطابق این سند اظهار می‌شود که محموله مذکور در کشور مبدأ تولید شده‌است و این گواهی تأییدکننده آن است. این مدرک برای واردات کالا از کشورهای مختلف، بسیار ضروری است.

بیمهنامه

بیمه‌نامه جز اسنادی است که باید توسط شرکت ترابری و حمل کالا صادر شود. به‌موجب این سند شرکت بیمه کننده تعهد می‌دهد در قبال دریافت حق بیمه خسارات‌های وارده به کالا را در طول مسیر جابه‌جایی و حمل و نقل جبران کند. البته شرایط و جزئیات شرکت‌های بیمه کننده تفاوت‌های جزئی دارد اما اصول آن ثابت است. بیمه‌نامه باید در زمان تحویل کالای وارداتی از گمرک ارائه شود.

مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا

مجوز واردات کالا

  • از اصلی‌ترین مجوزهای لازم برای ترخیص بار از گمرک، می‌توان به مجوز استاندارد اشاره کرد. کالاهای وارداتی باید مطابق با استانداردهای مد نظر گمرک به کشور ورود پیدا کنند، به همین دلیل بسیاری از کالا باید تاییدیه آزمایشگاه گمرک را به‌دست آورده و مجوز آن را به مسئولین مربوطه ارائه دهند.
  • محموله‌هایی که توسط شرکت‌های ترابری غیر ایرانی جابه‌جا می‌شود نیازمند مجوز وزارت راه هستند. این مجوز سندی است که نشان‌می‌دهد هزینه‌های نقل و انتقال کالا به شرکت مربوطه پرداخت شده‌است. لازم به ذکر است که بدون این مجوز واردات کالا، ترخیص آن از گمرک انجام نخواهد گرفت.
  • مجوز قرنطینه نیز برای برخی از محموله‌های صادر می‌شود. از آنجایی برخی از کالاهای وارداتی ممکن است حامل آلودگی یا بیماری باشند باید تا مدت زمان معینی در گمرک قرنطینه شوند و پس از آن مجوز ترخیص آنها صادر می‌شود.
  • مجوز وزارت بهداشت برای محصولاتی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی لازم است. این مدرک اظهار می‌کند که محموله وارد شده استانداردهای لازم را دارد و اجازه ترخیص آن داده‌می‌شود.

سایر مجوزها ترخیص کالا که به برخی از محموله‌ها تعلق می‌گیرند شامل موارد زیر است:

  • مجوز ارشاد
  • مجوز سازمان انرژی اتمی
  • مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • و غیره

واردات کالا چه شرایطی دارد؟

واردات کنندگان کالا باید از قوانین تجارت آگاه باشند و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند. همان طور که گفتیم واردات کالا نیازمند مجموعه‌ای از مدارک و مجوز است که نبود هر یک فرایند ترخیص را با مشکل مواجه می‌کند.

واردکنندگان دارای کارت بازرگانی ابتدا باید حوزه فعالیت خود را تعیین نمایند. برای مثال برخی تمایل دارند واردات چند نوع کالا از یک کشور داشته‌باشند. عده‌ای نیز ممکن است علاقه‌مند به تجارت با چندین کشور باشند. بنابراین حوزه فعالیت باید برای وزارت صمت مشخص باشد تا ارائه مجوز واردات کالا در مسیر راحت تری دنبال شود.

از مدارک مهم برای خرید کالا پروفرما یا پیش‌فاکتور است. در این سند که توسط فروشنده کالا صادر می‌شود اطلاعات کاملی از کالا درخواستی و مشخصات آن به ثبت می‌رسد. وقتی پروفرما توسط فروشنده ارائه شد، خریدار بر اساس اطلاعات ارائه شده سفارش خود را ثبت می‌کند. برای این کار باید وارد سایت وزارت صمت شده و در پروفایل خود نوع کالای مد نظر و تعداد آن را مشخص کند.

بعد از آنکه قیمت کالاهای ثبت شده مشخص شد خریدار باید ارز مورد نظر کشور مبدا را تهیه کرده و جهت دریافت کالا ارائه دهد. دولت برای برخی از کالاها ارز ترجیحی در نظر گرفته است تا فرایند واردات برای خریداران با هزینه کمتری انجام شود.

بعد از اینکه روش حمل و نقل محموله مشخص شد، مجوزهای لازم در این خصوص به مسئولان مربوطه ارائه می‌گردد و در نهایت پس از رسیدن محموله به گمرک محموله ترخیص می‌شود.

چه نکاتی را باید در واردات کالا رعایت کرد؟

پیش از ثبت سفارش محصول مد نظر را بررسی کنید و مطمئن شوید که از استانداردهای لازم برخوردار است. در غیر این صورت برای دریافت مجوز استاندارد مشکل مواجه خواهید شد و وقت و هزینه تان به هدر می‌رود. تعداد سفارشات را بر اساس نیاز و ظرفیت مجموعه تان در نظر بگیرید و به زمان مناسب فروش آن دقت داشته‌باشید.

پیش از اقدام به خرید هزینه‌های پرداختی واردات را تخمین بزنید تا زمان خرید و ترخیص محموله از گمرک مشکلی از این بابت پیش نیاید.

به قوانین واردات کالای مد نظر به داخل کشور توجه کافی داشته‌باشید و در صورت لزوم از یک شرکت بازرگانی واردات مشاوره بگیرید. در صورت لزوم مشخصات کالا را به گمرک ارائه دهید و از مجاز بودن واردات آن مطمئن شود. برخی کالاها برای ورود به کشور شرایط خاصی دارند که آگاهی از آن مانع از ایجاد وقفه در فرایند ترخیص می‌شود.

روش پرداخت هزینه محموله را با فروشنده در میان بگذارید. برای مثال در واردات کالا از چین عمدتاً حواله یوان لازم است. اگر قادر به پرداخت یک مرحله‌ای نبودید با توافق فروشنده آن را در دو یا سه مرحله پرداخت کنید.

image_print