نگاهی به پربیننده‌ترین اثر شبکه نمایش خانگی:

کاشکی بد نشود آخر این قصه…

مریم اصغری

این روزها شاید بتوان «افعی تهران» سامان مقدم را بهترین سریال شبکه نمایش خانگی دانست که بار دیگر با جذب مخاطب بالا ثابت کرد که صدا و سیما چقدر ناتوان‌تر از قبل است و مخاطب این روزها اگر فیلم و سریال درخور ببیند؛ قطعا به تماشا می‌نشیند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» جدیدترین اثر سامان مقدم به  نویسندگی پیمان معادی و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی در ژانر درام اجتماعی است که از پلتفرم فیلم نت پخش می‌شود و ساختار منتظم روایی را می‌توان برگ برنده آن دانست چراکه افعی تهران تاکنون که 6 قسمت از آن منتشر شده هنوز درگیر حشو و بزرگ‌نمایی‌های معمول نشده، روایتگری را بر روی دور ثابتی انجام داده و با عطف‌های خود، مخاطب را مشتاق نگه‌داشته است.

افعی تهران بدون القای سیاه نمایی معضلات اجتماعی جامعه مثل عدم ارتباط بین نسلی و طلاق و فساد را به تصویر می‌کشد و روایتگر کارگردانی است که به دنبال ساخت فیلمی بر اساس واقعیت است. او می‌خواهد داستان قاتلی را به تصویر بکشد که با مسموم کردن قربانبان خود که سابقه کودک آزاری دارند، به تماشای مرگ آنها می‌نشیند. این اثر که از اواخر سال گذشته در حال پخش است و درست در برهه‌ای که  سایر آثار پرمدعا و مملو از بازیگران مشهوری همچون «گناه فرشته» علی‌رغم شروعی قابل قبول، یک سقوط آزاد عجیب و غریب را رقم زده است، پا به عرصه نمایش گذاشت. پیمان معادی هم به عنوان یکی از توانمندترین بازیگران تاریخ سینمای ایران برای نخستین‌بار با این سریال وارد حوزه نمایش خانگی شد تا با نویسندگی روایت جنایی متفاوتی را به معرض نمایش بگذارد و نقش اول آن را هم خود به درستی ایفا کند؛

 

کارنامه معادی و مقدم

کارنامه معادی پیش از آن‌که در فیلم سینمایی «درباره الی» اصغر فرهادی بازی کند، عنوان نویسنده بر خود داشت. معادی اولین بار با نوشتن فیلمنامه «آواز قو» در کنار سعید اسدی در سینمای ایران شناخته شد و بعدها فیلم پر مخاطب «کما» هم نوشته او بود. اما اولین درخشش معادی در سینمای ایران به عنوان فیلمنامه‌نویس بی‌شک در فیلم‌ سینمایی «کافه ستاره» بود. معادی که بعد از بازی در نقش اول فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، تبدیل به یک ستاره بی‌بدیل شده بود، بلافاصله اولین فیلم بلند خود، «برف روی کاج‌ها»، را ساخت که خود نویسنده آن بود و دوباره زمانی به نویسندگی برگشت که قصد داشت «بمب؛ یک عاشقانه» را بسازد. بعد از این فیلم معادی که حالا تبدیل به یک بازیگر شش دانگ و معروف شده بود دیگر به سراغ نویسندگی و حتی کارگردانی نرفت، تا اینکه قرار شد به شبکه نمایش خانگی بیاید و «افعی تهران» را بسازد. سریالی که در کنار پویا مهدوی‌زاده آن را نوشته و قرار بود کارگردانی کند اما به دلیل مشغله کاری، این وظیفه به دوش سامان مقدم گذاشته شد.

سامان مقدم هم در دهه هفتاد کارش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز کرد و پس از آن فیلم‌های پارتی، سیاوش، کافه ستاره، نهنگ عنبر، صد سال به این سالها و یک عاشقانه ساده را ساخت. او فیلم های متفاوتی ساخته که معمولا مورد توجه تماشاگران قرار گرفته اند. برای مثال، نهنگ عنبر اولین فیلمی بود که به نوستالژی دهه شصت پرداخت و موفقیت آن باعث شد موج فیلمهای کمدی با سوژه دهه های پنجاه و شصت بوجود بیاید. در عرصه سریال سازی هم دو سریال شمس العماره و دیوار به دیوار را از سامان مقدم دیده ایم؛ سریال هایی خوش ساخت و دیدنی با استفاده از بازیگران حرفه ای. در کارهای سامان مقدم توجه به قصه گویی و رعایت قواعد درام و شخصیت پردازی دیده می شود. او تا قبل از افعی تهران با پیمان معادی همکاری نداشته و می توان امید داشت این همکاری تازه اتفاق خوبی رقم بزند.

 

ریتمی تلنگری از آنچه که به چشم نمی‌آید

بُعد دیگر روایت سریال «افعی تهران» به حرفه و شغل آرمان بیانی مربوط می‌شود. او یک منتقد و مدرس سینما است که از سانسور گریزان اما فیلمش زیر تیغ سانسور است و زمانی که در قامت منتقد سینماست از بیان متین تفکرات خود عاجز است. همچنین پشت صحنه برنامه‌های انتقادی و موسسات آموزشی را به نمایش میکشد و با ریتمی تلنگری از آنچه که به چشم نمی‌آید میگوید. آرمان بیانی مرد میانسال ناکامی است که زندگی شغلی و خانوادگی آشفته ای دارد، او سی سال است که می خواهد فیلم بسازد، از همسرش جدا شده و نمی تواند پسرش را نگه دارد و برای درمان تروماهای کودکی اش پیش روانشناس می رود. او خاطرات تلخی از کودکی دارد، سالها با پدرش ارتباطی نداشته و با پسر کوچکش هم نمی تواند رابطه ای معقول برقرار کند. آرمان در مقطع مهمی از زندگی کاری اش قرار دارد چراکه سرمایه گذار قدرتمندی پیدا شده که حاضر است برای ساخت فیلم افعی تهران پیشقدم شود…

 

افعی تهران ارزش تماشا دارد

افعی تهران سریالی است با خرده‌داستان‌های متعدد که پی ریزی قوی دارد و شاید در بلبشوی سینمای خانگی این اثر را بتوان سریال قابل توجهی برشمرد که البته امیدواریم در ادامه با ضعف داستان شوک به مخاطب وارد نکند. هرچند معادی و مقدم را می‌توان تیم شایسته‌ای دانست که در کنار فیلمنامه قوی و کارگردانی شایسته اثری موفق را خلق کردند. اما از تصویر برداری و آهنگسازی این اثر هم نمی‌توان چشم پوشاند که تا چه حد با سلیقه نسل جوان امروز سینما همخوانی دارد. و در یک کلام «افعی تهران ارزش تماشا دارد!»  شایان ذکر است قسمت هفتم این مجموعه امروز از پلتفرم فیلم نت پخش شده است.

image_print