واردات کالا از چین

واردات کالا از کشورهای مختلف

واردات کالا از چین به چه شکل انجام می شود؟ چه قوانینی در این باره وجود دارد؟

این روزها بخش مهمی از اقتصاد کشورها به امر صادرات و واردات کالا مربوط می شود. در واقع اگر چنین ارتباطاتی میان کشورها و ملل مختلف برقرار نباشد، عملا پایه های اقتصادی کشور سست شده و جوامع برای تامین احتیاجات خود با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد. کشور چین جزو بزرگ ترین اقتصادهای بزرگ جهان به شمار می رود و ارتباطات گسترده ای با کشورهای مختلف از جمله ایران دارد. کشور ایران ارتباط دوستانه ای با چین برقرار کرده و به همین دلیل معاملات تجاری میان این دو کشور بسیار محکم و قوی است. شرکت هایی که در زمینه واردات کالا فعالیت می کنند، معمولا بایستی شناخت خوبی از قوانین واردات داشته باشند تا در این پروسه با مشکل خاصی مواجه نشوند. در این مطلب قصد داریم با قوانین واردات کالا از چین آشنا شویم.

همه چیز درباره واردات کالا از چین

وقتی صحبت از واردات کالا از یک کشور به کشور دیگر می شود، قوانین و مقرراتی به میان می آیند که می بایست به تمامی آن ها اشراف داشت. این موضوع حتی برای کشور چین که کشور دوست و بزرگ ترین شریک تجاری ایران به شمار می رود نیز کاملا صدق می کند. شرکت ها و تاجرانی که در حوزه واردات کالا فعالیت می کنند معمولا یا خود به تمامی ضوابط و قوانین واردات کالا از چین آگاه هستند و یا از وکلا و نمایندگانی خبره در این زمینه کمک می گیرند.

می توان گفت در روابط بین المللی، سهم بسیار بزرگی از روابط تجاری ایران متعلق به کشور چین است. اگر سری به بازار داخلی بزنید، متوجه خواهید شد که بخش اعظمی از کالاهای موجود، اعم از کالاهای شخصی، خانگی و حتی صنعتی، ساخته شده توسط شرکت های چینی هستند. از آن جایی که هزینه تولید انبوه در کشور چین بسیار پایین است و معمولا در این کشور به دلیل تکنولوژی های به کار رفته از نیروی انسانی کمتری استفاده می شود، محصولاتی که در اختیار تاجران ایرانی قرار می گیرند هزینه به صرفه تر و مناسب تری دارند و این تنها یکی از دلایل روابط تجاری قدرتمند میان ایران و چین است. در ادامه به بررسی مراحل واردات کالا از چین و قوانین آن می پردازیم.

مراحل واردات کالا از چین

واردات کالا از چین در صورتی که شرکت های وارد کننده به طور کامل به قوانین آن مسلط باشند، کاری بسیار درآمدزا و پرسود خواهد بود. حال می خواهیم مراحل واردات کالا از چین را به صورت دقیق بررسی کرده و شما را با پروسه انجام این کار آشنا کنیم.

مرحله اول: تحقیق در رابطه با وضعیت بازار داخلی

اگر تمایل دارید تا در حرفه و کسب و کار خود موفق ظاهر شوید، در قدم نخست بایستی شناخت کاملی از وضعیت بازار داخلی داشته باشید. اینکه نیازهای اولیه و مهم بازار در حال حاضر چیست و مصرف کنندگان به چه محصولاتی بیشتر نیاز دارند؟ اینگونه می توانید لیستی از اقلام پرسود و پرفروش که تقاضای بالایی برای خرید آن ها وجود دارد تهیه کرده و یک یا چند مورد از آن ها را برای واردات از چین انتخاب کنید.

مرحله دوم: شناسایی تولیدکنندگان و فروشندگان محصول در چین

در قدم بعدی بایستی شرکت چینی که محصولات و کالاهای موردنظر شما را تولید می کند شناسایی کنید. همچنین بایستی لیستی از فروشندگان کالا را در اختیار داشته باشید. در این مورد باید تحقیقات کافی انجام دهید و از اعتبار شرکت تولیدکننده مطمئن شوید. اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارید می توانید از افراد متخصص و باتجربه مشورت بگیرید. پس از شناسایی معتبرترین فروشندگان، وارد مذاکره با آن ها می شوید. در زمان مذاکره اطلاعات زیادی در رابطه با نوع محصول، قیمت محصول، شیوه فروش، روش ارسال، زمان ارسال و… در اختیار شما قرار می گیرد.

برای اطمینان خاطر بیشتر نیز شما می توانید نمونه ای از کالای موردنظر خود را از نظر استاندارد ساخت و نحوه عملکرد مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. پس از تست همه جانبه محصول و تایید از سوی شما به عنوان خریدار، شرکت چینی قراردادی را منعقد کرده و پیش فاکتور را برای تایید نهایی آماده می کند. در قرارداد ایجاد شده شما به عنوان خریدار بایستی مبلغی را به واحد یوان چین یا دلار امریکا به حساب شرکت فروشنده واریز کنید. پس از واریز مبلغ، بار شما در دست ارسال قرار می گیرد.

مرحله سوم: کارشناسی و بررسی دقیق محصولات پیش از بارگیری

با این حال که شما به عنوان خریدار پیش از تایید قرارداد، نمونه ای از کالای ارائه شده را از نظر کیفیت و عملکرد بررسی و ارزیابی کرده اید، اما بایستی قبل از بارگیری کل محموله و ارسال آن به داخل کشور، تمامی محصولات را کارشناسی و بررسی کنید. شرایط هر کالا می بایست کاملا با تعهداتی که شرکت فروشنده در قرارداد عنوان کرده همخوانی و مطابقت داشته باشد. در نهایت پس از بررسی و تایید وضعیت کالاها، شرکت فروشنده اسناد مربوطه را به خریدار تحویل می دهد.

مرحله چهارم: ارسال کردن حواله ارزی به شرکت فروشنده

در واردات کالا از چین بایستی کاملا قانونمند و طبق مراحل پیش بروید تا هیچ گونه مشکلی در روند خرید، تحویل و ارسال کالا به ایران به وجود نیاید. پس از اینکه در مرحله بارگیری از صحت و سلامت بار خود اطمینان حاصل کردید، باید حواله ارزی را به کمک صرافی به شرکت فروشنده کالا ارسال کنید.

مرحله پنجم: ارسال کالا از کشور چین

پس از انجام موفقیت آمیز تمامی مراحل قبل، محصولات آماده ارسال می شوند. در مفاد قرارداد بین دو شرکت خریدار و فروشنده، قوانین و شرایطی ذکر شده که می تواند برای دو شرکت دیگر متفاوت باشد. در قرارداد مشخص می شود که مسئولیت ارسال بار تا زمان رسیدن به مقصد به عهده شرکت خریدار است یا فروشنده. خریدار پس از تحویل بار، بارنامه را برای شرکت فروشنده ارسال می کند.

مرحله ششم: دریافت مجوزهای موردنیاز برای واردات کالا از چین

از الزامات واردات کالا از چین همراه داشتن مجوز استاندارد است. شرکت های خریدار بایستی حتما مجوز استاندارد را از سازمان ها و نهادهای مربوطه تحویل بگیرند.

مرحله هفتم: ترخیص بار از گمرک

در بخش گمرک نیز کارشناسان تمامی بار را بازرسی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که در این نوع تجارت، فعالیتی خلاف قوانین انجام نشده است. شرکت خریدار پس از تایید کارشناسان گمرکی می بایست برای ترخیص بار خود اقدام به پرداخت عوارض کمرگی کند.

واردات کالا از چین

شرایط و مدارک موردنیاز برای واردات کالا از چین

شرکت های واردکننده برای واردات کالا از چین به یک سری اسناد و مدارک نیاز خواهند داشت که می بایست این اسناد را در هر مرحله همراه خود داشته باشند. لیست زیر شامل مهم ترین اسناد جهت واردات کالا از چین هستند:

  • کارت بازرگانی
  • شناسه تجاری مخصوص واردکننده
  • بارنامه یا راه نامه
  • قبض انبار
  • گواهی تایید شده از سوی نهادهای ذیربط در کشور مبدا
  • دریافت گواهی استاندارد کالا
  • مجوز ثبت سفارش محصول
  • دریافت پیش فاکتور محصول
  • اسناد و مدارک مربوط به حمل و نقل محصولات
  • پکینگ لیست و…

قوانین مهم واردات کالا از چین

  • کشور چین به محصولاتی که از برندهای اصل کپی شده اند، اجازه خروج از گمرک را نمی دهد و قوانین مربوط به کپی رایت را بسیار سفت و سخت اجرا می کند. بنابراین در زمان خرید محصول بایستی حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
  • برای خروج راحت کالا از گمرک چین، کالا باید کاملا اصل باشد، از نمایندگی های معتبر تهیه شده باشد و تمامی تاییدیه ها و اظهارنامه ها توسط شرکت تولیدکننده در اختیار خریدار قرار گرفته باشند تا شرکت خریدار بتواند بار خود را تحویل بگیرد.
  • برای وارد شدن بار به کشور واردکننده، مجوزهایی نظیر مجوز سازمان بهداشت، مجوز استاندارد و مجوز غذا و دارو ضروری هستند.
  • اظهارنامه ارائه شده و پکینگ لیست دو سند بسیار مهم هستند که باید خریدار آن را برای ارائه به واحد گمرک چین در اختیار داشته باشد. در صورت وجود هر گونه مغایرت بین این اسناد و کالای موردنظر، بار در گمرک چین توقیف خواهد شد.
  • واردات کالاهایی که مجهز به باتری هستند تنها از طریق زمینی و دریایی و واحد گمرک چین امکان پذیر است و نمی توان این محصولات را از طریق هوایی از چین خارج کرد.

شرکت بازرگانی CDIExpress از جمله شرکت های بازرگانی واردات از کشور چین در ایران است که سال هاست در زمینه واردات انواع کالا، خصوصا کالاهای باتری دار از چین به ایران فعالیت دارد و در این زمینه دارای تجربه و روابط بسیاری است. با استفاده از راهنمایی و مشاوره رایگان متخصصان این شرکت در زمینه ثبت سفارش، خرید، بازدید کالا در محل، بازدید قبل از بارگیری و تحویل کالا به صورت درب به درب، می توانید با خیالی آسوده، کالاهای مورد نظر خود را از کشور چین به ایران وارد نموده و بدون مشکل از گمرک ترخیص نمایید.

image_print