اما چه آهنگ یا نوعی از موسیقی را باید برای کاهش استرس و اضطراب گوش داد؟

آیا موسیقی استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟

آرش تقوی

تاثیرات روانشناختی موسیقی بر سیستم عصبی، علمی نسبتا نوین است که به دنبال کشف ارتباط بین شنیدن موسیقی خوب و تغییرات در خلق و خوی فرد می باشد. تحقیقات ثابت کرده است که شنیدن موسیقی خوب و آرام بخش موجب تقویت تمرکز، حافظه و قدرت پردازش مغز می گردد. به تبع آن بسیاری از تنش ها کمسو می شوند و موجب کاهش اضطراب و استرس می گردد.

قدمت بررسی تاثیر موسیقی بر روان بسیار بیشتر از سیتم عصبی است و به دوران ارسطو و افلاطون، نزدیک به 2500 سال پیش باز میگردد. بیشترین تاثیر موسیقی بر ضمیر ناخودآگاه افراد است. احساس خوبی که در هنگام شنیدن موسیقی داریم، ذهن ناخودآگاه ما را بر این باور می رساند که ما در امنیت و آسایش قرار داریم. این حالت را به گستره وسیع درون تعمیم داده و موجب می شود حس خوشایند آرامش به روان فرد القا شود.

معرفی آهنگ توجیه منطقی ای ندارد. طیف وسیعی از عوامل زیستی، اجتماعی، ژنتیکی، رفتاری، شخصیتی و… روی سلیقه افراد برای انتخاب موسیقی تاثیر می گذارد. هر کس برای خود یک آرشیو موسیقی دارد. آهنگ های انتخابی یک فرد ممکن است اصلا در حیطه ذائقه فرد دیگری نباشد. تنها ملاک ما برای معرفی آهنگ، حس خوب است. هر موزیکی که به شنونده حس خوب القا کند، آن موزیک برای رفع خستگی ذهن و کاهش استرس روزانه او می تواند موثر باشد. یکی با شنییدن موسیقی حماسی به وجد می آید، دیگری موسیقی کلاسیک را می پسندد.

باید توجه داشت در هنگام اضطراب باید از موزیک های تند، خشن و تنش زا دوری شود. برای فرد مضطرب آهنگ های آرام بخش و ملایم قطعا مناسب تر است.

لازم به ذکر است اضطراب مزمن یک اختلال در سیستم اعصاب و روان است و درمان آن فقط باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. در این مطالب ما راه های کاهش اضطراب را ذکر کردیم نه درمان آن را پس برای درمان قطعی و مزمن علاوه بر موسیقی حتما باید با پزشک متخصص هم مشورت کرد.

 

 

image_print