حریف بروسلی را شکست دادم

در 13 فروردین ماه 1325 در مشهد متولد شد و از کودکی به دلیل علاقه شدیدش به ورزش در رشته‌های مختلف از قبیل کشتی، والیبال و… شرکت کرد. از همان ابتدا کار به دلیل بدن خوش تراش و عضلانی که داشت از سمت اطرافیان به رشته پرورش اندام تشویق شد تا جایی که در سن 16 سالگی قدم در راه این ورزش حرفه‌ای گذاشت. وی با الگوگیری از محمد رضوی قهرمان وزنه برداری استان خراسان و با ورود به باشگاه ورزش او تمرینات حرفه‌ای خود را در زمینه بدنسازی آغاز کرد و دو سال بعد توانست سه مقام ارزشمند قهرمانی آسیا در رشته کوتاه قدها، سومی جهان و قهرمانی کشور را کسب کند.

وی در سال 1353 در مسابقات قهرمانی آسیا در کشور مالزی حریف جان آونگ هنرپیشه و رقیب بروسلی در فیلم اژدها وارد می‌شود شد که توانست این هنرپیشه را در این مسابقات شکست داده و به مقام قهرمانی دست یابد. در این مسابقات جان آونگ به مقام پانزدهم دست یافت.

افتخارات ورزشی

در گفت‌وگویی صمیمانه با سهراب سرابی قهرمان اسبق بدنسازی نشستیم که در ادامه آن را می خوانید: فعالیت در رشته بدنسازی را از سال ۱۳۴۱ در سن ۱۶ سالگی آغاز کرد. پس از چندی توانست توجه محمد رضوی از قهرمانان وزنه‌برداری استان خراسان و مدیر یک باشگاه بدنسازی را جلب کرده و اجازه ورود به باشگاه را دریافت نماید. در سال ۱۳۴۴سرابی ۱۸ ساله توانست سه مقام در بدنسازی کسب کند.

سرابی درباره گرایش خود به رشته بدنسازی گفت: بدنسازی در آن دوران طیف گسترده امروزی را نداشت و ما اغلب در رشته‌های باستانی و کشتی فعالیت می‌کردیم، اما گذشت زمان و عضلانی بودن بدنم به تشویق دوستان به رشته بدنسازی و پرورش اندام علاقه‌مند شدم.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 2000 هزار سالن ورزشی ویژه بدنسازی و پرورش اندام در استان فعال است، در حالی در زمانی که ما در این رشته مهیج و جوان پسند فعالیت می‌کردیم آمار سالن‌های ورزشی به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید و بارها مجبور بودیم مسیرهای طولانی از منزل تا محل تمرین را پیاده و یا با دوچرخه طی کنیم تا ساعتی در کنار مربی و سایر ورزشکاران به ساخت بدن خود بپردازیم و همه این‌ها فقط عشق و علاقه به رشته ورزشی بود، نه پول مطرح بود و نه کسب عناوین قهرمانی آنچه که بیش از همه مورد توجه ورزشکاران قرار می‌گرفت کسب افتخارات ملی برای سرزمین بود و نگاهی دیگر در میان جمع ورزشکاران بود.

سرابی گفت: اگر تختی و بسیاری از نامدارن عرصه کشتی پهلوان شدند فقط به این خاطر بود که ورزش و قهرمانی را برای عشق و علاقه به وطن و مردم انجام می‌دادند در  غیر این صورت می‌توانستند این توانایی‌ها را در کسب و کار خرج کنند.

خاطرات ورزشی

وی به یکی از خاطرات ورزشی در مسابقات برون مرزی اشاره کرد و گفت: در یکی از مسابقات بدنسازی قهرمانی آسیا در کشور مالزی دیدن رقیب بروسلی در فیلم اژدها وارد می‌شود برایم جالب و دیدنی بود، اما وقتی وارد گود رقابت شدیم به خودم افتخار کردم و در همان مسابقات در سال 1355 عنوان قهرمانی را کسب کردم.

قهرمان اسبق بدنسازی درباره مشکلات و سختی‌های دوران ورزشی خود گفت: با وجود مشکلات آن زمان و نبود امکانات ورزشی و همچنین عدم وجود فدراسیون پرورش اندام به طور مجزا، انگیزه‌ام را ازدست ندادم و به تمرینات طاقت فرسای خود در زمینه پرورش اندام با جدیدت ادامه دادم و توانستم در سال 1350 عنوان آقای ایران را با قهرمانی در مسابقات بدنسازی بدست آورم.

سرابی از سال 1350 تا 1355 به طور متوالی موفق به  قهرمانی رشته کوتاه قد و کسب عنوان آقای ایران شد و خود را بیش از پیش به جامعه ورزش ایران معرفی کرد و عنوان پهلوان اسطوره را از آن خود کرد. وی به دلیل مشکلات ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی به طور ناعادلانه‌ای از رقابت‌های حرفه‌ای در بهترین زمان شکوفایی خود جا ماند و نتوانست شکوه هرچه بیشتر نام پدر پرورش اندام ایران را به نمایش بگذارد.

قهرمان اسبق بدنسازی در ادامه صحبت با اشاره به دوری اجباری از کورس قهرمانی بعد از 17سال مجدد فعالیت جدی خود را در این رشته ورزشی آغاز کرد و در سال 1375 توانست عنوان قهرمانی استادان بزرگ آسیا را کسب نماید و بار دیگر مهر تائید بر توانایی‌های خود بگذارد.

سرابی با آموزش و یاری پسرش سامان راه خود را در این ورزش ادامه داد و توانست فرزندی قهرمان با افتخارات بسیار تحویل جامعه پرورش اندام دهد. او با یاری پسرش اقدام به تالیف کتاب اصول پرورش اندام، بادی کلاسیک و پاورلیفتینگ از زبان سهراب و سامان سرابی کرده است تا چراغ راه فعالان و علاقمندان در این عرصه باشد.

وی در حال حاضر از فعالان  عرصه  مربیگری پرورش اندام  ایران است، که قهرمانان بزرگی چون علی تبریزی را تربیت کرده است و همچنین  داور خوش نام مسابقات پرورش اندام نیز می‌باشد.

سرابی که در برگزاری مسابقات کراس فیت انتخابی استان حضور داشت درباره این رشته ورزشی گفت: این رشته ورزشی نوپا و جوان که در جمع میان جوانان و نوجوانان علاقه‌مند اشتیاق فراوانی ایجاد کرده است رشته‌ای بسیار تخصصی، سخت و نفس‌گیر است، بنابراین نباید در قالب هیئت همگانی مطرح شود چون انتظار هیئت همگانی ورزش‌هایی است که همگان بتوانند به راحتی از پس انجام تمرین و مسابقات آن برآیند.

سرابی ادامه داد: برخی از ورزشکاران که در رشته‌هایی وارداتی همچون کراس‌فیت تمرین و مسابقاتی را نیز برگزار  می‌کنند، گفت: در برخی موارد این ورزشکاران از نظر تنفس و قدرت بدنی دچار مشکلات می‌شدند، ضمن احترام به همه رشته‌های ورزشی که در راستای اعتلای ورزش استان گام بر می‌دارند انتظار دارم اگر قرار است رشته‌ای ورزشی به عنوان یک ورزش مفرح و شاداب مطرح شود در خصوص استانداردسازی تمرینات و همچنین مسابقات برنامه‌ریزی صورت گیرد تا خدای نکرده به این جوانان و نوجوان که با شوق و اشتیاق فراوانی در مسابقات حضور پیدا می‌کنند آسیبی وارد نشود.

جوانان

این پیشکسوت بدنسازی در خصوص این رشته گفت: بدنسازی یکی از موثرترین رشته‌های ورزشی است که باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می‌شود فرد بعد از مدتی که به تمرینات این رشته می‌پردازد با تغییرات ظاهری که دوستانش در بدن وی مشاهده می‌کنند شروع به تحسین او می‌کنند. بدنسازی به جوانان کمک می‌کند که باعث ترویج فرهنگ صحیح ورزش، نظم و انضباط در کارها بهبودی خلق و خو و همچنین باعث افزایش قدرت مسئولیت پذیری خواهد شد.

مکمل‌ها

وی درباره استفاده از مکمل‌ها در رشته بدنسازی گفت: بدون تردید در همه رشته‌های ورزشی ورزشکاران حرفه‌ای نیاز به مکمل پیدا خواهند کرد، چرا که در اثر تمرینات مداوم بخشی از ویتامین‌های مفید بدن خود را از دست خواهند داد و اگر در این رابطه تغذیه مناسب نداشته باشند بدنشان تحلیل می‌یابد و نیاز به مکمل خواهند داشت. البته این مکمل‌ها باید استاندارد و از منابع معتبر تهیه شود که مهمترین آن داروخانه‌ها و مراکز درمانی است و به نظر من باشگاه‌های ورزشی نباید در بحث تغذیه و توزیع مکمل‌ها اقدام کنند. چون نحوه ارائه مکمل‌ها نیاز به تشخیص و دستورالعمل خاصی دارد که پزشک متخصص تغذیه می‌تواند نسخه کند در غیر این صورت توصیه می‌کنم ورزشکاران از مکمل‌ها استفاده نکنند.

 

image_print
77 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *