انتقادات جدی فعالین اقتصادی به طرح انتخاب پنجشنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل در هفته؛

یک مطالبه اقتصادی جدی!

مهناز اصغری | هرچند طرح انتخاب پنجشنبه به ‌عنوان دومین روز تعطیل در هفته هنوز در جلسه علنی مجلس مطرح و تصویب نشده و زمان رسیدن آن به صحن نیز مشخص نیست؛ اما از هم اکنون انتقادات به این طرح در میان فعالان اقتصادی شدت گرفته و بسیاری آن را غیرکارشناسی می‌دانند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»  ماجرای اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که براساس آن قرار بود ساعات کاری هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعداد روز‌های تعطیلی هفته نیز به‌جای یک‌روز، دو روز شود، جنجالی شد. طرحی که اجرای آن به معنای افزایش ۵۲ روز به تعطیلات رسمی کشور و یا کاهش ۱۶ ساعت از ساعت کاری ماهانه می‌باشد.

اما انتخاب پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی انتقادات زیادی را به راه انداخت. چراکه صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در سایر کشورهای دنیا، تعطیلی پنجشنبه به معنای قطع ارتباط ۴‌روزه با دنیا است و این موضوع بیش از هرچیز به تعاملات بین‌المللی اقتصادی لطمه می‌زند. همچنین این اقدام امور گمرکی را مختل و به گردشگری آسیب جدی وارد می‌کند‌ و ماحصل مجموع این آیتم ها نیز به کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی منجر می‌گردد.

در این میان اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صادرات ایران به عنوان دو قطب اقتصادی کشور در بیانیه‌هایی جداگانه انتخاب پنجشنبه را به باد انتقاد گرفته‌ و همچنین جمعی از شهروندان با راه‌اندازی یک کارزار اعتراضی، خواستار تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها شده‌اند.

 

بیانیه اتاق بازرگانی تهران

در بخشی از بیانیه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمده است:« اسباب نگرانی است که نمایندگان محترم مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تازه‌ترین تصمیم خود با بی‌توجهی به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی که توسط فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در مورد تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته ارائه شده بود، در اصلاح لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کاهش ساعات کاری هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت، روز‌های کاری را نیز شنبه تا چهارشنبه و تعطیلات دو روزه پایان هفته را روز‌های پنجشنبه و جمعه تعیین کردند.»

در ادامه نیز با اشاره به اینکه « تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازار‌های بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگنا‌های داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دستیافت به اهداف شعار سال خواهد بود.» تاکید شده است: « سالیان متمادی است که سیاستگذاران اقتصادی کشور، بی‌توجهی به پیشنهادات فعالان اقتصادی را با بهانه‌هایی، چون تفاوت مطالبات، یکدست نبودن خواسته‌ها و ناهماهنگی نظرات توجیه می‌کنند، اما تصمیم اخیر نشان داد که این بی‌توجهی از عدم باور قلبی و ذهنی به فعالان عرصه تولید و تجارت و بی‌اعتنایی نهادینه شده به آن در حکمرانی اقتصادی کشور نشأت می‌گیرد که طی دهه‌های گذشته خلاف تمام توصیه‌ها، همواره موانع متعددی در برابر توسعه بخش خصوصی و سپردن امور اقتصادی به دست مردم ایجاد کرده است.»

 

نامه کنفدراسیون صادرات ایران

همچنین کنفدراسیون صادرات ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه مقننه، اعلام کرد: عدم تطبیق تعطیلات پایان هفته در ایران با سایر کشورهای دنیا، منجر به برقراری محدود ارتباطات تجاری با بازارهای جهانی آن هم در شرایطی خواهد شد که اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که به طور قطع، تصمیم نمایندگان مبنی بر اعلام رسمی تعطیلات پایان هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه و نیز فرصت مؤثر ۳ روزه در هر هفته برای تعامل و انجام مراودات تجاری با بازارهای جهانی، بیش از پیش بر سختی آن خواهد افزود.

در بخشی از این نامه آمده است؛ موکول کردن تعطیلات پایان هفته به جمعه و شنبه می‌تواند تعداد روزهای مؤثر برای فعالان اقتصادی در تعاملات تجاری با دنیا را به ۴ روز در هفته افزایش داده و زمینه‌ساز فضای موثرتری در تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور شود.

کنفدراسیون صادرات ایران به عنوان تشکل بالادستی حوزه صادرات غیرنفتی، همراه با دیگر بخش‌های اقتصادی مخالفت خود با محدود شدن فعالیت‌های تجاری را اعلام کرده و از مجلس شورای اسلامی درخواست نمود تا با تجدیدنظر در این تصمیم، زمینه رشد و ارتقای سطح تعاملات اقتصادی کشور با دنیا را فراهم کنند.

 

جلوی این حرکت غیرکارشناسی را بگیرید!

در این خصوص علی شریعتی، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه «بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تمام تلاش خود را می‌کند تا جلوی این حرکت غیرکارشناسی و بدون فکر را بگیرد؛ چراکه هزینه وحشتناکی را به روی دوش اقتصاد کشور خواهد گذاشت» در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین مطرح میکند: کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند، چه در حوزه صادرات و واردات و چه در مباحث گردشگری و به عبارتی، افرادی که با خارج از کشور کار می‌کنند، به‌خصوص کسانی که در حوزه لجستیک و کشتیرانی هستند، یکی از مشکلات‌شان، وقفه‌ای است که بین تعطیلات دنیا (شنبه و یک‌شنبه) با پنج‌شنبه و جمعه می‌افتد. همین الان خیلی از شرکت‌های لجستیکی ما، روزهای پنج‌شنبه زمان کاری‌شان است، جمعه‌ها نیمه‌وقت و شنبه تعطیل کامل هستند.

وی با اشاره به ارتباط بخش خصوصی داخلی با بخش خصوصی خارجی تاکید می‌کند: این ارتباط نیاز به یک‌سری زیرساخت‌هایی مثل گمرک، وزارتخانه‌ها، استانداردها، آزمایشگاه‌ها و… دارد. همچنین از همه مهم‌تر این است که به‌هرحال ما در شرایط تحریمی، جنگی و کرونایی قرار داریم و در جایی هستیم که با عدد منفی ضریب تشکیل سرمایه و رکودی که داشتیم، حتما باید برای رونق اقتصادی و عبور از بحران تلاش کنیم و بتوانیم باعث ایجاد رشد اقتصادی شویم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران متذکر می‌شود: متاسفانه به جای این‌که این اتفاق بیفتد، تصمیمات اشتباهی گرفته می‌شود. شما وقتی نگاه می‌کنید، می‌بینید پیشنهاد از کجا آمده است؛ از طرف چند نفر از امام‌صادقی‌ها که سازمان امور استخدامی هستند و طرح را به کمیسیون اجتماعی مجلس برده‌اند که هیچ‌وقت بخش خصوصی نبودند و هیچ‌گاه کار ایجاد نکردند و حقوق و مالیاتی پرداخت نکردند. در واقع آشنا با این مفاهیم نیستند و هیچ‌گاه تجارت خارجی نکردند.

او در ادامه با تاکید بر این‌که ما الان از دنیا عقب افتاده‌ایم، می‌گوید: اگر این تصمیم نهایی شود، ما تنها کشوری در دنیا خواهیم بود که پنج‌شنبه تعطیل است. کدام کشور در دنیا پنج‌شنبه‌ها تعطیل است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌افزاید: ما در یک جامعه مسلمان هستیم. اما نکته این‌جاست که تمام کشورهای جهان اسلام را که نگاه کنید، برای هماهنگی با دنیا دارند تعطیلات خود را شنبه و یک‌شنبه می‌کنند. آن‌وقت ما آمدیم و می‌گوییم شنبه روز یهودی‌هاست. این چه ربطی دارد؟ مگر هر کسی رفت شنبه را تعطیل کرد، صهیونیست می‌شود؟

 

کارزار اعتراضی شهروندان

شایان ذکر است در روزهای اخیر شهروندان نیز با راه‌اندازی یک کارزار اعتراضی با عنوان «درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل‌کردن شنبه به‌جای پنجشنبه» به تعطیلی پنجشنبه ها واکنش اعتراضی نشان دادند. در این کارزار که از طرف «همه اقشار مردم به‌ویژه فعالین اقتصادی» خطاب به «ابراهیم رئیسی» و قالیباف نوشته و تا عصر روز گذشته (زمان نگارش این گزارش) بالغ بر 25هزار بار امضا شده است، درخواست شده «به‌منظور جلوگیری از کاهش تعاملات فعالین اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران با کشور‌های مختلف به‌خصوص در محدودیت‌های گسترده ناشی از تحریم‌های بین‌المللی» تعطیلات هفتگی کشور روز‌های «شنبه و یکشنبه» یا «جمعه و شنبه» انتخاب شوند.

در متن این کارزار آمده است: «درصورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، ایام کاری مشترک با دنیا به سه روز در هفته کاهش پیدا می‌کند و بالتبع ضمن تشدید خسارات ناشی از تحریم و منزوی کردن ایران و تضعیف مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی کشور، به آثار و تبعات جبران‌ناپذیری بر تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی ایران و برخی از ارکان توسعهٔ پایدار در کشور منتج خواهد شد.»

 

image_print