چگونه صداهای بلند به شنوایی ما آسیب می‌رسانند

آرش تقوی

 

ما می‌دانیم که پخش موسیقی با صدای بلند، کار در محیط‌های بسیار پر سر و صدا و حتی گیم می‌تواند به شنوایی ما آسیب برساند، اما دقیقاً چگونه این اتفاق می‌افتد؟

تیمی از دانشگاه پیتسبورگ روش موش‌ها آزمایش کرده تا مشخص کند که بلندی و طول مدت صداها چگونه به گوش داخلی آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد که پخش شدن موزیک یا هر صدای بلندی باعث آسیب به سلول‌های گوش می‌شود و ارتباط بین آن‌ها را مختل می‌کند.

محققان همچنین دریافتند که برخی دارو‌ها می‌توانند مثل یک اسفنج برای پاک کردن روی اضافی و بازیابی یا محافظت از شنوایی عمل کنند. در نهایت، ممکن است روزی قبل از کنسرت خوانندگان قرص‌هایی تولید کنند تا گوش خود را  در برابر صداهای خیلی بلند ایمن نگه داریم!

محققان با استفاده از ترفند‌های ژنتیکی و تجویز ترکیبات دارویی، توانستند سطوح روی را در موش‌ها کاهش دهند و کم شنوایی را تا حدودی بازگردانند و در برابر قرار گرفتن در معرض صدا‌ها با صدای بلند محافظت کنند.

البته قبل از اینکه روش یا دارویی در انسان ایمن و مؤثر شناخته شود،آزمایشات زیادی باید انجام شود، اما‌ امید این است که بتوان درمان‌هایی را برای استفاده قبل یا بعد از قرار گرفتن در معرض صدا (مثلاً در یک اتاق اورژانس) توسعه داد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدا‌های بلند می‌تواند باعث کاهش شنوایی شود و این یک مشکل رایج است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان با نوعی کم شنوایی زندگی می‌کنند.

به همین دلیل است که کشور‌ها قوانینی در مورد پوشیدن محافظ گوش در کارگاه‌های ساختمانی دارند و به همین دلیل است که بسیاری از تلفن‌های هوشمند اگر با هدفون بخواهید صدا را بلندتر از سطح ایمن پخش کنید به شما هشدار می‌دهند.

با گذشت زمان، مشکلاتی مانند وزوز گوش (زنگ بی‌وقفه در گوش) ممکن است ایجاد شود، اما این مطالعه جدید اکنون با خود چند کشف مهم در مورد آنچه که دقیقاً در حال وقوع است  و چگونه می‌توانیم بتوانیم این اثرات ناتوان‌کننده را متوقف کنیم، به همراه دارد.

image_print