می‌تواند به افراد مبتلا به اختلالات گفتاری اجازه دهد دوباره صحبت کنند:

یک برچسب ساده

آرش تقوی

محققان مستقر در ایالات متحده در مطالعه‌ای در Nature Communications از یک برچسب رونمایی کرده‌اند که می‌تواند به افراد مبتلا به اختلالات صوتی کمک کند تا با استفاده از هوش مصنوعی حرکات ماهیچه‌های گلویشان را حس کند و به گفتار تبدیل کنند.

این برچسب که به پوست متصل می‌شود، حرکات ماهیچه‌های حنجره را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که توسط الگوریتم یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی است، به گفتار تبدیل می‌شود.

سپس یک پخش‌کننده صوتی، جملاتی را که فرد قصد گفتن آن‌ها را با صدای بلند دارد پخش می‌کند. البته نمونه اولیه در حال حاضر فقط می‌تواند عبارات از پیش ضبط شده خاصی را پخش کند.

Ziyuan Che، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، به خبرگزاری فرانسه گفت که این پچ بدون نیاز به دریافت ارتعاشات تار‌های صوتی یک فرد کار می‌کند و بازیابی گفتار افراد مبتلا به تار‌های صوتی آسیب‌دیده کمک می‌کند.

نزدیک به یک سوم افراد حداقل در طول زندگی خود از یک اختلال صوتی رنج می‌برند و این پچ می‌تواند به آنها کمک کند. درمان‌های موجود برای مشکلات جدی صدا، مانند دستگاه‌حنجره الکتریکی، می‌تواند «ناخوشایند، ناراحت‌کننده یا تهاجمی» باشد.

این وسیله ضد آب تقریباً به اندازه یک سکه بزرگ است و تنها هفت گرم وزن دارد.

برای آزمایش این دستگاه، از هشت داوطلب بدون اختلال صدا خواسته شد که هم صحبت کنند و هم پنج جمله مانند «کریسمس مبارک»، «دوستت دارم» یا «بهت اعتماد ندارم» را زمزمه کنند.  آن‌ها عبارات را هنگام‌ایستادن، راه رفتن و دویدن خواندند تا نشان دهند که این وسیله در حال حرکت هم می‌تواند کار کند.

بر اساس این مطالعه، دستگاه تقریباً در ۹۵ درصد مواقع آنچه را که داوطلبان می‌گفتند، به دقت پیش‌بینی می‌کرد.

البته این دستگاه در تشخیص بعضی از کلمات مشکل دارد و نمونه اولیه هنوز سال‌ها تا در دسترس قرار گرفتن بالقوه بیماران فاصله دارد.

تمام جملاتی که در حال حاضر توسط دستگاه قابل پخش است باید از قبل ضبط شده باشند، که کاربرد دستگاه را محدود می‌کند.

اما الگوریتم‌های پیشرفته‌تر به آن اجازه می‌دهد تا حرکات ماهیچه حنجره را بدون نیاز به پیش ضبط سیگنال‌های صوتی ترجمه کند.

image_print