# نه_به_جنگ_با_ایران

هشتگ «نه به جنگ با ایران» با هدف تقبیح اقدامات و اظهارات جنگ طلبانه اخیر آمریکا علیه ایران در توییتر با اقبال قابل توجهی همراه شده است.  کانون استفاده از این هشتگ، آمریکا بوده است. با وجود این که تیم امنیت ملی دولت آمریکا در هفته‌های اخیر روز به روز به هدف غایی خود یعنی افزایش احتمال درگیری نظامی با ایران نزدیک‌تر شده، اما ترند شدن این هشتگ نشان می‌دهد آمریکایی‌ها خواستار یک جنگ خونین دیگر در خاورمیانه نیستند. بسیاری از کاربران با بازنشر یکی از توییت‌های قدیمی ترامپ در سال 2011 به استراتژی‌های جنگ طلبانه مقام‌های آمریکایی در آستانه انتخابات‌ها اشاره کرده‌اند. ترامپ در نوامبر 2011 در توییتر خود نوشته بود: اوباما حاضر است برای انتخاب مجدد یک جنگ با ایران به راه بیندازد.

اینکه شواهدی دال بر احتمال بروز جنگ قریب الوقوع میان ایران و آمریکا وجود دارد، کاملا درست است؛ تیم ترامپ ناوگروهی را به خلیج فارس اعزام کرده، آمریکا نیروهایش را از سفارت بغداد به دلیل وضعیت اضطراری عراق بیرون کشیده، نفتکش‌های سعودی و اماراتی در بندر فجیره منفجر شده و پیکان اتهامات به سمت ایران است، اسپانیا ناوهایش را از خلیج فارس دور کرده و تیم امنیت ملی دولت آمریکا در جنگ طلبی علیه ایران ید طولایی دارند. اما همزمان برخی تحولات از اتفاقاتی به جز جنگ در منطقه خبر می‌دهند.

دارخواست برای تماس تلفنی  

ترامپ در هفته‌های اخیر بار‌ها از تمایل خود برای تماس مقامات ایران با کاخ سفید حرف زده است. به نظر می‌رسد ترامپ بی صبرانه منتظر این تماس تلفنی است. بعد از ابراز تمایل علنی ترامپ در جمع خبرنگاران در روز 9 می برای تماس ایران با او، سی ان ان در گزارشی از ارسال شماره تماس مستقیم ترامپ به سفارت سوییس در تهران که حافظ منافع آمریکاست، خبر داد. ترامپ بار‌ها اعلام کرده به دنبال مذاکره برای یک توافق دیگر با ایران است. بسیاری بر این باورند که اقدامات ترامپ علیه ایران از روی یک ایدئولوژی ضد ایرانی نیست؛ سی ان ان در گزارشی در این باره می‌گوید: برخلاف بولتون و پمپئو که به جنگ با ایران اعتقاد دارند، ترامپ چنین باوری ندارد. زمانی که از ترامپ درباره تمایلات جنگ طلبانه بولتون سوال کردند، پاسخ داده بود بولتون کارش را خوب بلد است، اما در مورد ایران افسار او دست من است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز بار‌ها بر عدم تمایل شخصی ترامپ به جنگ با ایران تاکید کرده. او درسفر خود به نیویورک در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی بار‌ها اعلام کرد تیم بی متشکل از بنیامین نتانیاهو، بن سلمان، بن زاید و بولتون خواستار جنگ با ایرانند در حالی که ترامپ کمپین انتخاباتی اش را بر مبنای عدم مداخله بنا کرده بود.

بحث مذاکره برای تبادل زندانیان 

یکی از درخواست‌های ابتدایی ترامپ در تبلیغات انتخاباتی، مسئله تبادل زندانیان بود. او بار‌ها نسبت به زندانی بودن آمریکایی‌ها در ایران ابرازناراضایتی کرده است. یکی از نمایش‌های ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش، آزادی سه زندانی آمریکایی از کره شمالی بوده و بی تردید تمایل زیادی دارد همین نمایش را در مورد ایران اجرا کند. ظریف در جریان سفر خود به نیویورک این پیشنهاد را به آمریکا داد و گفته بود فارغ از اینکه وارد جزئیات دلایل زندانی شدن آمریکایی‌ها در ایران بشویم، بیایید آنها را مبادله کنیم. او از زندانیان ایرانی در سراسر جهان که منتظر استرداد به آمریکا هستند و چند زندانی ایرانی در زندان‌های آمریکا یاد کرد و گفت: من این اجازه را دارم که به عنوان وزیرخارجه پیشنهاد تبادل زندانی را به آمریکایی‌ها بدهم. اظهارات ظریف می‌تواند قدم اول ایران برای مذاکره با آمریکایی‌ها هرچند در موضوعی بسیارمحدود تلقی شود. چند روز بعد از این اظهارات اوبرین نماینده دولت آمریکا در امور گروگان‌ها در نامه‌ای که به ایران ارسال شده از این پیشنهاد ظریف استقبال کرده، اما به عنوان پیش شرط از ایران خواسته باقر نمازی، زندانی دو تابعیتی ایرانی – آمریکایی را آزاد کند. ایران در پاسخ هر گونه پیش شرط برای مذاکره تبادل زندانیان را رد کرده، اما امید‌ها برای آغاز مذاکرات مستقیم میان دو طرف هنوز وجود دارد. از سوی دیگر رهبر ایران روز سه شنبه در دیدار با مسئولان کشور به شایعه احتمال جنگ ایران و آمریکا اشاره کرده و گفته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست. رهبری البته مذاکره با آمریکا را نیز منتفی خوانده و گفت: مذاکره با آمریکا سم است و مذاکره با این دولت فعلی سم مهلک تر.

تکذیب اعزام 120 هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه 

روز دوشنبه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد جانشین وزیر دفاع آمریکا پاتریک شاناهان قصد دارد طرحی را با موضوع اعزام 120 هزار نیروی آمریکایی به منطقه خاورمیانه برای مقابله با تهدید احتمالی ایران ارائه کند. روز بعد دونالد ترامپ به این گزارش واکنش نشان داد و به خبرنگاران گفت: چنین قصدی ندارد. او گفت: اگر از من بپرسید آیا چنین کاری خواهی کرد؟ من می‌گویم قطعا. اما فعلا چنین برنامه‌ای نداریم و امیدوارم قرار نباشد چنین طرحی داشته باشیم. اما اگر داشته باشیم تعداد خیلی بیشتری نیرو اعزام خواهیم کرد. یکی دیگر از اسناد بی اعتبار بودن ادعا‌های برخی رسانه‌ها درباره احتمال بروز جنگ قریب الوقوع با آمریکا، تکذیبیه اخیر سرهنگ بریتانیایی گروه ائتلاف علیه داعش در عراق است. روز سه شنبه کریس گیکا معاون فرمانده عملیات ائتلاف علیه داعش به طور علنی ادعا‌های دولت ترامپ مبنی برتهدید نیرو‌های آمریکایی از جانب نیرو‌های متحد ایران در عراق را رد کرد و گفت: وارد جزئیات نمی‌شوم، اما تعداد قابل توجهی نیرو‌های شبه نظامی در عراق و سوریه وجود دارند و ما هیچ تهدید فزاینده از از جانب آنها در این مرحله مشاهده نکرده‌ایم.

نارضایتی کنگره از افزایش تنش  

کنگره آمریکا نیز بار‌ها بر عدم توانایی دولت آمریکا برای اعلان جنگ بدون مجوز کنگره تاکید کرده است. در پی قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، «راند پال»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در جلسه استماع کنگره به «مایک پمپئو»، وزیر خارجه این کشور گفت: اجازه جنگ با ایران، بدون مجوز کنگره را ندارد. پال در جلسه استماع وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به پمپئو گفت: شما از طرف کنگره اجازه جنگ با ایران را ندارید. فقط کنگره می‌تواند اعلان جنگ کند. پمپئو با بی اعتنایی به این موضوع گفت: ترجیح می‌دهد این مسئله را به وکلای حقوقی بسپارد. سناتور پل که از پاسخ پمپئو آشفته شده بود، در پاسخ گفت: من صریحا به شما می‌گویم کنگره هیچ قدرت یا اختیاراتی برای ورود به جنگ با ایران به شما نداده است و پمپئو گفت: هیچ تردیدی نیست که میان القاعده و ایران ارتباط وجود دارد؛ همین و بس.

سکوت معنادار اسرائیلی ها

شبکه 13 صدا و سیمای رژیم صهیونیستی در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شده مدعی شده با بالاگرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و احتمال یک درگیری جدی میان این دو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مقامات دفاعی اسرائیل دستور داده از جنجال‌ها به دور باشند. این رسانه مدعی شده نتانیاهو به آنها گفته باید اقداماتی برای منفک کردن اسرائیل از این تحولات انجام دهند تا اسرائیل از نتیجه این درگیری‌ها مصون بماند. ترس اسرائیل از احتمال بروز یک جنگ تمام عیار از به خطر افتادن موجودیت خود به واسطه نزدیکی به ایران می‌تواند تیم امنیت ملی ترامپ که رابطه نزدیکی با اسرائیلی‌ها دارند را مجبور به تجدید نظر در مورد وقوع یک جنگ کند. سکوت روز‌های اخیر اسرائیلی‌ها برخلاف عادت چندین ساله‌شان در داغ کردن تنور لفاظی‌ها علیه ایران، به معنی عدم تمایل آنها به ورود به جنگی است که اولین قربانی آن خودشان خواهند بود. این تحولات نشان می‌دهد برخلاف جنجال‌های اخیر رسانه‌ای برای القای احتمال جنگ میان آمریکا و ایران، این احتمال با درنظر گرفتن پالس‌های متناقض دو طرف چندان محلی از اعراب نداشته و می‌تواند به نتیجه عکس بینجامد.

علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *