مشکلات صوتی و حنجره برای سخنرانان

آرش تقوی

حفظ حالتی قوی از نظر صوتی به عنوان یک گوینده در طولانی مدت ، کار دشواری است . در میان اجراها و ضبط ، همیشه صدای شما خسته می شود . به خصوص اگر شما نسبت به راز های درونی صدای خودتان و نحوه سالم نگاه داشتن و برطرف کردن مشکلات صوتی آن آگاهی کافی نداشته باشید قطعا با مشکل رو به رو می شوید . تارهای صوتی شما نسبت به التهاب و مشکلاتی که از تکنیک های اشتباه نشات می گیرند ، نسبت به رژیم های غذایی و انتخاب های سبک زندگی ، بسیار حساس هستند . صدای شما سازی درون بدن شما است و به راحتی آسیب می بیند .

در ادامه ، ۶ راز نجات دادن صدا را با شما در میان می گذاریم !

۱- هیچ وقت از گرم کردن صدا غافل نشوید

صدا پیشگان درست مانند ورزشکاران  هستند . فقط تفاوت آن ها ، در این موضوع است که آن ها از عضلات کوچک صوتی و تنفسی خودشان استفاده می کنند . این موضوع یعنی این که این عضلات باید گرم شوند تا فرد بتواند از بیشترین عملکرد آن ها استفاده کند . زمانی که عضلات صوتی شما گرم می شوند ، می توانید از بیشترین پتانسیل آن ها بهره ببرید .

همچنین به یاد داشته باشید که گرم کردن به معنی دوره و مرور کردن متن ها نیست. گرم کردن ، یک گروه خاص از تمرین ها هستند که با ترتیب مشخصی انجام می شوند که باعث می شود که ساز صوتی درون بدن شما برای نواختن آماده شود .

۲ – بعد از اجرا ، صدای خودتان را سرد کنید

یکی از راز های کوچکی که افراد بزرگ و افسانه های دنیا  از آن استفاده می کنند ، تکنیکی با نام “سرد کردن” می باشد . درست همانطور که گرم کردن صدا باعث می شود صدای شما باز شود ، سرد کردن آن باعث می شود که صدای شما بعد از اجرا ، اصلاح شود . کار کردن با صدا به مدت یک تا دو ساعت باعث می شود که صدای شما دچار التهاب شود ( بر اساس این که چقدر تکنیک های شما درست است ، این التهاب ممکن است بیشتر یا کمتر شود ) و در نتیجه تارهای صوتی شما متورم شده و روز یا شب بعدی ، سخن گفتن برای شما سخت می شود . شما باید حتما از تمرین های سرد کردن صدا استفاده کنید که باعث می شود صدای شما ملتهب نشده و سالم باقی بماند . این تکنیک یکی از مهم ترین تکنیک هایی است که شما باید در طول کار آن را در نظر بگیرید تا مشکلات مختلف در صدای شما ایجاد نشود . حتی اگر صدای شما گرفته است و یا این که می خواهید کمی تار های صوتی خودتان را قبل از گرم کردن آماده کنید ، می توانید از این تکنیک های سرد کردن استفاده کنید !

۳ – تارهای صوتی خودتان را به هم نکوبید !

یکی از بدترین عادت هایی که بعضی صداپیشگان دارند و باعث آسیب به تارهای صوتی آن ها می شود ، به هم فشردن تارهای صوتی به یکدیگر می باشد . این کار که معمولا با نام ضربه حنجره ای هم شناخته می شود ، به حالتی گفته می شود که گوینده تارهای صوتی اش را مانند سرفه کردن به یکدیگر فشار می دهد و معمولا این کار را در شروع عبارت های جدید انجام می دهد ، به خصوص زمانی که یک کلمه با یک حرف مصوت شروع می شود .

۴ – دیگر غذاهای مضر نخورید .

یکی از سخت ترین بخش های صدا پیشگی ، این است که صدای شما شبیه چیزی می شود که می خورید یا می نوشید زیرا صدای شما در بدن شما قرار گرفته است و چیزهایی که می خورید یا می نوشید و یا سطح سلامتی شما بر روی  سلامت صدای شما تاثیر دارد .

در ادامه ، من یک لیست کوتاه از غذاهایی را به شما ارائه می کنم که قبل از اجرا نباید از آن ها استفاده کنید . برای اجراهایی که اهمیت بسیار زیادی دارند، بهتر است چند روز قبل  از اجرا از غذاهای زیر پرهیز کنید .

غذاهای سرخ شده به شدت ممنوع هستند . این غذاها به سرعت باعث می شوند که رفلکس معده ایجاد شود که این موضوع تاثیر بسیار بدی بر روی تار های صوتی شما دارد . حداقل چند ساعت قبل از اجرا ، نباید از این غذاها استفاده کنید. این کار تاثیر زیادی دارد .

نوشیدنی های گازدار ، شما نباید از نوشیدنی های گاز دار قبل از اجرا استفاده کنید .

الکل ، به خصوص با غلظت بالا . این نوشیدنی صدای شما را از بین می برد . در هر صورت بهتر است که سعی کنید از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید .

غذای اسیدی . مانند سس  های مختلف ، سرکه ، و یا آب پرتقال و یا غذاهای سرخ شده که در قسمت بالا گفتم ، بسیار اسیدی هستند و باعث می شود که رفلکس معده شدید شود و تار های صوتی شما آسیب ببینید . بهتر است قبل  از اجرا ، از این غذاها پرهیز کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود . بهتر است که از آدامس ها و شکلات های نعنایی هم دوری کنید !

۵ – ترفند هایی سریع برای بهبود آبرسانی به بدن

علاوه بر ۸ لیوان آب در هر روز که باعث می شود تار های صوتی شما آبرسانی شوند ، حتما باید تکه های هندوانه ، سالاد و آب سبزیجات را هم امتحان کنید . این موارد تاثیر بسیار زیادی دارند و باعث می شوند که رطوبت دستگاه صوتی شما در حد ایده آل باقی بماند .

۶ – راه هایی سریع برای افزایش قدرت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرما خوردگی

اگر شما گوینده ای هستید که خیلی سرما می خورید ، احتمالا سیستم ایمنی شما مشکل دارد . خبر خوب این است که شما می توانید سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید ! هیچ کسی نباید به صورت همیشگی  از آنتی بیوتیک استفاده کند زیرا این کار باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود ، بلکه روش های جایگزینی وجود دارد که با استفاده از روش های زیر ، می توانید سیستم ایمنی خودتان را تقویت  کنید :

از قرص های زیر زبانی ویتامین دی استفاده کنید ( بهترین حالت جذب ویتامین همین  قرص های مایع زیر زبونی می باشد . ضمنا اگر شکم شما خیلی پر باشد ممکن است بدن شما نتواند به خوبی ویتامین جذب کند )

ویتامین ب ۱۲ می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد . یک دوز مناسب روزانه باعث می شود که تنش و نگرانی های مرتبط با عملکرد حرفه ای شما کاهش یابد و سیستم ایمنی شما بهتر کار کند . در نتیجه بهتر است از ویتامین بصورت قرص های مایع زیر زبانی استفاده شود تا بهترین نتیجه را بگیرید .

با اطمینان به شما می گویم که سلامت بدن و سلامت تار های صوتی شما ،یکی از مهم ترین موضوعات برای موفقیت در گویندگی و سخنرانی شماست.

image_print