معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

تجهیز یک هزار و ۶۰۰ مدرسه به سالن ورزشی

سیده ریحانه موسوی

رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش سازمان استثنایی کشور گفت:   این سازمان جهت تجهیز یک هزار و ۶۰۰ مدرسه به فضا و سالن ورزشی آمادگی دارد .

به گزارش” صبح امروز” ، سید جواد حسینی پیش از ظهر روز چهارشنبه در مراسم افتتاح فضای آموزشی تحرک و جهش در مرکز دانش‌آموزان نابینا و کم بینای امام علی (ع) مشهد در جمع مدیران و مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: تا دیروز توسعه بر مبنای سرمایه و منابع بود اما اکنون نظریه‌های توسعه مبنا را بر توسعه انسانی قرار داده‌اند بر این اساس انسان‌ها می‌توانند در توسعه نقش‌آفرینی کنند و از مواهب آن نیز بهره‌مند شوند.

وی افزود: تولید محتوای آموزشی فردمحور برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ضروری بوده و آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است. از سال1370 تا کنون  تعداد دانش‌آموزان استثنایی 17.5برابرافزایش یافته است .

وی با بیان اینکه بیش از 153 هزار  دانش‌آموز عادی و استثنایی در کشور مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد:  این دانش‌آموزان  هفت گروه را تحت پوشش قرار می‌دهند که از این میان طیف اوتیسم دو هزار و ۶۶۰،  اختلالات هیجانی رفتاری 134 ، آسیب دیده بینایی شش هزار و ۷۲۰، آسیب دیده شنوایی 15هزار و 422، معلولین جسمی حرکتی هشت هزار و ۸۳۶، کم توان ذهنی پنج هزار و ۹۸۵و چند معلولیتی هفت هزار و ۹۶۶ دانش‌آموز و دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه در آموزش که بیش از 50 هزار دانش‌آموز هستند، طبقه‌بندی می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: طرح  پایگاه آموزش مجازی برای دانش‌آموزان جسمی‌حرکتی و چند معلولیتی راه‌اندازی شده که برنامه آموزش و پرورش را از نظام برنامه‌ریزی مدرسه‌محور به سمت نظام برنامه‌ریزی کلاس‌محور و به سمت نظام برنامه‌ریزی فردمحور هدایت می‌کند.

وی افزود: این برنامه متناسب با پتانسیل هر فرد است که برنامه درسی فردمحور با پذیرش اصل تفاوت‌های فردی و نگاه دارایی‌محور به هر فرد منجر به تحقق استعدادهای بالقوه آن شخص می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه نگاه به 16هزار و 353 دانش‌آموز معلول جسمی‌حرکتی یا چند معلولیتی باید نگاهی فردی و با توجه به  نیازهای آنان  باشد، گفت: نیاز آنان نیازهای حرکتی است که البته در کنار آن باید به توانایی ارتباطی، حالات هیجانی و ظرفیت ذهنی هم توجه شود که اگر به محدودیت‌های این دانش‌آموزان با نگاه دارایی‌محور توجه نشود، عزت نفس، ارتباطات اجتماعی و رفتارهای هیجانی مثبت آنان را  به شدت آسیب می‌زند.

حسینی مناسب‌سازی شهری، وسایل نقلیه  و فضاهای آموزشی  را به عنوان چند مؤلفه جدی در آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: نتیجه عدم لحاظ این مولفه‌ها کاهش افت تحصیلی، کاهش ارتباط اجتماعی  و ترک تحصیل و تبدیل شدن به انسان‌هایی غیر مولداست که برای رفع  این نقیصه  طرحی را کلید زدیم که آموزش و پرورش خراسان در آن پیشرو است و به صورت کشوری اجرا می‌شود.

وی افزود: آموزش‌های منزل‌محور، بیمارستان‌محور و موسسه‌محور با  رویکرد آموزش برنامه فردی برای برخی از دانش‌آموزان به صورت جدی باید دنبال شود. این برنامه‌های آموزش‌محور ، بیمارستان‌محور و منزل‌محور برای دانش‌آموزانی است که  امکان تحرک بدنی ندارند و آموزش بالینی در منزل، موسسه و یا  بیمارستان به شکل حضوری انجام شود. همچنین می‌توانیم آموزش یادگیری الکترونیکی یا آموزش مجازی را هم به صورت افلاین و هم آنلاین در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم .

206 دانش‌آموز بی تحرک در سطح کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه 206 دانش‌آموز در سطح کشور به هیچ عنوان امکان تحرک نداشته اما ذهن و هوش آن‌ها عادی است، بیان کرد: در درجه اول روی این عزیزان هدف گذاری می‌کنیم و در درجه بعد همه دانش‌آموزان می‌توانند از این فضا استفاده نمایند.

حسینی از تولید و یا قابل استفاده بودن 12 هزار محتوا در آموزش و پرورش کشور برای دانش‌آموزان خبر داد و افزود: نیاز است این محتواها برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد فردمحور نیز تولید شود .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در دوره دوم ابتدایی هفت استان از جمله خراسان رضوی، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، لرستان و بوشهر شروع می‌شودکه علاوه بر سرانه معمول هر دانش‌آموز، 6 میلیون و 500 هزار تومان سرانه مازاد اختصاص داده شده است. همچنین یک مدرسه نیز به عنوان مدرسه پشتیبان در نظر گرفته و اجرای طرح از 27 بهمن ماه به صورت کشوری آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: در دهه مبارک فجر 39 پروژه با اعتبار 650 میلیارد ریال در حوزه آموزش و پرورش استثنایی کشور کلنگ زنی یا افتتاح شد. همچنین 123هزار کلاس درس در کشور به صورت هوشمند و یا الکترونیکی برگزار می‌شود و 78هزار مدرسه در سطح کشور به شبکه ملی ارتباطات متصل است.

حسینی ادامه داد: در تفاهم نامه با وزارت ارتباطات مقرر شد مدارس مناطق حاشیه شهرها و همچنین شهرهای زیر 20هزار نفر و همه روستاها به شبکه ملی ارتباطات متصل شوند تا آموزش و پرورش به سمت استفاده از ظرفیت الکترونیک و دیجیتالی و فضای مجازی  پیش رود.

تحول بنیادین در استفاده از فناوری های نوین

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: درآموزش و پرورش باید یک تحول بنیادین در استفاده از  فضای مجازی و دیجیتال و فناوری های نوین در آموزش صورت گیرد که این موضوع عدالت، اطلاع رسانی شفاف، جامعیت، دقت، سرعت و هزینه‌ها را در آموزش و پرورش عوض می‌کند.

حسینی با بیان اینکه ما در دوره توسعه‌یافتگی قرار گرفته‌ایم، افزود: باید بپذیریم که این ظرفیت ویژه باید مورد استفاده قرار گیرد و ما تا به امروز به نحو احسن از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش، بزرگترین مشکل آموزش و پرورش را مشکل نیروی انسانی دانست و ادامه داد: تا سال 1402 سونامی بازنشستگی ادامه پیدا کرده و جایگزین‌های نیروی انسانی با میزان خروجی همخوانی ندارد، به‌طوری که500 هزار نیرو از سیستم خارج شده و نهایتا 100 هزار نیرو جایگزین می‌شود.

وی با اشاره به‌اینکه ما به جای تربیت معلم، تامین معلم انجام داده‌ایم و فرق زیادی بین این دو است، بیان کرد: اگر از ظرفیت دنیای مجازی و دیجیتالی استفاده نماییم بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، همچنین یک تحول بنیادین باید در حجم کتب درسی و ساعات درسی  صورت گیرد .

حسینی افزود: امروز  باید بپذیریم مدارس دولتی ما  که بیش از 90 درصد مدارس را  تشکیل می‌دهد نسبت به مدارس خاص که بیش از 10 درصد  مدارس‌ هستند در یک بی عدالتی آموزشی قرار گرفته و  دنیای مجازی می‌تواند این شکاف بی‌عدالتی را  به راحتی پر نماید، لذا باید با یک تحول بنیادین به سمت آن حرکت کنیم.

مدارس” نوتیکر” با کیفیت ندارند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نوتیکر یا همان برجسته‌نگار هوشمند همراه، گفت: این وسیله دنیای جدیدی برای این افراد ایجاد می‌کند، اما یک نمونه با کیفیت آن را در مدارس نداریم.

2700 نفر از بهترین معلمان استثنایی ما، نابینا و ناشنوا هستند. 1500 نفر از این معلمان نابینا هستند.

وی ادامه داد: از اقداماتی که ما برای دانش‌آموزان استثنایی نابینا در آموزش‌وپرورش استثنایی در دستور کار داریم، چاپ کتب بریل برای این افراد است. در چاپ کتب تاکنون 14 کتاب درشت خط و 120 کتاب مناسب‌سازی شده به خط بریل، درشت‌نما و زبان اشاره را تدوین و به چاپ رسانده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: راهنمای محتوا، ویژه معلمان نابینا به تدوین و چاپ رساندیم. رشته‌های تحصیلی این دانش‌آموزان را به سمتی می‌بریم که بیشتر با استعداد آن‌ها، مطابقت داشته باشد. اخیرا رشته‌های موسیقی، کامپیوتر و چوب را برای دانش‌آموزان استثنایی گذاشته‌ایم. ما به تجهیزات و وسایل آموزشی با نهضت توان‌افزایی توجه کرده‌ایم. تهیه راهنمای خط بریل فارسی ، تهیه لوح‌افزارها، تهیه نرم افزار اندروید و… از جمله فعالیت‌هایی است که برای اولین‌بار در آموزش‌و پرورش استثنایی انجام داده‌ایم که برای استمرار آن‌ها تلاش میکنیم.

توانمندی بالای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

قاسم‌علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه از نظر قدرت استدلال، هوش و خلاقیت از دانش آموزان عادی بالاتر هستند و توانمندی این را دارند که به مدارج علمی بالاتر برسند .

وی افزود:اگر فرصت در اختیار دانش آموزان معلول جسمی حرکتی قرار گیرد قطعا انسان‌های موفقی خواهند شد و یکی از برنامه های فرصت سازی، آموزش مجازی است. باید از طریق آموزش مجازی به دل خانواده رفت و با اختیار قرار دادن زمان بیشتر، دانش آموز می‌تواند بهتر از شرایط استفاده نماید و این فرصت سازی منجر به توانمندسازی دانش آموزان با نیاز ویژه به یک انسان فعال و کارآمد می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *