در نشست خبری مدیر کل بیمه سلامت مطرح شد:

 280 هزار نفر متقاضی آزمون وسع

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود 280 هزارنفر  در استان خراسان رضوی برای آزمون وسع جهت طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت ثبت نام کرده اند که نتیجه آزمون وسع 78 درصد از آنان تعیین شده است.

به گزارش روزنامه صبح امروز، دکتر سید مرتضی وجدان روز شنبه با بیان مطلب فوق افزود: طرح پوشش اجباری بیمه سلامت در این استان همزمان با سراسر کشور از 15 آبان ماه آغاز شد و تا پایان اردیبهشت ماه 99 ادامه دارد.

پرداخت حق بیمه بر اساس آزمون وسع

وی تصریح کرد: در قالب طرح مزبور که مدت آن ۶ ماه تعیین شده است، افراد فاقد پوشش بیمه ای باید به دفاتر بیمه مراجعه کرده و حق بیمه آنها بر اساس آزمون وُسع یا استطاعت مالی محاسبه شود که تعداد افراد متقاضی بیمه اجباری در خراسان رضوی بین 600 تا 800 هزار نفر برآورد  می شود.

وی خاطر نشان کرد: از تعداد متقاضیانی که برای آزمون وسع بیمه سلامت در خراسان رضوی ثبت نام کرده و نتیجه آن مشخص شده است، برای حدود 25 هزار نفر از آنان دفترچه صادر شده است که 95 درصد این افراد در دهک های 1 و 2 و 3 درآمدی قرار داشته اند یعنی به صورت رایگان زیر پوشش قرار گرفته اند.

به گفته وی، ۳ درصد باقیمانده افرادی که برای آنان دفترچه صادر شده است  در دهک های 4 و 5 و 6 می باشند که باید 50 درصد حق سرانه بیمه خود را بپرازند و سایر افراد که در دهک های بالاتر قرار دارند باید حق سرانه بیمه خود را به طور کامل پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: افراد فاقد پوشش بیمه که استطاعت مالی دارند باید به میزان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای هر نفر به شرط سرپرست خانوار بودن حق بیمه خود را برای یک سال پرداخت کنند، افرادی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند اگر در دهک‌های یک، دو و سه درآمدی قرار داشته باشند و درآمدشان ۴۰ درصد حداقل قانون کار باشد، رایگان بیمه می شوند.

بیمه ۳میلیون ۵۵۰ هزار نفر

وی افزود: هم اینک افزون بر سه میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در قالب پنج صندوق بیمه ای شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه ایرانیان، بیمه کارکنان دولت و بیمه سایر اقشار در خراسان رضوی بیمه شده‌اند.

دکتر وجدان تعداد بیمه شدگان روستایی و عشایر در خراسان رضوی را یک میلیون و ۷۵۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: بیمه شدگان سلامت همگانی یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر، صندوق بیمه ایرانیان ۶۰ هزار نفر، کارکنان دولت ۴۰۰ هزار نفر و سایر اقشار حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی در ادامه گفت: استان خراسان رضوی از نظر تعداد بیمه شدگان روستایی مقام اول را در کشور دارد و از نظر تعداد موسسات طرف قرارداد نیز رتبه سوم را در سطح کشور داراست .

وی تعداد موسسات درمانی زیر پوشش بیمه سلامت در خراسان رضوی را  چهار هزار و ۶۶۰ موسسه شامل پزشکان، داروخانه ها، بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی و تشخیصی ذکر کرد.

وی افزایش تعداد دفاتر پیشخوان از 58 به 84 دفتر، رسیدگی اسناد بستری به صورت الکترونیک در 41 بیمارستان، اجرای نسخه نویسی الکترونیک در 8 شهرستان، استحقاق سنجی و رفع هم پوشانی بیمه ای ، طرح نظام ارجاع   الکترونیک و  طرح ارزیابی مناسب بودن میزان اقامت بیمارستانی از جمله پروژه های اجرا شده  توسط اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی در سالجاری است.

پوشش ۵۵ درصد جمعیت استان توسط بیمه‌ سلامت

وجدان بیان کرد: هم اکنون ۵۵ درصد از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی گفت:  پنجمین مورد پروژه a.e.p است ، که این پروژه به بررسی مواردی  که نیاز به بستری  واقعی دارند می پردازد.که در حال حاض  تنها در بیمارستان ۲۲بهمن شهرستان خواف در حال انجام است .

یکی از مهمترین پروژه های سال جاری بحث پوشش اجباری همگانی بیمه سلامت است که بر اساس آزمون وسع صورت می گیرد. تا این لحظه۸۹ هزار و۱۴۲ نفراز سرپرستان خانوار تقاضای آزمون وسع کرده اند.

مقایسه بین مراجعه سال ۹۷ و۹۸ نشان می دهد که ۵.۸درصد رشد منفی داشته ایم اما میانگین هزینه درمان نسبت به سال گذشته ۶.۳درصد رشد داشته که ناشی از بحث تورم است .مقایسه های درمان نیز نشان می دهد که ما نسبت به سال ۹۷ رشد زیادی در هزینه درمان نداشته ایم کا این نشان دهنده مدریت هزینه ها در استان توسط بیمه سلامت و مراکز دانشگاهی و مراکز خصوصی است . ۵۵ درصد هزینه ها در بخش بستری، ۲۰ درصد در بخش داروخانه، ۹ سایر موسسات، ۸درصد پزشکان ، پرتو پزشکی ۴.۵ درصد ، آزمایشگاه ۳.۵ درصد .این نشان می دهد که بیشترین هزینه های درمان استان در بخش خدمات بستری انجام می شود.

پرداخت بیمه سلامت 

از ابتدای سال تا اکنون ۶۷۸میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در استان بیمه سلامت به موسسات طرف قرارداد پرداخت کرده ایم.۲۳۵میلیارد آن مربوط به موسسات غیراز دانشگاه های دولتی مانند خصوصی، خیریه و برخی از بیمارستان های دولتی که دانشگاهی نیستند. ۳۳۱ میلیارد تومان در موسسات دانشگاهی هزینه شده و ۱۱۲میلیارد تومان نیز سهم مراکز بهداشت روستایی بوده است. اتفاقی که رقم خورده این است که پرداختی ما به موسسات دانشگاهی تا پایان شهریور پرداخت شده است.

در سال ۹۷ نیز ۴ ماه عقب است دلیل آن نیز این است که کل اعتبارات بیمه سلامت به طور کامل پرداخت نشده است  زیرا بیمه سلامت منبع درآمدی دیگری ندارد و از سهم دولت باید پرداخت شود اما در سال ۹۸ منظم پیشرفته است و پرداخت ها به موقع انجام شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *