معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

اهمیت نقش مهارت در اقتصاد کشور

عاطفه خوافیان

معاون وزیر و رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: آموزش و پرورش خراسان رضوی همیشه در همه طرح‌ها و حوزه‌های مختلف سربلند و پیشتاز بوده است و در این بین افتتاح نخستین هنرستان استعدادهای درخشان کشور یک اتفاق ویژه و جدید است که این مهم جای تقدیر دارد.

به گزارش صبح امروز فاطمه مهاجرانی در آیین افتتاح “هنرستان دخترانه استعدادهای درخشان سعدی” آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد به عنوان نخستین هنرستان سمپادی کشور افزود: نقش مهارت در اقتصاد کشور نقش پررنگ و مهمی است و در این بین سمپاد مهارتی از موضوعات جدی است که می تواند به زیست بوم اقتصاد کشور کمک نماید.

وی تصریح کرد: امروزه کشورهای توسعه یافته دنیا دو مولفه مهم علم و مهارت را به هم پیوسته می دانند و در این راستا سمپاد مهارتی می تواند این دو موضوع مهم را ترکیب و تلفیق نماید.

مهاجرانی ابراز کرد: دانش آموزان سمپادی در سه مولفه مهارت حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر نقاد پیشرو هستند و ما در سمپاد مهارتی بستری از مهارت ها را تعریف می نماییم تا آن ها با علاقه مندی مهارت مورد نظر خود را انتخاب نمایند و با خلاقیت و نوآوری نگاه تازه ای به صنعت و اقتصاد داشته باشند.

پرورش انسان‌های توانمندتر

وی ادامه داد: نقطه تمایز سمپاد مهارتی با سایر هنرستان های فنی، پرورش انسان های توانمندتر است تا به کمک حوزه صنعت آیند لذا برای نخستین بار در کشور این نوع هنرستان در استان خراسان رضوی آغاز به کار می‌کند.

مهاجرانی تاکید کرد: ما باید در دستگاه تعلیم و تربیت سهم خود را در تحقق بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب ایفا نماییم و راه اندازی سمپاد مهارتی می تواند در تغییر وضعیت اقتصاد کشور نقش بسزایی ایفا کند که این موضوع بسیار مهم است.

ضرورت مهارت آموزی

‍  مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه این افتتاحیه گفت: مهارت و مهارت آموزی امروزه ضرورت و نیاز کشور ماست و آموزش و پرورش خراسان رضوی که در بسیاری از طرح ها و ایده ها در کشور پیشرو و طلیعه دار بوده است با راه اندازی اولین هنرستان استعدادهای درخشان کشور در جهت تحقق این نیاز جامعه کنونی قدم برمی داریم.

قاسمعلی خدابنده مطرح کرد: قریب به ۴۳ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند که علی رغم پهناوری و پراکنده بودن مناطق آموزشی این آمار از میانگین کشوری بالاتر است و تلاش داریم با توسعه هنرستان ها، تجهیز کارگاه ها، بهبود کیفیت آموزشی و ارتقاء دانش و مهارت نیروی انسانی متخصص این آمار را به ۵۰ درصد ارتقاء دهیم.

توسعه پایدار نتیجه اشتغال پایدار

وی اظهار کرد:جوامع توسعه یافته دنیا به این نتیجه رسیده اند که توسعه پایدار بدون اشتغال پایدار حاصل نخواهد شد، همچنین امروزه رویکرد آموزش در دنیا تغییر یافته و در نظام های تعلیم و تربیت دنیا آموزشی مفید، موثر و اثرگذار است که منجر به اشتغال زایی و کارآفرینی شود و در این راستا هنرجویان سمپاد مهارتی می توانند علاوه بر اشتغال زایی، به عنوان یک کارآفرین به تحقق این توسعه کمک نمایند.

خدا بنده یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب هفت شاخص را برای جامعه ما بسیار ضروری دانستند و دستگاه تعلیم و تربیت می تواند در جهت تحقق و ارتقاء این شاخص ها از جمله علم و پژوهش، معنویت، سبک زندگی ایرانی اسلامی و اقتصاد قوی نقشی کلیدی ایفا نماید.

اقتصاد قوی لازمه قدرتمند شدن

وی تبیین کرد: اگر قرار است قدرتمند شویم باید اقتصاد قوی داشته باشیم و این اقتصاد باید دانش محور باشد و برای تحقق این اقتصاد باید از مولفه هایی همچون نیروی انسانی کارآمد، فرآیندها و رویه های مناسب و فناوری اطلاعات بهره گیریم تا به اهداف خود برسیم.

مدارس سمپادی و بویژه هنرستان های استعدادهای درخشان می توانند با پرورش انسان های خلاق، با استعداد و تاثیرگذار به ارتقاء نیروی انسانی که مهمترین مولفه توسعه و اقتصاد دانش محور است کمک نماید و این دانش آموزان می توانند در آینده تاثیرگذاری فراوانی بر سایر افراد جامعه داشته باشند و جامعه را در جهت رسیدن به توسعه با خود همگام و همسو نمایند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *