فقر زمینه‌ساز تحرک داعش در افغانستان است

نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضعف دولت مرکزی افغانستان و وجود فقر زمینه تحرک داعش در این کشور را فراهم می کند، گفت: اختلاف تفکر داعش و مردم این کشور سدی در برابر نفوذ داعش محسوب می شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی  در خصوص تحرکات جدید داعش برای ایجاد دولت اسلامی خراسان و فعالیت در کشور افغانستان افزود: داعش پس از شکست در منطقه شام و عراق، اقدام به لشگرکشی به منطقه افغانستان کرد زیرا حکومت مرکزی این کشور استقرار لازم را ندارد و از سویی دیگر فقر نیز در این کشور زمینه نفوذ داعش را بیشتر فراهم می کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: باید اذعان کرد که اندیشه تروریست های داعش به نیروهای رادیکال و سلفی نزدیک است در حالی که مردم افغانستان حنفی مذهب هستند از این رو اختلاف نظر داعش با علما و ملت این کشور سبب بوجود آمدن نهضت مردمی برای مقابله با آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: نباید از یاد برد که اکثر نیروهای داعش از آسیای مرکزی، چچن، مناطقی از چین و سایر کشورهای عربی تشکیل می دهند از این رو آشنایی و اشراف که با منطقه عراق داشتند را در افغانستان ندارند و این مهم مانع مهمی برای فعالیت داعش محسوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه افغانستان قتلگاه دو ابر قدرت آمریکا و روسیه است،  تصریح کرد: بنابراین داعشی ها نمی توانند به راحتی اهدافشان را پیش ببرند؛ البته با توجه به فقر موجود امکان نفوذ وجود دارد اما در حالت کلی مردم افغانستان جلوی آنها را خواهند گرفت.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه به نظر نمی رسد تفکر داعش با طالبان در یک جهت قرار بگیرد، افزود: بنابراین این دو گروه نمی توانند همپوشانی داشته باشند؛ البته شاید برخی نیروهای سرخورده طالبان به تروریست های داعش ملحق شوند.

رییس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به دولت افغانستان کمک کنیم تا دولت مرکزی این کشور قدرت یابد، خاطرنشان کرد: تقویت شرایط اقتصادی و توسعه بیشتر مناطق شرقی می تواند یکی از عوامل مهم برای تقویت مناطق مرزی کشور باشد؛ البته در این بین با توجه به وجود جمع کثیری از اهل سنت در مرزهای کشورمان باید اعتماد بیشتری به آنها صورت بگیرد و در عرصه های مدیریتی بیش از گذشته بهره برده شود که چنین موضوعی می تواند کشورمان را بیمه کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *