بیانیه حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به مناسبت آغاز مهر ماه بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

با سپاس و ستایش بی کران به درگاه خداوند قادر، حکیم، یگانه معلم هستی که انسان را به زیور علم و دانش مزین ساخت تا در مسیر عقلانیت و کسب توانمندی برای اصلاح، بهبود و اعتلای جامعه انسانی گام بردارد.
سلام بر اصحاب علم و معرفت که اندیشه‌های انسانی آنان همواره روشنی بخش و راهنمای عمل جامعه به سوی اصلاح و سعادت بوده و درود بر شهیدان بویژه شهدای دوران دفاع مقدس که با نثار جان خویش از کیان وطن پاسداری نمودند و ایران بزرگ را برای ایرانیان حفظ کردند.
با تبریک نوروز دانایی به ره آفرینان و رهپویان علم ومعرفت، قدمت مهر ومهرگان در تاریخ این سرزمین، در امتداد زندگی ایرانی، نشانگر رویش ها وپویش های نشاط آفرین وامید زا بوده است.

آغاز بهار تعلیم وتربیت، همزمان با شروع ماه محرم، با مهر حسینی که مزین به فضیلت‌های جوانمردی، آزادگی و اصلاح طلبی و زدودن منکرات و تمامیت خواهی است در آمیخته و بیش از پیش جهت‌دهی جریان علمی آموزشی و فرهنگی را به سوی کمالات انسانی و اصلاح امور در سپهر جامعه نمایان می سازد .
توسعه کشور مرهون عملکرد دستگاه تعلیم وتربیت در سطوح عمومی وعالی است، نوع نگرش و گرایش نظام حاکمیت و دولت نسبت به این نهاد نشانگر میزان اهتمام در جهت تولید و بهسازی سرمایه های اجتماعی حال و آینده برای گام برداشتن در مسیر توسعه است، با توجه به اینکه فرزندان رشید این ملت به گواه تاریخ سرآمدی علمی و معرفتی خود را در ابعادعلمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقثصادی به نمایش گذاشته اند ، به نیکی نشان داده اند که می توانند میراث دار شایسته و همیشگی فرزانگان عرصه اندیشه ورزی و حکمت، در تمام حوزه‎های علمی فرهنگی این سرزمین باشند.
حزب مجمع مشورتی استان خراسان رضوی بر این باور است، بازیابی شکوه تمدن علمی فرهنگی ایران اسلامی زمانی میسر می‌شود که:
۱- جهت دهی دستگاه تعلیم وتربیت در تمام سطوح بر اساس اندیشه نخبگی و کمال انسانی و به دور از نگرش‌ها و گرایش‌های ایدئولوژیک محض باشد که نمونه آن را می توان در عدم توفیق دولت دوازدهم در معرفی به موقع وزیر علوم وتحقیقات و فناوری برشمرد.

۲-  دخالت‌های ناروا در تصمیم سازی‌های حوزه تعلیم و تربیت از یک سو به فرسایش فعالیت‌ها و از سوی دیگر به ناامیدی اهالی موثر در این حوزه می انجامد که باید اصحاب علم و فرهنگ و نهادهایی چون شورای انقلاب فرهنگی در بهبود این وضعیت نقش آفرینی نمایند.
۳- عدم تامل، تعمیق و یکپارچگی در نظام تصمیم سازی دستگاه تعلیم وتربیت موجب بروز چالش‌های جدی مانند مشکل نیروی انسانی و هدایت تحصیلی در آموزش وپرورش و افت سطح علمی در دانشگاه‌ها به ویژه در علوم پایه شده است که غفلت از آن جبران ناپذیر است و برای برون رفت از آن باید به خرد جمعی و تجربه جهانی رجوع کرد.
۴-  ناکافی بودن بودجه دستگاه تعلیم وتربیت و نیاز مبرم به تامل در آن در برنامه ششم توسعه کشور و ترمیم از طریق لوایح، طرح‌ها وقوانین متمم دارد .
۵- محدود نگری به شخصیت فکری وهویت وجودی نوجوانان وجوانان در مراکز علمی فرهنگی غالبا فرصت‌های ارزشمندی را در ساحت مقدس تعلیم تربیت از آنان دریغ داشته است که گاها جبران ناپذیر بوده است و برای نمونه می‌توان به عدم بهرمندی کامل از راهبرد کرسی‌های آزاد اندیشی مطرح شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و وسعت نظر در رفع این نقیصه می تواند ثمرات ارزشمندی را فراهم سازد.
بر اساس آموزه‌های دینی، ملی و جهانی نظام آموزشی کشورها همواره بر دو بعد آموزش و تربیت در جهت تولید و توسعه سرمایه‌های انسانی تمرکز داشته است.

علی‌رغم مشکلات موجود، معلمان و استادان فهیم و دلسوز با آغاز فصل رویش و شکوفایی دانایی مصمم خواهند شد در کنار آموزش‌های علمی و فنآورانه، در تربیت ارزش‌های دینی، ملی و انسانی، دانش آموزان و دانشجویان خلاق و نوآور ایران عزیز اهتمام ورزند و آنان را برای زندگی با مهر و صفا و طالب علوم، فنون و حکمت آماده سازند و آینده‌سازان این مرز و بوم آغاز مهر را به مثابه آهنگ بیداری برای حرکت به سوی سعادت و آینده روشن در کالبد بهره‌مندی از فرصت‌ها در محیط‌های یادگیری و مراکز علمی فرهنگی تجربه می‌کنند تا مسیر توسعه و حیات طیبه را طی کنند.

 

حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی

image_print
10 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *