زنگ خطر در مدارس ناایمن مشهد

مهر همیشه با شور حرارتی خاص آغاز می‌شود. پائیزی که گرمای تابستان را به نسیمی خنک تبدیل می‌کند و دانش‌آموزانی که دوباره یکسال تحصیلی را آغاز می‌کنند؛ البته گاهی اوقات این شوق و شور به دلایلی مانند ایمنی پایین مدارس و تجهیزات نامناسب گرمایشی کلاس‌های درس دود می‌شود و به چشم فرزندان این سرزمین می‌رود.

زنگ مهر امسال در مشهد درحالی به صدا درآمده که به گفته یکی از مسئولان آتشنشانی این شهر، ایمنی در بسیاری از مدارس فراموش شده‌است. البته مدارس تنها در خطر نیستند و حوزه‌ای دیگری مانند مراکز اقامتی و ساختمان‌های بلندمرتبه در معرض حادثه‌های جدی قرار دارند.

 

 

بسیاری از مدارس و اماکن اقامتی مشهد تاییدیه ایمنی ندارند

معاون آموزش، نظارت و پیشگیری آتش نشانی مشهد گفت: هم اکنون بسیاری از مدارس و اماکن اقامتی این کلانشهر فاقد تاییدیه ایمنی هستند.

غلامحسین حاجی زاده در جمع خبرنگاران افزود: مدارسی که 20 سال پیش ساخته شده در زمان ساخت ایمن بودند ولی ایمنی آنها باید هر سال ارتقا داده می شد که این اقدام انجام نشده است.

وی اظهار کرد: مدیران مدارس مشهد برای برگزاری دوره های آموزشی ایمنی طی سال گذشته همکاری های خوبی با آتش نشانی داشتند بطوریکه این آموزش ها به 750 مدرسه منتقل شد.

وی گفت: با این حال در حوزه نظارتی و ایمن سازی مدارس پیشرفتی حاصل نشده و آموزش و پرورش به دلیل مشکل بودجه ای برای ایمن سازی در موارد مختلف نظیر استحکام بنا، سیستم های اعلام و اطفای حریق اقدام خاصی نداشته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون اغلب مدارس مشهد فاقد شرایط ایده آل ایمنی هستند، افزود: بیشتر مدارس این شهر نیاز به ایمن سازی دارند و حتی بسیاری از آنها کپسول اطفای حریق و تجهیزات اولیه ندارند.

حاجی زاده اظهار کرد: هم اکنون 269 مهمانپذیر با هفت هزار تخت در مشهد مجوز فعالیت دارند که در نیمه نخست سال جاری 85 واحد از این تعداد برای اخذ تاییدیه ایمنی اقدام کردند.

وی گفت: در احداث ساختمان ها فرایند ایمنی باید ادامه یابد ولی پس از ساخت به دلیل خلاء قانونی مقوله ایمن سازی رها می شود.

وی افزود: در صورت وجود الزام قانونی دست کم هر 2 سال یکبار باید برای اخذ تاییدیه ایمنی ساختمان های اداری، اقامتی و تجمعی اقدام شود.

حاجی زاده اظهار کرد: ساختمان پلاسکو در زمان احداث ایمن بود ولی به مرور تغییر کاربری داده و ناایمن شد و در مشهد نیز ساختمان های مشابه آن بسیار است.

وی گفت: پارسال هشت هزار بازدید ایمنی از اماکن عمومی و ساختمانهای بلندمرتبه این شهر انجام شد که 50 درصد آن منجر به صدور تاییدیه ایمنی گردید.

 

 

وجود 300 ساختمان ویژه و بلندمرتبه در مشهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز به خبرنگاران گفت: دست کم 300 ساختمان ویژه و بلندمرتبه در این شهر وجود دارد.

آتشپاد حسن جعفری افزود: 280 پروژه از این تعداد تاکنون شناسایی و مقرر شده است گزارش کامل ایمن سازی و تجهیزات ایمنی آنها به صورت دوره ای به این سازمان ارائه شود.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری سه هزار و 597 فقره بازدید ایمنی از ساختمانهای بلندمرتبه شهر و اماکن عمومی انجام شده اظهار کرد: در این مدت 483 تاییدیه ایمنی برای آنها صادر شده است.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی نیز پس از اخذ تعدادی اخطاریه در زمینه ایمن سازی بازارهای متعلق به این مجموعه، امسال ورود خوبی به مبحث ایمن سازی داشته است، افزود : مدیران آستان قدس رضوی از ابتدای امسال جلسات مختلف با آتش نشانی داشته و برای ایمن سازی بازارهای متعلق به این آستان مقدس اقدام کرده اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد ادامه داد: در مجموع در حوزه ایمن سازی ادارات مشهد اقداماتی صورت گرفته ولی در زمینه ایمن سازی واحدهای مسکونی خلاء قانونی وجود دارد.

جعفری با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری 286 هزار و 161 تماس با سازمان آتش نشانی مشهد برقرار شد، افزود: حدود 43.9 درصد از این تماس ها مزاحمت تلفنی، 42 درصد تماس غیرمرتبط و 10 درصد تماس مشاوره ای بوده و چهار درصد تماسها منجر به عملیات شده است.

وی اظهار کرد : تعداد کل عملیات این سازمان در نیمه نخست سال جاری هشت هزار و 57 فقره بود که در حوادث مرتبط با آنها 421 نفر مصدوم و 43 نفر فوت شدند و حدود 4 هزار و 642 نفر نیز توسط ماموران این سازمان نجات یافتند.

وی ادامه داد : در 10 سال اخیر میانگین رشد عملیات آتش نشانی در مشهد حدود 11 درصد بود که میانگین کشوری آن بین 20 تا 25 درصد است.

وی با اشاره به فعالیت 21 ایستگاه آتش نشانی در مشهد طی سال 86 افزود : این تعداد هم اکنون به 49 ایستگاه افزایش یافته و یک ایستگاه نیز تا پایان سال بهره برداری می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: همچنین تعداد ماشین آلات و خودروهای عملیاتی این سازمان از 92 دستگاه در سال 96 به 275 دستگاه در سال جاری افزایش یافته که تا پایان امسال به 313 دستگاه خودرو عملیاتی افزایش می یابد.

جعفری ادامه داد: هم اکنون پنج دستگاه خودرو عملیاتی در حال جذب است که یکی از آنها خودرو بالابر 55 متری است.

وی خاطرنشان کرد : همچنین شیرهای هیدرانت آتش نشانی نصب شده در سطح شهر در از 43 فقره در سال 86 به 745 شیر افزایش یافته و قرارداد نصب 200 دستگاه دیگر نیز منعقد شده است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *