فیروزه؛ صنعت و فرهنگ

با حضور مقامات كشوري و فعالان دانشگاهي همايش ملي «فيروزه؛ صنعت و فرهنگ» با هدف بررسي و مطالعه چالش‌هاي صنعت فيروزه 25 تا 27 مهر ماه برگزار مي‌شود.

دبير اجرايي همايش با اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاري همايش به صورت كلي بررسي و مطالعه مشكلات موجود در صنعت فيروزه است، چالش‌ها و مشكلاتي كه در معدن كاري، اكتشاف و استخراج تا تراش، فرآوري، جواهرسازي و مهم تر از همه بحث بازاريابي، فروش و برندينگ فيروزه، كيفيت سنجي و عيار سنجي و قيمت گذاري آن وجود دارد؛ اين موارد با مشكلات علمي رو به رو هستند، ما مقالات علمي در رابطه با موارد مختلف در صنعت فيروزه نداريم.

حامد فضلیانی افزود: در صنعت فيروزه كه يك صنعت كهن است، هر چه داريم بر اساس تجربه به دست آمده و متاسفانه بروز نشده است. در بررسي و مطالعه مشكلات موجود در گام اول بايد نوشتارها و مطالعات علمي را در سراسر كشور با موضوع فيروزه در زمينه‌هاي مختلف جمع آوري كنيم و در گام‌هاي بعدي نيز اين موارد را تبديل به راه‌هاي مشخصي براي ادامه مسير نماييم؛ هدف اين است كه در همايش يكم سر خط مسيرهاي آينده را مشخص و آن مسيرها را در همايش‌هاي بعدي به صورت تخصصي دنبال كنيم.

فضلياني درباره سطح و اعتبار علمي همايش بيان كرد: از نظر وزارت علوم همايش‌ها بر اساس پايگاه‌هاي اسنادي كه در آن نمايه مي‌شوند، رتبه‌بندي مي‌گردند؛ همايش «فيروزه: صنعت و فرهنگ» در چهار پايگاه اسنادي اصلي در ايران نمايه شده است و از نظر اعتبار علمي در سطح اول كشور قرار دارد و يك همايش ملي است؛ اغلب همايش‌هايي كه در دانشگاه‌ها برگزار مي‌شوند در يكي از پايگاه‌هاي اسنادي نمايه مي‌گردند و نمايه شدن در هر چهار پايگاه به خصوص پايگاه اسنادي علوم جهان اسلام بسيار سطح علمي همايش را بالا مي‌برد و همايش را معتبر مي‌سازد.

وي افزود: در اين همايش مهمانان دانشگاهي و مقامات كشوري حضور خواهند داشت و مقام عالي وزارت نيز بناست در اين همايش حضور يابند؛ هدف اين است كه رابطه صنعت و دانشگاه هر چه قوي تر برقرار شود تا يك كار منسجم و مناسب انجام دهيم.

دبير اجرايي همايش گفت: بازديد علمي از معدن فيروزه، كارگاه‌هاي فيروزه تراشي و محدوده‌هاي باستاني معدن فيروزه يكي از برنامه‌هاي جنبي همايش است و همچنين براي برگزاري نمايشگاه تخصصي فيروزه و صنايع وابسته برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *