روش جدیدی برای درمان التهاب شدید دندان

یک دندان‌پزشک روسی، روش جدیدی را برای درمان یک نوع التهاب شدید دندان ابداع کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، یک دندانپزشک “دانشگاه دوستی ملل روسیه، روش جدیدی را برای درمان التهاب بافت‌های اطراف ریشه دندان و کانال ریشه ابداع کرده است. این روش جدید و جامع، درمان بافت ملتهب به وسیله گاز ازون را پیشنهاد می‌کند. هنگامی که این روش در یک مورد پیچیده بالینی استفاده شود، به نجات دندان بیمار کمک می‌کند.

هم “مغز دندان که بافت همبند در حفره دندان است و هم پیرادندان که ریشه دندان را به استخوان فک متصل می‌کند، ممکن است ملتهب شوند. اگر عفونت هر دو ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد، درمان کامل دندان بسیار دشوارتر خواهد بود. تشخیص دادن چنین مواردی دشوار است و به همین دلیل، هیچ توصیه درمانی کلی در مورد آنها وجود ندارد. برخی از دندان‌پزشکان ترجیح می‌دهند ابتدا روی کانال‌های داخلی تمرکز کنند؛ در حالی که برخی دیگر درمان مغز دندان و پیرادندان را به طور همزمان پیشنهاد می‌کنند. “ماریا ماکیوا”، دندان‌پزشک دانشگاه دوستی ملل روسیه، یک پروتکل واحد را برای درمان جامع مغز دندان و پیرادندان اجرا کرده است.

ماکیوا گفت: التهاب بافت‌های پیرادندان، اغلب به از دست دادن دندان منجر می‌شود. در برخی موارد، دندان از دست رفته را نمی‌توان با ایمپلنت جایگزین کرد زیرا پیامدهای عفونت، پیش‌آگهی کاشت را بدتر می‌کنند. بنابراین، حفظ دندان در این شرایط، نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت.

این روش جدید روی یک بیمار ۴۴ ساله انجام شد. در ابتدا، بیمار مبتلا به التهاب پیرادندان تشخیص داده شد. دندان او لق بود و جریان چرک مشاهده شده بود.

نخستین گام‌ها برای روش درمان التهاب پیرادندان معمولی بود. طی این مراحل، به بیمار آنتی‌بیوتیک داده شد و سپس به او آموزش داده شد که دندان را با کلرهگزیدین بشوید. دندانپزشک علاوه بر این، جرم‌گیری دندان را انجام داد. پس از آن، بیمار به مدت شش ماه تحت نظر قرار گرفت.

اگرچه خونریزی و پیوره متوقف شد اما دندانپزشک در یک معاینه، آسیب بافتی را در اطراف ریشه دندان مشاهده کرد. این روند تا آنجا پیش رفت که باعث تخریب استخوان شد. مشخص شد که التهاب ابتدایی به بافت‌های داخلی دندان منتقل شده است.

یک متخصص لثه‌درمانی و یک متخصص ریشه‌درمانی با همکاری یکدیگر، یک روش درمانی جامع را اجرا کردند. گام بعدی آنها روی برداشتن مغز دندان مرده از کانال‌های دندان متمرکز بود. کانال‌ها پس از پاکسازی، خشک شدند و برای ضدعفونی بهتر به مدت ۲۴ ثانیه با گاز ازون تحت درمان قرار گرفتند.

پس از یک هفته پانسمان، درمان تکرار شد و حفره با یک پرکننده دائمی از جنس یک ماده کامپوزیت نوری پوشانده شد. درمان با ازون برای بافت‌های پیرادندان نیز مورد استفاده قرار گرفت. معاینه طی شش ماه، هیچ التهابی را در دندان نشان نداد. علاوه بر این، بافت استخوان رو به بهبودی رفت.

image_print
370 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *