با استعفای وزیر آموزش و پرورش و انتصاب سرپرست؛

امیدی به اصلاح رویه‌های وزارت آموزش و پرورش!

مریم اصغری

روز گذشته آیت‌الله رئیسی ضمن موافقت با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» ماجرا از آنجا آغاز شد که اختلاف محاسبه در رتبه بندی معلمان و نداشتن بودجه برای پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمتی در کنار ماجرای تأخیر در پرداخت حقوق معلمان در روزهای پایانی سال 1401 انتقادات زیادی علیه نوری– وزیر سابق آموزش و پرورش –  به وجود آورد. به همین جهت نیز در ساعت ۲۳ شامگاه ۲۹ اسفند ماه سید ابراهیم رئیسی به معاون اول خود، محمد مخبر مأموریت داد ضمن بررسی علل بروز مشکل در پرداخت حقوق معلمان، برای رفع این مشکل در چارچوب قانون و همچنین برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی تصمیم گیری و نتیجه آن گزارش شود تا حداقل از تکرار مشکلات بعدی جلوگیری کند.

وزارت آموزش و پرورش مقصر اصلی ماجرا

پس از 10 روز بررسی، در نهایت در روز ۹ فروردین محمد مخبر نتیجه بررسی‌های خود را از این واقعه در نامه‌ای به رئیس جمهور اطلاع داد.در این نامه درباره علل بروز این مسئله آمده بود: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.

بنابر نامه معاون اول به رئیس جمهور برای حل مشکل و اجرای دقیق و قانونمند رتبه‌بندی معلمان نیز مقرر شد، با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات (۳۸ هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ با فوریت محاسبه و پرداخت شود.

طرح چند پرسش

بر اساس این گزارش، روز گذشته آیت‌الله رئیسی ضمن موافقت با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد؛ اما اکنون چند پرسش مطرح است. اینکه سرانجام پرداخت حقوق و معوقات معلمان چه می‌شود و آیا با استعفای وزیر پیشین، امیدی به اصلاح رویه های موجود هست یا خیر؟

به گزارش صبح امروز؛ صحرایی متولد 1355 و دارای دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استادتمام این دانشگاه است که از اردیبهشت سال گذشته به‌عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد.

image_print