به بهانه سالروز تولد بازیگر مشهدی؛

44 سال زندگی حتی به غلط

مریم اصغری

بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود که فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد به همراه داشته باشد، امکان تجربه کردن جهانی که بتوان در قالب شخصیت‌های مختلف به ایفای نقش پرداخت را نیز محیا می‌کند.

هرچند این نکته که بازیگری حرفه‌ای سخت است برای خیلی‌ها قابل لمس نیست، اما باور کنیم یا خیر، بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب می‌شود. چراکه اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به این حرفه نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است. با این پیش توضیحات، شاید خالی از لطف نباشد که به بهانه سالروز تولد حامد بهداد، یکی از افرادی که در این زمینه کارهای موفق بسیاری دارد و البته متولد خطه خراسان و علی‌الخصوص مشهد است، نگاهی به کارنامه هنری او بیندازیم.

جنب و جوش آبان‌ماهی

حامد بهداد هنرپیشه دوست داشتنی و خوش استایل سینما تلویزیون و تئاتر است که در مجری‌گری و تئاتر و آواز خوانی نیز دستی بر آتش دارد. بهداد ۲۶ آبان ۱۳۵۲ در مشهد به دنیا آمد و خونگرم و پرجنب و جوش بودن آبان ماهی‌ها را می‌توان به کرات در خصلت‌های او مشاهده کرد. او فرزند اول خانواده است و یک برادر کوچک‌تر از خودش به نام حسام دارد. حامد بهداد دوران کودکی خود را در تهران گذرانده و بزرگ شده خیابان جیحون این شهر است و پس از آغاز جنگ به همراه خانواده به نیشابور مهاجرت کرد و تحصیلات مقطع راهنمایی را در آنجا گذراند. البته چندی بعد مجددا به مشهد بازگشت و دوران دبیرستان را به همراه خانواده در مشهد سپری کرد. وی بعد از قبولی در دانشگاه برای ادامه تحصیل در رشته بازیگری تئاتر در دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین ادامه زندگی برای همیشه به تهران رفت.

بازی در بیش از 50 فیلم

بهداد در مصاحبه‌ای حوالی آبان‌ماه 92 گفته بود که رامبد جوان دستش را گرفته و او را به سینما آورده است. او برای نخستین بار با فیلم «آخر بازی» در سال 79 به سینمای ایران معرفی شد. داستان این اتفاق این گونه بوده که به رامبد نقشی در فیلم «آخربازی» همایون اسعدیان پیشنهاد شده بود و او بهداد را به جای خودش معرفی کرده است. فیلمی که حامد بهداد به خاطرش کاندیدای دریافت سیمرغ بازیگری شد. همایون اسعدیان نیز از این انتخاب راضی بوده و می‌گفت که مفتخر است که حامد بهداد را به سینما معرفی کرده است.

بهداد پس از این اتفاق به صورت مداوم در سینما حضور داشت و در این 20 سال در قریب به 50 فیلم سینمایی همچون بوتیک، روز سوم، هرشب تنهایی، زندگی با چشمان بسته، هفت دقیقه تا پائیز، پرتقال خونی، جرم، انتهای خیابان هشتم، آرایش غلیظ، 7 ماهگی، قصر شیرین و…. خوش درخشیده است.

در تئاتر ایران آزادی بیان بیشتر است و در سینما سانسور!

او بیشترین صدمه‌ای که در بازیگری خورده را به خاطر توقیف فیلم «خانه دختر» می‌داند و معتقد است در تئاتر ایران آزادی بیان بیشتر است و در سینما سانسور!

بهداد در یکی از گفتگوهای خود با یک برنامه زنده اینترنتی درباره مشهد گفت: «متاسفم که در مشهد نمی‌گذارند کنسرت برگزار شود، به نظرم تحت هر شرایطی موسیقی باید به خراسان راه پیدا کند، چراکه خراسان سرزمین موسیقی است.»

دریافت جایزه بازیگری از جشنواره‌های متعدد

او از جمله هنرپیشه‌های جوان سینمای ایران است که در طول فعالیت هنری‌اش از طرف برترین کارگردانان سرشناس سینمای ایران همچون: عباس کیارستمی، ناصرتقوایی، اصغرفرهادی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسعودکیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، پرویزشهبازی و بهمن قبادی دعوت به همکاری شده‌ که برای نقش‌آفرینی در بسیاری از فیلم‌ها از جشن‌ها و جشنواره‌های متعدد نامزد دریافت جایزه بازیگری شده‌است.

از جمله این جشنواره‌ها می‌توان به بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر که به بازی در فیلم روز سوم (محمدحسین لطیفی، ۱۳۸۵) در نقش یک افسر عراقی که در بحبوحه محاصره خرمشهر عاشق دختری خرمشهری‌ می‌شود، اشاره کرد. برای دومین بار پس از «آخر بازی» کاندیدای سیمرغ بلورین شد. بازی توانای این جوان موفق مشهدی سینمای ایران در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» به کارگردانی بهمن قبادی نیزسبب راه‌یابی او به جشنواره بین‌المللی فیلم کن فرانسه در سال‌های پایانی دهه هشتاد شد.

او همچنین در سال ۱۳۸۹ با نقش‌آفرینی در فیلم جرم به کارگردانی مسعودکیمیایی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر را از بیست ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

علاقه به استیج‌های طوفانی و نوازندگی

این هنرمند جوان همپای حضور در فیلم‌های سینمایی از همان سال 79 در بیش از 10 مجموعه تلویزیونی نیز حضور داشت که اولین آن «همسفر» و آخرین آن سریال شبکه نمایش خانگی «دل» بود که البته به خاطر حضور در این مجموعه و انتقادات گسترده‌ای که به آن وارد بود، بارها از طرف مخاطبان و البته منتقدین سینما مورد نقد قرار گرفت.

او در کنار این فعالیت‌ها در تله فیلم، فیلم کوتاه و تئاترهای مختلفی نیز به ایفای نقش پرداخته است و علاوه بر آن در زمینه گویندگی نیز فعالیت دارد. البته بهداد علاقه خاصی به استیج‌های طوفانی و نوازندگی دارد و مدتی را هم در این زمینه با گروه موسیقی دارکوب همکاری داشته و در چند کنسرت و آلبوم موسیقی نیز حضور داشته است. تک آهنگ «مثل یک کابوس» با ترانه‌ای از روزبه بمانی، «تاریک تاریکم» با ترانه یغما گلرویی و همچنین «سرو چمان من»، «طوطی» و «مرا چشمیست خون افشان» با غزل‌های حافظ از جمله کارهای او در زمینه خوانندگی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *