برگزيدگان دومين جايزه فنارانه ايرج يزدان‌بخش معرفي شدند

مشهد- آیین اختتامیه دومین دوره «جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش» با معرفی ۴ طرح برتر و برگزیده در مشهد برگزار شد.

دومين دوره «جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش» با حضور دکتر مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سجادی نیّری رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران، دکتر محسن محور رئیس بيمارستان رضوي، اعضای شوراي راهبري گروه صنعتی پارت لاستیک و جمعی از مسئولان، اساتيد هيئت علمي دانشگاه فردوسي، دانشجویان، فارغ التحصیلان، کارآفرینان و صنعت‌گران کشور، سه شنبه اول اسفند 1402 همزمان با زادروز زنده‌یاد ایرج یزدان‌بخش؛ پدر صنعت خراسان در مشهد، در سالن اجتماعات مجتمع شهداي سلامت مشهد برگزار شد.

این رویداد جهت گسترش ارتباط عمیق و مستمر صنعت و دانشگاه و با توجه به ضرورت جهت دهی بیش از پیش پایان نامه‌ها و رساله‌ها به پژوهش‌های کاربردی و همچنین تقویت کارگروهی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد خارج از پایان‌نامه یا رساله و با هدف تربیت و جذب نیروی انسانی مستعد در صنایع، به صورت سالانه به یک طرح فناورانه برتر و شایسته دانشگاهی این جایزه اختصاص می‌یابد.

در بخش نخست اين مراسم دکتر مسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و رياست دانشگاه فردوسی مشهد پس از عرض تبريک اعياد شعبانيه گفت: برگزاري چنين رويدادهايي براي تداوم فرهنگ و پيشرفت در عرصه علم و صنعت حائز اهميت است. خاندان يزدان‌بخش ضمن تلاش در حوزه صنعت، با انجام عمل خيرخواهانه از ثروت خود در راستاي فرهنگ‌سازي، اعتلا و توسعه فناوري و علم کشور بهره گرفتند و اين امر بسيار ارزشمند است. اميد دارم که با حضور خيرين، حمايت و پشتيباني و بکارگيري و ظهور خلاقيت کارآفرينان و با تلاش روز افزون زمينه‌هاي لازم براي قرار‌گيري استان خراسان رضوي در رديف استان‌هاي پيشرو در علم و فناوري صورت گيرد.

وي همچنين اظهار کرد؛ پارک علم و فناوري دانشگاه فردوسي و پارک علم و فناوري خراسان رضوي در عين اتحاد و يکپارچگي تمام ظرفيت‌ها را در کنار هم و در اوج همگرايي قرار مي‌دهد تا باعث خروجي کلان در عرضه علم و فناوري شود. بنده به نمايندگي از دانشگاه فردوسي و پارک علم و فناوري خراسان رضوي، براي توسعه و اعتلاي فناوري کشور آمادگي خود اعلام مي‌کنم تا با حمايت و بهره‌گيري از توان جوانان مستعد و نخبه در صنايع مختلف بتوانيم مسير پيشرفت را برايشان مهيا نموده و از مهاجرت نخبگان جلوگيري شود. آينده‌ درخشاني پيش روي جوانان و ايران است که جز با توجه به حوزه علم و فناوري محقق نخواهد شد.

سجادي نيري رئيس هيئت مديره انجمن سرمايه گزاري خطرپذير و مديرعامل تکنو تجارت تاکيد کرد: معتقديم پيشرفت علم و فناوري در کشور ما رقم خواهد خورد. در مسير علم و فناوري بايد به فرهنگ خطرپذيري توجه ويژه‌اي کنيم. بياموزيم و بپذيريم که خطر کنيم و بگذاريم تا ديگران نيز خطر کنند و اين خطرات را ما با فراخي سينه و سعه صدر بپذيريم و تحمل خود را بالا ببريم. اجازه بيان نظرات مختلف و متعدد را به افراد بدهيم. ظرفيت خطرپذيري در حوزه اجتماعي، اقتصادي، علم و فناوري و ايجاد کسب و کار و شرکت‌هاي نوآور را بپذيريم. فضاي خطرپذيري را تمرين کرده و بپذيريم که از حاشيه امن حوزه کاري خود فاصله بگيريم تا تجربه‌هاي بهتر و موفق‌تري بدست بياوريم. طبق اعتقاد بنيانگذار گروه صنعتی پارت لاستیک مرحوم ايرج يزدان بخش، « تلاش، تفکر، تداوم، تحمل» در هر امري مهم و رمز موفقيت هر انسان است.

در ادامه این مراسم، دکتر عبدالله یزدان‌بخش؛ رئیس شورای راهبری گروه صنعتی پارت لاستیک و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی و برادر مرحوم ایرج یزدان بخش ضمن بیان تلاش‌های برادر خود در عرصه صنعت و گرامی داشتن یاد و خاطره او اظهار داشت؛ از اين پس نيز تلاش مضاعف خواهد شد ضمن همکاري با بخش‌هاي تصميم گيرنده دولت، بخش خصوصي، اقتصادي در اتاق بازرگاني، شنونده بيانات اساتيد و نخبگان عرصه علم و صنعت باشيم و مسائل، مشکلات و درخواست‌هايشان را پيگيري کنيم. همچنين بناست جایزه فناورانه ایرج یزدان بخش هر ساله برگزار گردد.

در بخش ديگر مراسم اختتاميه جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش از اولین کتاب «لاستيک سيليکوني مايع» در ایران با حضور شوراي راهبري گروه صنعتي پارت لاستيک، دکتر ظهوري نماينده گروه صنعتي پارت لاستيک در دانشگاه فردوسي، دکتر محور رئيس بيمارستان رضوي مشهد، خانم دکتر میران موسوي از مترجم کتاب و دکتر پناهي به نمايندگي از دانشگاه فردوسي رونمايي شد

در ادامه رويداد از فناوران و تلاش‌گران برتر همچون شرکت‌هاي «رينگ سازي مشهد»، «پويا گستر خراسان»، «بسپارتابان»، «عایق‌خودرو توس»، «شيمي پيدايش تهران»، «ايران چاشني»، «رنگ سازي سيکلمه»، «آرتين برنا»، «پارت لاستيک»، «بسپارسازه طوس»، «همگرطوس»، «پارسا ياران خراسان»، «سرمايه گزاري»، «آتی کاوان انرژی پارت »، «مشهد گيربکس» ،«پروفيل و لوله لاستيکي» و ديگر شرکت هاي برتر اين رويداد با حضور مهندس بحرينيان؛ مدیر عالی گروه صنعتی تکلان توس و جمعي از مديران صنعتي و اساتيد دانشگاهي تقدير شد.

مهندس سيد محمد بحرينيان؛ فعال اقتصادي و رئیس اسبق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با ذکر سخنان اميرالمومنين امام علي(ع) در نامه 53 نهج البلاغه، به لزوم توجه و اهميت اقتصاد، علم صنعت و بازرگانان در توسعه کشور اشاره کردند.

وي تاکيد کرد؛ اقتصاد از توليد به دست مي‌آيد و بازرگاني نيز مبتني بر توليد است. اقتصاد مهم است زيرا توليد براي پيشرفت و خودکفايي کشور مهم است. خيران و کارآفرينان حوزه صنعت با اقدامات و فعاليت‌هايشان علاوه بر به کارگيري نيروي انساني، باعث افزايش منابع عمومي براي کشور بسيار ارزشمند هستند. او خرد را لازمه توسعه علم و صنعت دانست.

در پايان این رویداد که با همکاری و حمایت مالی گروه صنعتی پارت لاستیک و دانشگاه برگزار گرديد برندگان جوايز بخش هاي مختلف رويداد معرفی و تقدير شد.

گروه رهام؛ براي توليد خودروي رهام، رتبه نخست؛ دومين جایزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش را کسب نمود و جايزه يک دستگاه خودروي سواري را دريافت کرد.

محمد منافي براي ارائه مدل رياضي مناسب جهت پيش‌بيني رفتار قالب‌هاي توليد برکيفيت فني پنل‌هاي تخته تراشه جهت‌دار از هرس درختان و توليد کف‌پوش از تراشه‌هاي هرس شده درختان، رتبه دوم، دومين جايزه فناورانه ایرج یزدان‌بخش را دريافت کرد.

رتبه سوم الف اين رويداد، به سياوش وجداني به دليل تحقيقات و نوآوري در ساخت محصول آجرهاي نسوز تعلق گرفت.

رتبه سوم ب محصول فناورانه، را علي بابايي براي طراحي و ساخت گلدان کامپوزيتي زيست تجديدپذير از آن خود کرد.

ایرج یزدان بخش، پدر صنعت خراسان و بنیان گذار گروه صنعتی پارت لاستیک بود با تاسیس این مجموعه در سال ۱۳۶۳ و خدمات چشم گیری در زمینه کسب دانش فنی، بومی سازی و خود کفایی کشور نمود و به عنوان یکی از چهره های شاخص صنعت کشور شناخته می شود. کتاب «بابا ایرج» از سرگذشت زندگی وی منتشر شده است.

لازم به ذکر است اولین دوره این رویداد در سال 1401 برگزار شد و تیم دانشجویی هگزا به سرپرستی دکتر اکبرزاده، عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک و مسئول آزمایشگاه رباتیک دانشکده مهندسی موفق شدند جایزه نخستین دوره را از آن خود کنند.

image_print