چرا دچار قوز پشت می‌شویم؟

مهسا ایزدخواه ، کارشناس آسیب‌شناسی ورزشی

در این وضعیت بدنی نامناسب، قوس پشت زیاد می‌شود، شانه‌ها از هم دور و کاملا گرد می‌شوند و سر هم به سمت جلو مایل می‌گردد. علاوه بر این‌ها عضلات پشت بدن مانند عضله‌ متوازی اضلاع و ذوزنقه‌ی پایینی ضعیف شده و در وضعیت کشیده قرار می‌گیرند و در جهت مخالف عضلات جلو مانند دندانه‌ای قدامی و سینه‌ای کاملا کوتاه شده درنتیجه بدن را به سمت جلو مایل می‌کنند. نتیجه‌ این تغییر عملکرد شانه‌ها بسته به شدت عارضه، محدود می‌شود.

علاوه بر این‌ها پشت گرد به صورت زنجیره‌ای منجر به کمر گود هم می‌شود. افراد با قوز پشتی تمایل دارند همیشه به گردترین حالت ممکن بنشینند و در هنگام استفاده از کامپیوتر و موبایل سر خود را شدیدا پایین می‌اندازند. این عادات نامناسب به مرور باعث تشدید این عارضه می‌شود. رفع این عارضه در صورت ساختاری نبودن با تمرین عملی است.

تمرینات، همان‌گونه‌ای است که در بالا توضیح دادیم، باید عضلات کوتاه شده را کشش دهیم و عضلاتی که ضعیف شده را تقویت کنیم.

بطور مثال جلوی چهارچوب در بایستم آرنج‌ها را خم کرده و دست‌ها را روی چهارچوب بگذاریم و از آن عبور کنیم، این حرکت باعث کشش عضله‌ سینه‌ای کوتاه شده می‌شود. مقابل ستونی بایستیم و کش متری خود را از دور ستون عبور داده و با دو دست آن را بگیریم و به طرف عقب بکشیم، این تمرین باعث تقویت عضله‌ متوازی‌الاضلاع می‌شود و… برای تمرینات بیشتر می‌توانید از یک مربی کمک بگیرید.

در مواردی که پشت گرد شدید است، می‌توانیم برای جلوگیری از بیشتر شدن آن، از قوزبندهای طبی استفاده کنیم، اما تا جایی که ممکن است نباید در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی کرد؛ چراکه استفاده‌ طولانی مدت از این وسایل عملا عملکرد عضله را مختل کرده و جایگزین عضله شده و در نتیجه باعث ضعیف‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *