یک بام دوهوای مجلس و دولت برای معرفی یک وزیر؛

لطفا حرف‌هایتان را باهم یکی کنید

هم اکنون پس از دو ماه و در گیرودار معرفی دو وزیر برای وزارت بازرگانی و صمت، روز گذشته معاون پارلمانی رئیسی گفت با تفکیک وزارت صمت بار وزیر کمتر می‌شود؛ پس نیازی نیست که وزیر صمت را دوباره معرفی کنیم، ولی امضا کنندگان استیضاح می گویند حتی در لحظه آخر نیز از تعداد امضاهای استیضاح کاسته نشد و صرفا بنا به درخواست رئیس مجلس و در جهت همکاری با دولت فقط یک فرصت دوماهه برای اصلاح این وزارتخانه به دولت دادیم. امروز هم یکی از نمایندگان در اخطاری به رییس مجلس، درخواست کرد که از این موضوع رفع ابهام شود که قالیباف هم پاسخ داد.
معاون پارلمانی رئیسی: دولت فقط برای بازرگانی وزیر معرفی می‌کند
حسینی در پاسخ به سؤالی درباره استیضاح‌های مطرح در راهروهای مجلس گفت: تاکنون حدود ۱۰ استیضاح مطرح شده که همه آنها با گفت‌وگو و هماهنگی مجلس و دولت به مرحله اعلام وصول نرسیده است. استیضاح حق مجلس و نمایندگان مجلس است و این موضوع هیچ منافاتی با رابطه خوب مجلس و دولت نداشته است.
حسینی در توضیح بیشتر پاسخ خود گفت: برخی نمایندگان با برخی وزرا از ابتدا مخالف بودند؛ یعنی این‌طور نبوده که با همه اینها موافق باشند، مثلاً ما وزیر داریم که لب‌مرزی ۱۶۰ و ۱۷۰ رأی آورده است و از اول یک عده مخالف بودند. بعد که یک مقدار جلو رفتیم بعضی‌ها گفتند “ما گفتیم که فلان وزیر کارآمدی لازم را ندارد.”، حالا یک دلایلی هم برای خودشان مطرح کردند و امضا هم گرفتند ولی این موارد را صحبت کردیم جلسات متعدد گذاشتیم، موضوع در کمیسیون‌ها مطرح شد، وزرا توضیح دادند و نمایندگان معترض قانع شدند و طبیعی است که اگر قانع نشوند، می‌روند سراغ گزینه‌های دیگر.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این که ادعا شده دولت به مجلس درباره استیضاح یا سؤال از آقای عبدالملکی چراغ سبز نشان داده چون برای برکناری ایشان برنامه داشته است، چقدر این موضوع را تأیید می‌کنید؟ گفت: درباره ایشان استیضاحی مطرح نشد، نمایندگان سؤال کردند و ایشان لب‌مرزی رأی آورد و حتی کارت زرد هم نگرفت. ایشان گفتند برای اینکه انسجام بیشتری در کابینه باشد، بهتر است استعفا بدهد. طبیعی است که افراد در دولت یک‌طور فکر نکنند و سلایق‌شان در اجرا با یکدیگر برابر نباشد.
حسینی درباره طرح استیضاح آقای فاطمی‌ که در مجلس اعلام وصول نشد، نیز گفت: البته ما درباره استیضاح آقای فاطمی‌امین، صحبت‌هایی داریم، چون در کمیسیون که مطرح شد اعضای کمیسیون قانع شدند و زیر نصاب رسید و سامانه اعلام کرد که بایگانی شود. بالاخره برداشت‌های مختلف از آیین‌نامه داخلی مجلس هست؛ برخی از اعضای هیات رئیسه بر این باور بودند که بعد از کمیسیون هم اگر کسی امضا کرد، می‌تواند به امضاهای قبلی پیوست شود، برخی دیگر هم این موضوع را قبول ندارند.
حسینی درباره برداشت خود از آیین‌نامه مجلس در موضوع استیضاح، تصریح کرد: برداشتی از آیین‌نامه را که می‌گوید بعد از شکستن نصاب، امضای جدید دوباره استیضاح را به نصاب برساند قبول ندارم و برداشت ما این است که در چنین شرایطی، باید طرح استیضاح جدیدی مطرح شود و امضاهای جدید بعد از اعلام طرح به هیات رئیسه، نمی‌تواند به اعتبار طرح قبلی بیفزاید.
وی در پاسخ به این که برداشت دولت درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی چیست؟ آیا دولت، آقای فاطمی‌امین را وزیر صمت پیش‌فرض می‌داند و می‌خواهد فقط برای وزارت بازرگانی، وزیر معرفی کند، گفت: دقیقاً ما چنین برداشتی داریم. برخی نمایندگان می‌گویند دولت باید دووزیر معرفی کند. ولی خب، یک نگاه دیگری در دولت هست. آن روزی که مسئله استیضاح مطرح شد موافقت کردیم که وزارت بازرگانی تشکیل شود، یعنی بار سنگینی بر دوش یک نفر هست و اعلام کردیم که ما هم این را تفکیک را قبول داریم و انجام شود، ولی این‌که از جهت حقوقی برای وزارت صمت که تا حالا صنعت، معدن و تجارت بوده است نهایت اینکه تجارتش حذف می‌شود، هویتش که هست و صنعت و معدن به‌جای خودش هست، یک بخشی از وظایفش کم و کاسته شده است، یعنی به‌ قول معروف بار وزیر کمتر می‌شود؛ پس نیازی نیست که وزیر صمت را مجدداً معرفی کنیم.
سخنگوی دولت: بحث تفکیک وزارت صمت مطرح نیست، بلکه بحث تشکیل وزارتخانه جدید «بازرگانی» مطرح است
سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرنوشت تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به کجا رسیده است و آیا وزرای جدید بازرگانی و صمت هم انتخاب شده‌اند یا خیر؟ گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع بحث نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌جای خود باقی است و در اینجا بحث تشکیل وزارتخانه جدید بازرگانی مطرح است؛ یعنی به‌شیوه سابق که قبل از ادغام وزارت بازرگانی بوده است، برگردیم و آن هم بحث دولت نیست و توسط مجلس مطرح شده است.
بهادری جهرمی افزود: مجلس طرحی را از مجلسِ گذشته در دستور کار خود قرار داده و تصویب شده بود و با دولت مکاتبه و نظرخواهی صورت گرفت که نظر دولت چیست؛ بنابراین، یک روال در طرح‌های جاری مجلس است و دولت اظهار نظر می‌کند که نظرش نسبت به کلیات موافق یا مخالف است.
وی خاطرنشان کرد: دولت رسما نسبت به کلیات طرح موافقت کرده است؛ بنابراین، یک سؤال و یک جواب وجود داشت که داده شد و این موضوع در مجلس در حال رسیدگی است و باید همه منتظر بمانند، مجلس نسبت به وزارت بازرگانی تصمیم‌گیری کند که آیا وزارتخانه جدیدی ایجاد شود یا خیر؟!
قالیباف: دولت دو وزیر برای وزارت صمت و بازرگانی به مجلس معرفی می‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نظر رئیس جمهور همچنان بر معرفی دو وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرگانی به مجلس پابرجاست و اظهارات معاون پارلمانی نیز خلاف این نیست.
لطف‌الله سیاهکلی در تذکری شفاهی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو علی‌رغم تلاش‌های مجلس در تصویب قانون واردات خودرو، همه زحمات مجلس به هدر رفته است. هدف ما از قانون واردات خودرو، تنظیم بازار، ایجاد رقابت، انتقال تکنولوژی، پاسخگویی به نیاز بازار و اصلاح کیفیت و قیمت خودرو بود. اما در آیین‌نامه‌ای که نوشته شده است باید برویم و مجددا به پراید تعظیم کنیم، چون هیچ اتفاق خاصی در بازار نمی‌افتد.
وی در ادامه اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای که نوشته شده، بسیار ضعیف است و اساسا تاثیری در بازار نخواهد داشت. در این آیین‌نامه نقش مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع نادیده گرفته شده است؛ گویا کلاه کمیسیون اصلا پشم ندارد. انتظار می‌رود در خصوص آیین‌نامه واردات خودرو تکلیف را روشن کنیم.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: معاون پارلمانی رئیس جمهور در امور مجلس صحبت‌هایی داشتند که خیلی اشکال داشت آقای حسینی بر خلاف وعده‌ای که رئیس جمهور داده بود که دو ماه به دولت برای استیضاح فرصت دهید که دو وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بازرگانی به مجلس معرفی شوند، گفته‌اند که تنها یک وزیر به مجلس معرفی خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: چرا اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور خلاف اظهارات شخص رئیس جمهور است؟ اینچنین نگاه کردن تمسخر به کار کارشناسی مجلس شورای اسلامی است. استیضاح وزیر صمت هنوز پابرجاست و اگر دو وزیر به مجلس معرفی نشوند، قطعا دوباره دنبال خواهد شد.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سیاهکلی بیان کرد: در بحث آیین‌نامه واردات خودرو تکلیف مشخص است. هر آیین‌نامه‌ای که در دولت به تصویب برسد، در هیات تطبیق قوانین بررسی شده و اگر مغایرتی با قانون داشته باشد به دولت منعکس و حتما اصلاح می‌شود و اگر آیین‌نامه واردات خودرو نیز در هیات تطبیق مغایرتی در آن شود به دولت اطلاع خواهد شد. در بحث وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بازرگانی نیز همچنان نظر رئیس جمهور همان نکته‌ای است که بنده اشاره کردم و در صحبت‌هایی که روز گذشته با معاون پارلمانی داشتم، گفتند که صحبت من با رسانه‌ها چیز دیگری بوده و در تیتر این گونه مطرح شده که دولت یک وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند. قرار شد امروز در رسانه‌ها این موضوع را اصلاح کنند.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *