کارگردان فیلم سینمایی «گیسوم» می‌گوید؛

سینماگران دغدغه سینما ندارند!

فیلم سینمایی «گیسوم» به کارگردانی و نویسندگی نوید به‌تویی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در سال ۱۳۹۹ تولید شده و پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صوفیان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴۰۰ به نمایش درآمد و از 10شهریور همزمان با سراسر کشور در سینماهای فعال مشهد نیز به اکران شد.

خلاصه داستان داستان گیسوم

«گیسوم» درباره زن جوانی است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود، پدرش زنده است. او به دلیل کنجکاوی مجبور می‌شود، از فرانسه به ایران بیاید تا پس از ۳۰ سال او را پیدا کند. زن جوان به همراه همسرش و گروهی از دوستان قدیمی برای یافتن پدرش به شمال ایران سفر می‌کند. اما به تدریج، در طول این سفر، همسر این زن و دوستانش می‌فهمند که رازهای نگفته بسیاری دارد. در خلاصه داستان این فیلم نیز آمده است: سینه‌سرخ پرنده عجیبیه!؟ بهارا میره، زمستونا برمی‌گرده، از سرما و سختی نمی‌ترسه، کوچ نمی‌کنه، دونه‌اش رو پیدا میکنه، یا لونه‌اش رو تغییر میده، ما همه‌مون سینه سرخیم…

آنچه در ادامه میخوانید گزیده ای از صحبتهای کارگردان این فیلم در خصوص اکران های فعلی و شرایط سینمای کنونی است.

سینماگران آثارشان را اکران نمیکنند

به گزارش روزنامه «صبح امروز» نوید به‌تویی کارگردان فیلم سینمایی «گیسوم» که در مشهد نیز در حال اکران است، در گفتگو با مهر درباره اینکه با وجود تعداد زیادی از فیلم‌ها در صف اکران، اما همچنان صاحبان شأن تمایلی به اکران ندارند، گفت: برخی از سینماگران این روزها دغدغه سینما ندارند و اقدام به اکران آثارشان نمی‌کنند به هر حال وضعیت نه تنها در ایران که در جهان بدون همکاری افراد تغییر نمی‌کند. در این وضعیت اما همه صنف‌ها تلاش می‌کنند که نوری بتابانند و بتوانند با وجود همه مسائل چرخ حرفه خود را به حرکت دربیاورند

به‌تویی با بیان اینکه فیلم ما حدود ۵۰ سینما در اختیار دارد با این حال همین موضوع را هم به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که «گیسوم» در کنار «درخت گردو» قرار گرفته است به محمدحسین مهدویان هم که با شجاعت تمام فیلمش را به نمایش گذاشت، تبریک می‌گویم. به نظرم سینماگران نسل جدید علاوه بر اینکه دانش و آگاهی در کارگردانی، فیلمبرداری و… دارند عاشق سینما هستند به همین دلیل نمی‌گذارند این چراغ خاموش باشد و برای آن تلاش می‌کنند.

اکران برای روشن ماندن چراغ سینما

این کارگردان مطرح کرد: یک بخشی از اینکه «گیسوم» را در چنین شرایطی به نمایش گذاشتیم برای روشن ماندن چراغ سینما بود و بخشی دیگر به خاطر این بود که این روزها فیلم خوب دیده می‌شود، به طوری که به چند جشنواره خارجی دعوت شده و بازخورد خوبی گرفته است از همین رو ما باید این فیلم را به نمایش می‌گذاشتیم.

وی ادامه می‌دهد: نکته اساسی دیگر این است که سینمای ایران به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ دولتی و خصوصی. اتفاقاً برای سینمای بخش خصوصی اکران و بازگشت سرمایه اهمیت دارد. درواقع با اینکه بودجه‌های کلان دولتی برای برخی از فیلم‌ها خرج می‌شود اما صاحبانشان چندان تمایلی به اکران ندارند چون آنها ساز و کار خودشان را دارند.

تنها خواسته ما این است که سینماها باز باشند

به تویی در پایان مطرح می‌کند: از آنجایی که برای یک سینماگر دیده شدن یک فیلم مهم است، حالا که این بحران پیش آمده است ما باید تلاش کنیم از آن خارج شویم نه اینکه در گردابش غرق شویم در این شرایط ما خواسته چندانی هم نداریم تنها خواسته ما این است که سینماها باز باشند. در حال حاضر امن‌ترین و ارزان‌ترین تفریح رفتن به سینماست. ضمن اینکه پیش از ورود مخاطبان به سینما از آنها تست تب و اکسیژن گرفته می‌شود، فضا ضدعفونی می‌شود و… اما چطور است که با سخت شدن شرایط سینماها به سرعت بسته می‌شوند اما رستوران‌ها و فست فودها به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟

باید دست به دست بدهیم

به‌تویی در پایان توضیح داد: باید درباره باز بودن و امنیت موجود در آن اطلاع رسانی شود چون برخی هنوز از این موضوع آگاهی ندارند. در حال حاضر تلویزیون هم به تبلیغ فیلم ما می‌پردازد که این هم خوب است. در این زمانه‌ای که این همه غم و خبرهای بد داریم باید دست به دست بدهیم تا سینما که روح یک جهان بی روح است بتواند فعالیت کند. در آنجا حداقل می‌توانیم ساعتی از این جهان فارغ شویم، رویاپردازی کنیم و حال دلمان خوش باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *