بررسی وضعیت کشور با اعلام شناسایی اولین فرد مبتلا به امیکرون در کشور؛

امیکرون در ایران؛ بازگشت قرنطینه!

سرویس اجتماعی
چند وقتی است که وضعیت ایران به ثبات رسیده طوری که نقشه آبی و زرد کرونا در ایران به صورت مداوم در حال انتشار در فضای مجازی است.
کاهش میزان مرگ و میرها و همچنین تعداد ابتلای روزانه، نویدی بود که روزهای بهتر در راه است. اما این طعم شیرین چند صباحی بیشتر ادامه نیافت و امیکرون بالاخره به ایران رسید.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» صبح روز گذشته وزارت بهداشت با اعلام شناسایی نخستین ایرانی به امیکرون از ورود آن به کشور خبرداد. هر چند تا پیش از این به صورت جسته و گریخته گفته می شد که احتمال وجود این سویه جدید در کشور بالاست، اما وجود آن تایید نشده بود.
درواقع نخستین فرد مبتلا از کشور امارات وارد ایران شده است.
کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری نشست اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت از شناسایی سویه امیکرون در کشور خبر داد و گفت: «تا روز گذشته 85 کشور شیوع این ویروس را که از آفریقای جنوبی آغاز شده است در کشور خود اعلام کرده اند، امروز هم آزمایشگاه مرجع ما شناسایی امیکرون در کشور را تایید کرد».
اگرچه که به گفته حیدری اقدامات لازم برای قرنطینه این فرد و اطرافیانشکه ساکن شهر تهران است انجام شده است، اما این اقدامات از میزان نگرانی‌ها نکاست.
درواقع یکی از مهمترین نگرانی‌های موجود در ایران و تمام کشورهایی که با این سویه جدید روبه رو شده اند سرعت انتقال بالای آن است.
متاسفانه امیکرون سرعت سرایت بسیار بالایی دارد به طوری که در برخی از کشورهای اروپایی 155 مورد مثبت را در 24 ساعت به طور قطعی ثبت کرده اند و تا 1500درصد نسبت به قبل افزایش داشته است.

متاسفانه امیکرون سرعت سرایت بسیار بالایی دارد به طوری که در برخی از کشورهای اروپایی 155 مورد مثبت را در 24 ساعت به طور قطعی ثبت کرده اند و تا 1500درصد نسبت به قبل افزایش داشته است

قدرت کشندگی این ویروس هنوز ثابت نشده، اما طبق اظهار نظرهای اولیه قدرت سرایت بالاتری دارد و در مخرج کسر ما، افراد بیشتری مبتلا می شوند؛ افراد بیشتری که مبتلا می شوند و بدنشان مقاوم نیست، آسیب می بینند و وقتی ویروس گسترش پیدا کند و جمعیت زیادی درگیر شوند بالطبع بار خدمات بیمارستانی و بستری و ممکن است فوتی ها افزایش یابد. اما براساس آنچه گفته شده میزان بیماری زایی این سویه کمتر بوده و سرعت آن بیشتر است هرچند نمی شود قطعی گفت چراکه این سویه تنها دو تا سه هفته است که شیوع پیدا کرده است.
متاسفانه این ترس وجود دارد که ایران نیز با مشاهده نخستین فرد مبتلا طی زمانی نه چندان زیاد وارد موج ششم بیماری شود.
اگرچه که تصمیم گیری اقداماتی که باید به زودی در کشور اجرایی شود به ستاد ملی مقابله با کرونا انتقال داده شده و آنها با توجه به شرایط موجود درباره محدودیت‌های جدید تصمیم گیری خواهند کرد. اما وزارت بهداشت اعلام کرده است بهترین اقدام دریافت دز سوم و خودمراقبتی است؛ افراد به خصوص آنهایی که بیماری زمینه ای دارند از حضور در تجمعات جلوگیری کنند.
متاسفانه با نزدیک شدن شب یلدا میزان تجمعات افراد نیز افزایش بیشتری خواهد داشت و همین امر می تواند یکی از مهمترین زمینه هایی باشد که به شیوع هر چه بیشتر امیکرون در کشور بیانجامد. البته نباید فراموش کرد که علاوه بر تجمعات یلدایی که پیش رو است تجمعات دیگری نیز وجود دارد که به صورت مداوم اتفاق می‌افتد؛ تجمع دانشجویان در دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان در مدارس.
مسلما بسیار اهمیت دارد که ستاد کرونا هر چه زودتر اقدامات و تصمیم‌گیری های لازم را در رابطه با این سویه جدید بگیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *