بررسی شایعاتی خطرناک‌تر از ویروسِ ناشناخته:

کرونای مجازی

عاطفه خوافیان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه اینستاگرام خود از مردم خواست به اخبار کذب و شایعات درباره ویروس کرونا توجه نکنند زیرا به گفته وی، ویروس شایعه می‌تواند از ویروس کرونا هم خطرناک‌تر باشد.

سعید نمکی روز شنبه در این پست اینستاگرامی نوشته است:‌ در نامه ای از دکتر جهانگیری خواستم تا هرگونه تردد بین کشور ایران و چین تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. عصر دیروز جلسه ای اضطراری تشکیل شد و با حمایت مستقیم ایشان تمام پروازها رفت و برگشت به چین لغو شد.
وی افزود:‌ تا پاسی از شب با روسای دانشگاه‌ها در حال تماس و گفت‌ وگو بودم و در هیچ نقطه از کشور خبری از کرونا ویروس نبود.

تحت کنترل بودن مرزها
به گفته نمکی، هرچند ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد اما تمام مرزهای کشور تحت کنترل و نظارت همکارانم قرار دارد و شبانه روز در حال انجام تست‌های لازم هستند. صبح اول وقت هم از معاونانم خبر گرفتم و خوشبختانه هنوز هم خبری از ورود این ویروس به کشور نیست.
وزیر بهداشت افزود: در این بین لازم است یادآوری کنم که نباید به اخبار کذب و شایعات درباره این ویروس توجه کنید. چراکه ویروس شایعه می‌تواند از کرونا هم خطرناک‌تر باشد. به شما اطمینان می دهم که هرگونه مورد ابتلا بلافاصله و مستقیم به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

نیازمند همراهی جمعی
نمکی ادامه داد: ما برای کنترل این ویروس به همراهی و همکاری همه شما نیازمندیم و باور داریم که این موضوع با اطلاع رسانی صحیح و به موقع و رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه محقق خواهد شد. همواره تن درست و در امان باشید.

به نقل از ایرنا، ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.

بر اساس آخرین آمار تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در چین به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۲۱۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

لغو پروازهای ورودی و خروجی چی

در پی اعلام وضعیت اضطرار ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزیر بهداشت طی نامه به اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهوری از دولت خواست که همه پروازهای رفت و برگشت به چین تا اطلاع ثانوی لغو شود و در جلسه روز(جمعه)  اعضای دولت که با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  راه و شهرسازی، گردشگری و صنایع دستی، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد، مصوب شد که تا اطلاع ثانوی همه پروازهای ورودی و خروجی به چین لغو شود.

و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توئیتی از همکاری این وزارتخانه با وزارت ارتباطات جهت ارسال پیامک‌های آموزشی درباره مقابله ویروس کرونا به مردم خبر داد.

توییت وزیر بهداشت؛ آموزش همگانی از طریق پیامک

سعید نمکی در این توئیت که روز شنبه منتشر شده، آورده است: از امروز با همکاری وزیر ارتباطات، بسته‌های آموزش پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا به صورت پیامک برای هموطنان ارسال می‌شود تا بتوانیم علاوه بر رسانه‌های گروهی و جمعی، از این ظرفیت نیز برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم استفاده کنیم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی مشهد به مردم توصیه کرد برای محافظت در برابر ویروس کرونا، اصول بهداشتی بویژه شست وشوی دست‌ها بصورت مکرر با آب و صابون را رعایت کنند.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” دکتر محمد جعفر صادقی  افزود: در حال حاضر ویروس کرونا به کشور وارد نشده اما باید همه مردم در گروههای سنی مختلف آگاه و هشیار باشند که ممکن است این ویروس از کشورهای مختلف به داخل سرایت کند، به این دلیل همواره رعایت اصول بهداشتی می تواند سلامت آنها را در برابر این ویروس ایمن کند.

شست‌وشوی مداوم و صحیح دست‌ها

وی اظهار کرد: شست وشوی مدام دستها با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی کننده و جلوگیری از عطسه و سرفه بسیار ضروری است زیرا علائم ویروس کرونا بسیار شبیه به سرما خوردگی و آنفولانزا بوده تب، سردرد و بدن درد، سرفه و آبریزش بینی و علائم تنفسی مانند تنگی نفس می تواند از علایم این ویروس باشد.

صادقی ادامه داد: شایعه‌ای مبنی بر این‌که کودکان زیر ۸ سال به این ویروس مبتلا نشده و یا مواردی چون نوشیدن آب فراوان در جهت پیشگیری از ابتلای به کرونا به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است که هیچ مبنا و پایه علمی ندارد و کذب است   بنابراین افراد در رده‌های سنی مختلف در معرض ابتلای به این ویروس هستند.

وی بیان کرد: پس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی دست های خود را با آب و صابون ضدعفونی کنند. به احتمال زیاد ویروس کرونا به کشور نیز وارد می‌شوداما باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم در خصوص رعایت اصول بهداشتی، بتوانیم سلامت جامعه را در برابر این ویروس حفظ کنیم.

صادقی به مردم توصیه کرد ویتامین c، سبزیجات و میوه‌جات زیاد مصرف کنند زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در مقابل ویروس کرونا مقاوم عمل می کند.

ویروس کرونا به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می کند و به تدریج این سیستم را از کار می اندازد و از علائم این بیماری می توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می شود.

تاکنون  تعداد تلفات ویروس جدید کرونا در  چین به ۲۱۳ کشته رسیده و تعداد ۹۰۹۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و همچنین آمارهای غیر رسمی از ابتلای ۱۲ هزار و ۱۶۷ نفر به این بیماری خبر می‌دهد.

اعلام شرایط اضطراری

سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع ویروس در خارج از چین «شرایط اضطراری جهانی» اعلام کرده و آن را «شیوع بی سابقه» توصیف کرده است.

نشانه‌های بیماری کرونا در کشورهای دیگر هم مشاهده شده که به این شرح است: ایتالیا (۲ مورد)، فرانسه (۶ مورد)، آلمان (۵ مورد) و استرالیا (۹ مورد) و  یک مورد از انتقال شخص به شخص ویروس کرونا در کشور آمریکا مشاهده شده است.

ازشایعه تا واقعیت

معاون کل وزارت بهداشت ایران، نیز اعلام کرده  تاکنون هیچ‌گونه علائمی از ابتلا مردم ایران به ویروس کرونا مشاهده نشده است.

در پایان صادقی اذعان کرد: با توجه به احتمال ورود این ویروس به ایران، وزارت بهداشت نیز تدبیرات خاصی را اندیشیده و از آن جا که این بیماری ناشناخته و تا کنون بدون درمان بوده پیشگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: شایعات منتشر شده از این بیماری خطرناک‌تر از خود ویروس بوده و مردم برای پیگیری اخبار حتما از اخبار داخلی و مرجع استفاده کنند و ۷۰ درصد مبتلایان به این بیماری حال عمومی به نسبت خوبی داشته و تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مبتلایان حالشان رو به وخامت می‌رود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *