گول کم‌خطر بودن را نخورید

امیکرون کشنده است!

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: ویروس امیکرون کشنده است و نباید گول کم‌خطر یا بی‌خطر بودن آن را خورد.

دکتر علیرضا صداقت در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه به دلیل همین باورهای غلط شاهد رشد آمار مبتلاها، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی بودیم، اظهار کرد: واکسیناسیون کامل مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و آسیب‌های ناشی از آن است. البته باید توجه داشت دریافت هر سه دوز کار را تمام نمی‌کند و باید در کنار آن پروتکل‌های‌های بهداشتی را رعایت کرد؛ از این رو استفاده از ماسک الزامی است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه در طول بحران کرونا برخی باورهای غلط نسبت به این بیماری به دلیل انتشار مطالب غیرمستند ایجاد شده، تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم در مورد سوالات مختلف کرونایی به‌ ویژه واکسن کرونا تنها به مراجع علمی معتبر مراجعه کنند و تحت تاثیر اخبار کذب و نادرست فضای مجازی قرار نگیرند.

صداقت ادامه داد: البته کشور ما از تمام پیش‌بینی انجام شده در سایت سازمان بهداشت جهانی در خصوص ابتلا، بستری و فوتی بسیار پایین‌تر است و علت اصلی آن نیز سرعت‌بخشی قابل توجه در واکسیناسیون است.

وی گفت: بنده صحبت‌های زیادی در جمع واکسن‌ستیزان داشته‌ام. علت تاکید و توصیه ما بر ادامه روند واکسیناسیون به‌ ویژه دوز سوم افزایش اثرپذیری دوزهای اول و دوم است. در بسیاری موارد ثابت شده که اثر آسترازنکا با فایرز برابری داشته اما اینگونه نیست که بگوییم این نوع واکسن خوب و نوع دیگر بد است. به اعتقاد ما بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است.

دبیر کمیته علمی قرارگاه علمیاتی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: علاوه بر واکسن‌هراسی بیمارستان‌هراسی مشکل دیگری است که بین برخی وجود دارد. از مردم می‌خواهیم هر گاه نیاز به حضور در بیمارستان داشتند، به این مراکز مراجعه کنند. متاسفانه مواردی بوده که به دلیل مراجعه دیرهنگام وضعیت حال بیمار بدتر شده یا فوت کرده است؛ در حالی که اگر چنین شخصی مراجعه به‌ موقع داشت، با چنین وضعیتی مواجه نمی‌شد.

صداقت با اشاره به اینکه ۹۰ درصد فوتی‌ها ناشی از مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی است، گفت: زمانی فرد به بیمارستان مراجعه می‌کند که دچار درگیری ۸۰ درصدی ریه شده و در کنار آن بیماری زمینه‌ای هم داشته است. همین تاخیر و مراجعه دیرهنگام موجب عدم اثرپذیری رمدسیویر و دیگر داروها و همچنین سایر اقدامات درمانی شده و به همین دلیل بیمار به دستگاه تنفسی متصل می‌شود.

وی با اشاره به سریات‌پذیری بالای ویروس امیکرون تصریح کرد: ویروس امیکرون قدرت سرایت انتشار بالایی دارد. به همین جهت لازم است ضمن مراجعه به‌ موقع به پزشک و قرنطینه مناسب، از ابتلای سایر اعضای خانواده و اطرافیان جلوگیری کرد.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی بیان کرد: اسفند ۱۴۰۰ همانند اسفند ۱۳۹۸ نیست و تمام اقدامات اولیه در کلیه مراکز درمانی قابل انجام است. بنابراین افراد با شروع علائم بیماری به پزشک مراجعه و یا با سامانه ۱۹۱ ارتباط برقرار کنند.

صداقت با بیان اینکه نباید گول تست PCR منفی را خورد، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها مشخص شده متاسفانه ۴۰ درصد از بیماران در ابتدا هیچ مشکلی نداشته‌اند اما در ادامه وضعیت بیماری آنان وخیم شده است. در شرایط فعلی تاکید ما بر تزریق هر سه دوز واکسن است زیرا ۱۱۰ فوتی به علت عدم واکسیناسیون یا واکسیناسیون ناقص به این وضعیت دچار شده‌اند. بر اساس آمار ما ۶۸ نفر بدون تزریق یا تزریق یک دوز، ۳۲ نفر با تزریق ۲ دوز و تنها سه نفر با تزریق سه دوز دچار این عارضه شدند که آخرین نفر آن مرحوم امیریان، خبرنگار پیشکسوت رسانه، بود.

وی اضافه کرد: مراجعه دیرهنگام به بیمارستان بسیار آسیب‌زاست. اکثر بیماران بستری در بخش مراقب‌های ویژه کرونا با ۱۲ روز تاخیر به بیمارستان مراجعه کردند و همین اقدام منجر به بدتر شدن وضعیت آنان و گاهی فوت شده است.

صداقت افزود: تفکرات واکسن‌هراسی و بیمارستان‌هراسی غلط است و مردم نباید تحت تاثیر این کلمات نادرست قرار بگیرند. توصیه ما به مردم این است که به‌ جای باورهای غلط و نادرست واکسیناسیون خود را کامل و زمان بیماری به موقع به بیمارستان مراجعه کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *