بررسی صبح امروز از چالش‌های حرف تا عمل مشهد بدون دخانیات:

مدینه مشهد

عاطفه خوافیان

در اواخر دی ماه سال جاری، مشهد میزبان جمعیت مبارزه با مواد مخدر ایران بود. در این نشست هم‌اندیشی در جهت هماهنگی‌های این لازم برای ساختن مشهد به عنوان شهری بدون دخانیات برگزار شد.

در این همایش مشهد به عنوان اولین شهر بدون دخانیات معرفی شد؛ این در صورتی است که اولین شهر بدون دخانیات شهر ورامین است که چند سالی است این طرح در ورامین عملیاتی شده حال اینکه این طرح چقدر موفقیت آمیز بوده خود جای سوال دارد.

علاوه بر همه این موارد، این همایش پاسخ‌گوی بسیاری از سوال‌ها پیرامون خلاهای موجود این طرح نبود به همین علت مصاحبه‌ای با این مضمون با مدیر جمعیت مبارزه با دخانیات انجام دادیم که در ادامه به تفصیل به آن می‌پردازیم.

مدیر امور استان‌های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در مشهد گفت: هدف  از اجرای قانون ممنوعیت، فرهنگ‌سازی در بخش‌های مختلف است که استفاده از دخانیات در اماکن عمومی ممنوع شود.

کاهش دسترسی و تقاضا

به گزارش روزنامه “صبح امروز” حمیدرضا شاهسون  در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه می‌افزاید: جمعیت مبارزه با مواد مخدر، سازمان مردم نهادی است که در زمینه‌های دسترسی، تقاضا و توزیع فعالیت داریم.

وی تصریح می‌کند: تلاش این جمعیت در جهت کاهش دسترسی و تقاضا و سازمان‌دهی  توزیع است.

شاهسون بیان می‌کند: با انعقاد تفاهم نامه‌هایی با ارگان‌های دولتی، موسسات مختلف و فرمانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر در مشهد این کار سازماندهی و باعث شد بندهای قانونی در رابطه با توزیع و دسترسی اعمال شود که البته کار سختی است به طور مثال ما، در طی 10 سال هنوز نتوانستیم صنعت ومعدن را مجاب کنیم تا با ما همراهی کند.

ورامین؛ اولین شهر بدون دخانیات

وی در ادامه توضیح می‌دهد: قبل از مشهد این طرح در ورامین اجرا شده و اولین شهر بدون دخانیات که طرح ملی پاد در آنجا اجرا شد و فقط محض پیشگیری از استعمال دخانیات است.

شاهسون ابراز می‌کند: این طرح در مدارس مقطع متوسطه اول تا دیپلم انجام می شود؛ افرادی که در این طرح شرکت می کنند ابتدا آموزش می بینند و بعد کارت جمعیت دخانیات رو دریافت می کنند و به عنوان پاد‌یار یا سفیران مبارزه با دخانیات مشغول به کار می شوند.

وی تبیین می‌کند: اکنون حدود 7هزار نفر تحت عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشته که نتیجه آن باعث شده این افراد به سمت دخانیات نروند، حتی افراد  این مجموعه همسالان خود را جذب کرده و کار خود را در مساجد و حسینیه‌های محل ادامه می‌دهند.

حمایت جمعیت از افراد خانواده‌های درگیر اعتیاد

شاهسون می‌گوید: گروه‌های مختلف هنر، شعر و انیمیشن تشکیل دادند که با همکاری و قراردادهایی که با موسسات مختلف بسته شده امکانات رفاهی و تفریحی در اختیار این افراد قرار داده شده و در این بین ما بعضی از خانواده‌های این افراد را تحت پوشش قرار دادیم و از بعضی از بچه‌ها که پدر و مادر معتاد دارند حمایت می‌کنیم

مدیر جمعیت مبارزه با مواد مخدر تشریح می‌کند: هدف ما از این کار این است که این بچه‌ها به سمت دخانیات نروند وخودشان از مروجین سلامت شوند تا شخصیت اجتماعی پیدا کنند. ما داوطلبان پاد را راه‌اندازی کردیم که اعضای آن از همین پاد یار‌های فعال هستند که مبلغی به صورت ساعتی به آنها در قبال فعالیتشان پرداخت می‌کنیم.

منافات صنعت و معدن با مبارزه با مواد مخدر

شاهسون در انتقاد به دولت اظهار می‌کند: متاسفانه بخش دولتی واجرایی با هم هم‌سو نیستند زیرا ارتضای بخشی از مسائل دولتی با سیگار است ضمن اینکه دولت، صنعت و معدن مجوز کار‌خانه‌های سیگار را صادر می‌کنند و از آنها مالیات هم نمی‌گیرند و این‌ها با هم منافات دارد.

ما حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از طریق مردم و همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌ها همکاری تاثیرگذاری را شروع کنیم به امید روزی که دولت هم با ما همکاری کند.قصد ما سازمان‌دهی و ساماندهی است که همه مجوز‌دار و مالیات پرداخت کنند.

یک دست صدا ندارد

تا زمانی که تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و قضایی و حمایتی دست در دست هم نداده و با هم همکاری نکنند تمام این طرح‌ها در حد حرف بوده و حتی اگر به مرحله عملیاتی برسند نیز بعد از گذشت چند سال بی نتیجه مانده و با شکست مواجه می‌شود؛ چرا که اگر همه دستگاه‌ها به هم کمک نکنند این‌گونه طرح‌ها خلاهای زیادی دارد و به موفقیت نمی‌رسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *