چرا دوباره موج جدیدی از کرونا را تجربه می‌کنیم؟

مدیران بر قله بی کفایتی

«پیک چهارم را با عزت و عظمت مدیریت کردیم» این جمله‌ای است که اخیرا سعید نمکی در رابطه با مدیریت انواع موج‌های کرونا از جمله موج چهارم گفته است، آن هم در شرایطی که تقریبا روند واکسیناسیون در کشور متوقف شده و از نام‌نویسی اولویت‌های جدید هم خبری نیست. ناامیدی از وضعیت واکسیناسیون و نگرانی مردم نسبت به ابتلا به گونه دلتا کرونا منجر شده آن‌ها روانه ارمنستان ‌شوند تا بتوانند از واکسن‌های رایگان این کشور استفاده کنند.

در این شرایط عده‌ای از مسئولان و نمایندگان مجلس شروع به سخن‌پراکنی‌هایی کرده‌اند از جمله سعید نمکی که منتقدان به شرایط را نفی‌کننده زحمات کادر درمان معرفی کرده و بیان می‌کند: «برخی زحمت یک ساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو و واکسن و… را نفی می‌کنند تا یک فرد یا جریانی را بزنند، ننگ بر این سیاست‌زدگی!».

فارغ از خلف وعده‌های متحدان ایران چون روسیه و چین نسبت به تحویل واکسن کرونا که مردم را با بهتی عظیم در برابر اینکه چرا واکسن‌ها را بر اساس زمان مشخص شده در اختیار ایران قرار نداند، روبه‌رو کرد نمکی در سخنرانی‌های مختلفی به تولید واکسن کرونا و تزریق آن در دوره‌های مختلف زمانی از خردادماه تا تیر و شهریورماه اشاره کرده است حال آنکه هنوز هیچ کدام از این وعده‌ها به تحقق نرسیده است، به طوری که هنوز نمی‌دانیم واقعا واکسن «کووبرکت» تولید شده و اگر شده این واکسن کجاست؟ حتی چند روز گذشته پیام طبرسی نیز به این موضوع اشاره کرده که نمی‌دانیم واقعا واکسن در دست وزارت بهداشت است یا شرکت تولیدکننده؟! این درحالی است که وزیر بهداشت و درمان در ششم تیرماه و در مراسم رونمایی از واکسن «نورا» اعلام کرد که در ماه‌های آینده واکسن به کشورهای فقیر هدیه می‌کنیم و سردار سلامی هم تصریح کرد: «اکنون زمان آن رسیده که «به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم و اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آنها کمک کنیم».

نمکی، این بار اسناد محرمانه رو می‌کند

اما دیروز نمکی باز هم چون گذشته تهدید کرده که اسناد محرمانه را در اختیار مطبوعات قرار می‌دهد تا همه از شرایط کشور آگاهی یابند سخنانی که هیچ تأثیری بر وضعیت امروز مردم به ویژه مناطق محروم کشور که نه تنها با کرونا، بلکه با مسائلی چون خشکسالی، بی‌آبی و …. چون سیستانی‌ها روبه‌رو هستند، ندارد. جالب اینجاست که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان‌غذاوداروی کشور منتقدان به وضعیت واکسن و هزینه‌های آن را «پفیوز» خواند.

نکته اینجاست که هر بار وضعیت کرونا در ایران رو به وخامت می‌رود مسئولان تنها مردم را مقصر وضع ایجاد شده می‌دانند. درواقع گویا تنها عامل شیوع انواع موج‌های کرونا در کشور عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در حالی که نبود واکسن، فقدان مدیریت تزریق دز دوم، از بین رفتن اعتماد به گفته‌های مسئولان نسبت به شرایط بیماری در کشور، باز بودن برخی اماکنی که محل تجمع مردم است و منجر به شیوع بیماری می‌شود و… همه از عواملی است که شرایط کرونا را در کشور وخیم کرده است.

حال در این بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همراه با وزیر کشور به دفاع از وضعیت نامناسب فعلی پرداخته و واکسن را جزو اولویت‌های فعلی امروز کشور نمی‌دانند. ابوالفضل ترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفته: «تجربه کشورهای جهان نشان می‌دهد که واکسیناسیون چندان مؤثر نبوده و اولویت امروز جامعه نباید واکسیناسیون باشد، بلکه اولویت اصلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است».

نمکی در سخنرانی‌های مختلفی به تولید واکسن کرونا و تزریق آن در دوره‌های مختلف زمانی از خردادماه تا تیر و شهریورماه اشاره کرده است حال آنکه هنوز هیچ کدام از این وعده‌ها به تحقق نرسیده است، به طوری که هنوز نمی‌دانیم واقعا واکسن «کووبرکت» تولید شده و اگر شده این واکسن کجاست؟ حتی چند روز گذشته پیام طبرسی نیز به این موضوع اشاره کرده که نمی‌دانیم واقعا واکسن در دست وزارت بهداشت است یا شرکت تولیدکننده؟! این درحالی است که وزیر بهداشت و درمان در ششم تیرماه و در مراسم رونمایی از واکسن «نورا» اعلام کرد که در ماه‌های آینده واکسن به کشورهای فقیر هدیه می‌کنیم و سردار سلامی هم تصریح کرد: «اکنون زمان آن رسیده که «به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم و اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آنها کمک کنیم»

ترابی: شرایط انگلیس و روسیه از ایران هم بدتر است!

او در گفت‌وگویی مطرح کرده «تجربه نشان داده است که واکسیناسیون در دنیا چندان تأثیری نداشته است و در روسیه و انگلستان که بیشتر جمعیت آن‌ها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضعیت بدی دارند و حتی شرایط آنان از ایران هم بدتر و حادتر است».

گویا این نماینده مسابقات فوتبال چند وقت اخیر در رسانه ملی را ندیده که ورزشگاه‌های کشورهای خارجی مملوء از جمعیت هستند و بیشتر افراد بدون ماسک در کنار هم به شادی ناشی از بازی فوتبال می‌پردازند.

آنچه که بیش از همه به نگرانی‌ها دامن زده وضعیت مردم سیستان و بلوچستان در شرایط خشکسالی شدید و شیوع گسترده کرونا است. بی‌آبی، آلودگی آب‌ها و شیوع گسترده کرونا منجر شده که سیستان و بلوچستان امروز وضعیتی بسیار اسفبار را تجربه کند. حال آنکه باز هم نمکی اعلام کرده که «عده‌ای در سیستان و بلوچستان بلوا می‌کنند!» سیستان‌وبلوچستانی که استاندار آن در دیدار با سعید حریرچی دغدغه دیده شدن در رسانه‌ها را دارد تا رفع مشکلات مردم این منطقه.

همه این شرایط نشان می‌دهد که مسئولان مربوطه در مدیریت کرونا تقریبا با شکست روبه‌رو شده‌اند و نتوانستند وضعیت کشور را بعد از گذشت حدود دو سال به ثباتی حداقلی نزدیک کنند. پرسش اینجاست که رئیس‌جمهور منتخب چه برنامه‌ای برای این حجم از سردرگمی، بی‌اعتمادی و نگرانی مردم از کرونا دارد؟ آیا دولت جدید می‌تواند وضعیت امروز کشور را سامان بخشد یا باید منتظر موج‌های دیگری از کرونا باشیم؟ یا اینکه به قول آقای بیغش، نماینده مجلس «باید تحمل کنیم» چون گاندی؟!.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *