هر ورزشکار مربی نیست

محمد حاجی جعفری نائب رئیس هیئت بدنسازی استان و یکی از پیشکسوتان این رشته که تجربیات زیادی نیز در این رشته دارد. از جمله افتخارات وی می‌توان به مدرک بادی بیلدینگ IFBB، داور و مربی فدراسیون WBPF آسیا، دارای مدرک فیتنس از دانشگاه NIS کانادا، دارای مدرک بادی بیلدینگ، فیتنس و مکمل شناسی از دانشگاه FIMA انگلستان اشاره کرد.

نائب رئیس هیئت بدنسازی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با صبح امروز گفت: در دو دهه اخیر رشته بدنسازی و پرورش اندام در میان جوانان به ورزشی محبوب تبدیل شده است و جوانان زیادی همه روزه با ورود به باشگاه ها فعالیت خود را به صورت‌های مبتدی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای ادامه می‌دهند. این ورزش در حال حاضر به ورزشی محبوب تبدیل شده و یکی از دلایل این محبوبیت زیبایی اندامی است که فرد آن را بدست می‌آورد و زیبایی بدن گرایشی است که انسان به زیبا بودن و زیبا دوستی است. مورد دیگری که باعث رشد و محبوبیت این رشته ورزشی در میان جوانان شده زیبایی باطنی این رشته ورزشی است.

محمد حاجی جعفری ادامه داد:در گذشته دو و میدانی را به عنوان مادر ورزش‌ها می‌شناختند، اما اکنون با گذشت زمان و پیشرفت‌های مختلف بدنسازی را به عنوان مادر جدید ورزش‌ها می‌شناسند. هیچ تیم ورزشی در دنیا نیست که بدنسازی و کار با وزنه نداشته باشد و از این‌رو می‌توان گفت بدنسازی مادر تمام ورزش‌ها است.

وی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از رشته‌های ورزشی را می‌توان از سنین پایین شروع کرد، اما بدنسازی ورزشی است که به توصیه بسیاری از پیشکسوتان و مدرسین باید بعد از سن بلوغ و کامل شدن رشد آن را شروع کرد تا اینکه اختلالات مختلفی که وجود دارد در آنان به وجود نیاید.

نائب رئیس هیئت بدنسازی در ادامه به بحث آموزش و مربیگری پرداخت و گفت: مربیگری یک بحث کاملا حرفه‌ای و جدا است و تا کسی مراحل کامل ورزشی و قهرمانی را پشت سر نگذارد و با این ورزش به صورت مستقیم درگیر نشده باشد نمی‌تواند به مربیگری بپردازد. در دنیا هم روال کار به این صورت است که ورزشکاری که می‌خواهد مربیگری کند دوره‌های مختلفی را برای مربیگری پشت سر می‌گذارد تا در صورت تایید کارشناسان بتواند به فعالیت خود در این زمینه بپردازد. در ایران متاسفانه روال کار به این صورت نیست و بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای فکر می‌کنند چون چند سالی زمان خود را در باشگاه‌های مختلف گذرانده‌اند می‌توانند مربیگری کنند.

حاجی جعفری تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند می‌توانند با مراجعه به فدراسیون و شرکت در کلاس‌های مختلفی که خود فدراسیون برگزار می‌کند شرکت و پس از گذراندن دوره و تایید مدرسین مورد تایید فدراسیون مدرک مربیگری خود را دریافت کنند.

وی در مورد پیشرفت این ورزش در ایران نیز گفت: از لحاظ دانش و علم ایران چیزی از سطح دنیا کم ندارد و می‌توان گفت با بسیاری از کشورها رقابت تنگاتنگ داریم. در استان هم به همین شکل است و ما از ورزشکاران و پیشکسوتانی بهره می‌بریم که نه تنها در ایران بلکه در آسیا و دنیا هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اما متاسفانه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوانیم از علم و تجربه آنان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *