تجربه‌های انیمیشن ثبت و اندوخته نشده است

کارگردان هنری شرکت سینمایی یار گفت: تمام علاقه‌مندان به این عرصه نه‌تنها در کشور ما، بلکه در هر کشوری که برنامه‌ریزی جامعی برای این عرصه نداشته باشد، بایستی چرخ را از نو اختراع کنند، چرا که تجربیات تیم‌ها و هنرمندان ما، که حاصل آن دریایی از آموخته‌ها شده، جایی ثبت نگشته و برای نوآموزان تدوین نشده است.

الیاس عیدی پیرامون وضعیت آموزش انیمیشن در مشهد اظهار کرد: علاقه‌مند به این عرصه بسیار است، ولی غالب خروجی مجموعه‌های انیمیشنی به دلایلی از قبیل عدم وجود متد استاندارد آموزشی و عدم شناخت صحیح از این هنر، از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار نبوده؛ از این رو، رغبت مسئولین به سرمایه‌گذاری در بخش آموزش انیمیشن به خوبی دیده نمی‌شود.

وی افزود: انیمیشن به دلیل فرم منحصر به فردش، در دنیا جایگاهی ویژه دارد و قدرت این هنر در فرهنگ‌سازی و ارائه سبک زندگی به تمام جوامع بشری آن را رقیب سرسخت فیلم‌های رئال کرده است. هنری که به دلایل گوناگون، بیان تفکر و از طرفی تاثیرپذیری مخاطب در آن مطلوب‌تر به نظر می‌آید و از این رو بایستی مقوله آموزش و پرورش نیرو در این راستا بسیار دقیق و عالمانه صورت بگیرد.

کارگردان هنری شرکت سینمایی یار بیان کرد: میزان تاثیر آموزش انیمیشن بر هنرمندان را باید با بررسی نوع آموزشی که تا کنون ارائه شده و همین‌طور، میزان واقعی بودن آن جویا شد. از طرفی، هنرمندی که بنا است در این عرصه قدم بگذارد، بهتر است در همین ابتدای مسیر متوجه این امر باشد که راهی طولانی و مهم را در پیش دارد، بر خلاف باور برخی مدرسین و شاغلینی که خود را با متدهای اشتباه، به جایگاهی نه‌چندان مناسب رسانده‌اند و نیز این باور را به علاقه مندان این هنر ارائه می دهند.

عیدی در پاسخ به سوالی پیرامون راهکارهای ممکن در جهت بهبود وضعیت آموزش در این رشته افزود: مسیری که به نظر می رسد، گرد هم آمدن اساتید واقعی این عرصه و تدوین یک برنامه آموزشی کامل و جامع است.

وی ادامه داد: تمام علاقه‌مندان به این عرصه نه‌تنها در کشور ما، بلکه در هر کشوری که برنامه‌ریزی جامعی برای این عرصه نداشته باشد، بایستی چرخ را از نو اختراع کنند، چرا که تجربیات تیم‌ها و هنرمندان ما، که حاصل آن دریایی از آموخته‌ها شده، جایی ثبت نگشته و برای نوآموزان تدوین نشده است؛ برای مثال، اگر از هر کسی بپرسید که به انیمیشن علاقه‌مندید، می‌خواهید این عرصه را دنبال کنید و از کجا باید شروع کنید، پاسخ‌هایی که می‌شنوید، خود حکایت از سردرگمی و عدم وجود مسیری مشخص است.

این مدرس انیمیشن اضافه کرد: یکی از بزرگترین خدمت‌ها به این عرصه، نشان دادن راه درست برای پیشرفت و جلوگیری از اتلاف عمر است. با این حال، بسیار انسان‌های مستعد در این عرصه دیده‌ام که سال‌های سال راهی کاملا اشتباه را بر اساس نظر به اصطلاح اساتید رفته‌اند، بنابراین اگر شکایتی نسبت به جایگاه انیمیشن ایران وجود دارد، باید از مسئولان و برنامه‌ریزان عرصه فرهنگ و هنر مطالبه شود، چرا که طالب علم و هنر در مسیری قدم برمی دارد که این عزیزان رقم می‌زنند.

عیدی پیرامون وجود عدالت، به‌لحاظ آموزش انیمیشن در نقاط مختلف کشور گفت: بی‌عدالتی در آموزش تنها مختص به این رشته نیست. از طرفی، موضوع تنها آموزش نیست و یک جنبه مهم و تاثیرگذار دیگر در این عرصه مهیا بودن زیرساختی به نام بازار است که خود به‌طور مفصل جای بحث دارد. اما همان قدر بدانید که بی انگیزه شدن بسیاری از گروه‌های انیمیشنی و تغییر شغل نیروهایشان با این موضوع ارتباط مستقیم داشته‌است.

وی ادامه داد: عدم وجود بازار واقعی در همه‌جای کشور، خود باعث عدم توازن در آموزش می‌شود و شاید برایتان جالب باشد که در این عرصه، بازارهای به ظاهر معتبر وجود دارند که بسیاری از گروه‌های انیمیشنی را به مرز ورشکستگی رسانده و البته ناگفته نماند که متاسفانه از جانب سفارش‌دهندگان، تفاوت‌های بسیاری بین هنرمند ساکن در پایتخت و خارج از آن گذاشته می‌شود.

کارگردان هنری شرکت سینمایی یار در پاسخ به سوالی پیرامون به‌حد مطلوب رسیدن خلاقیت در هنرمندان این حوزه با توجه به وضعیت کنونی آموزش انیمشن در مشهد بیان کرد: این امر تنها مختص شهر مشهد نیست و اگر مسئولین امر از آموزش انیمیشن طلب خروجی در مدت زمان دوره خدمت خود نکنند، که خود متد اشتباه را به همراه دارد، مطمئنا خروجی ها متفاوت خواهد شد.

عیدی تصریح کرد: امروزه ما با هنرمندانی در این عرصه روبه‌رو هستیم که در بسیاری از این دوره‌ها شرکت کرده ولی عملا از خروجی مطلوب خبری نسیت، همچنین اساتید بی‌نظیری در کشور حضور دارند که با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان سطح علمی و هنری انیمیشن را در کشور جابه‌جا کرد و تنها کافیست به سمت این برنامه‌ها حرکت کنیم.

وی در خصوص حمایت از اساتید قدیمی این رشته در جهت افزایش انگیزه آموزش انیمیشن و عدم انزوا در آنان خاطرنشان کرد: هنرمند اگر بنا بود به انزوا برود، خود را در این مسیر قرار نمی داد، حال خواهد حمایتی صورت بگیرد یا نه. به‌علاوه، اگر هم حمایتی است، باید در قالب یک برنامه مدون و با نگاه به چشم‌اندازی بلند صورت گیرد و این‌گونه می‌توان روی خروجی این آموزش حساب کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *