جهادکشاورزی

🟢آموزش های مهارتی، شیوه ای موثر در انتقال دانش

🔴مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از دوره مهارتی گلخانه ای درفنی وحرفه ای نیشابور با همراهی رئیس اداره آموزش بهره برداران سازمان، مسئول امور زنان روستایی ورئیس اداره آموزش وترویج کشاورزی بازدید نمود.

🟢آموزش های مهارتی، شیوه ای موثر در انتقال دانش

🖋به گزارش خبرنگار «صبح امروز» در نیشابور، حمید بیک زاده مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی هدف ازاین بازدید را بررسی اقدامات آموزش و ترویج در حوزه آموزش های مهارتی، زنان روستایی و عشایری در شهرستان نیشابور عنوان کرد.

وی عنوان کرد:  آموزش و ترویج به عنوان رکن اصلی توسعه کشاورزی پایدار شناخته می شود.

بیک زاده آموزش های مهارتی را به عنوان یکی از شیوه های موثر در انتقال دانش دانست و اذعان کرد: هدف اصلی آموزش های مهارتی بخش کشاورزی بهبود، ارتقا و ترمیم مهارت های فنی شاغلان بخش و ایجاد مهارت های جدید فنی و حرفه ای برای جوانان روستایی، متقاضیان، علاقمندان ورود به بخش کشاورزی در راستای اهداف برنامه های توسعه ای و راهبردی جهادکشاورزی به منظور نیل به سند چشم انداز”هر ایرانی ، یک مهارت” است که به طیف گسترده ای از مخاطبان اعم از اعضا و ارکان تشکل ها و اتحادیه های بخش کشاورزی، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته و جامعه عشایری ارائه می‌شود.

وی آموزش‌های مهارتی شغلی بخش کشاورزی را شامل آموزش‌های تشکل محور، مهارت آموزی کارکنان وظیفه وآموزش مهارتی جامعه عشایری اعلام کرد.

وی با توجه به نقش مهم زنان روستایی در توسعه پایدار بخش کشاورزی، برنامه ریزی و آموزش این جامعه هدف را با اهمیت دانست و افزود: به همین منظور پروژه های ویژه ای دراستان در حال انجام می باشد.

بیک زاده اظهار داشت: از مهمترین ویژگی‌های این پروژه‌ها؛ سازگاری با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی منطقه؛ نوآوری در اجرا و موضوع، زود بازدهی در حصول نتیجه، سرمایه‌گذاری اندک، اجرا در مقیاس کوچک و خانگی، انعطاف ‌پذیری در زمان و مکان می‌باشد.

مدیر هماهنگی ترویج؛ توسعه و ترویج ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس، توسعه زنبورداری و تولید فرآورده های زنبور، آموزش گیاهان دارویی، پرورش دام سبک، پرورش طیور بومی و نوغانداری با تاکید بر تکمیل زنجیره های ارزش آنها، کاهش ضایعات با تولید کمپوست و بکارگیری آن، ایجاد باغچه های سلامت خانگی و برنامه بهبود تغذیه، ترویج تولید و مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی، حمایت از تشکیل و راه اندازی صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری ، مدیریت و توسعه کسب و کارهای زنان روستایی و عشایری وارتقای مهارت های تخصصی زنان در حوزه مدیریت بهینه کسب و کاررا از دیگر فعالیت های این مدیریت اعلام نمود.

وی با حضور در شهرستان های نیشابور از دوره مهارتی گلخانه داری، فعالیت های زنان روستایی، مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی ومرکز جهادکشاورزی بینالود بازدید بعمل آورد.

🔰 مسعود میرادی: روزنامه‌نگار

image_print