بررسی صبح امروز اط چرایی شیوع مجدد پاندمی کرونا در مشهد:

شیوع مجدد کرونا؛ نتیجه سهل‌انگاری مسئولان اجرایی

به‌رغم هشدارهای مقامات بهداشتی کشور مبنی ‌بر پرهیز از سفر در تعطیلات، اما این روزها شاهد ‌شیوع موج دوم کرونا ‌دربرخی استان‌های کشور هستیم.

با بازگشایی اصناف و برخی صنوف پرخطر این‌گونه به‌نظر می‌رسد که برای مردم، کرونا به پایان رسیده است و می‌توانند به‌حالتی عادی و در برخی مواقع بدون هیچ‌گونه ملاحظه بهداشتی در جامعه حضور داشته باشند و به فعالیت‎‌های روزمره خود بپردازند، به‌ویژه آنکه بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند با وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز تردد داشته باشند. اما آنچه قابل تأمل است این‌که این افراد نه‌تنها خود را در معرض خطر قرار می‌دهند که حضور پرمخاطره آن‌ها، شرایط را برای حضور کسانی که خود را مقید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانند نیز سخت کرده است.

با وجود آمارهای امیدوارکننده در هفته‌های اخیر از کاهش مبتلایان به ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، متأسفانه در روزهای اخیر روند رو به رشد مبتلایان و بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها را شاهد هستیم که اگر به رفتارهای پرخطر و ممنوع‌شده شامل تجمع و تردد بدون فاصله‌گذاری اجتماعی توجه نشود انتظار شیوع بیماری کرونا در همه سطوح جامعه وجود دارد.

بازگشایی ییلاقات طرقبه شاندیز در شیوع کرونا

بدیهی است ‌که حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل بهداشتی دو راه مؤثر در مدیریت و کنترل شیوع بیماری کرونا است که تحقق این مهم، شکستن زنجیره انتقال آن را فراهم می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرقبه-شاندیز ییلاقات متعلق به شهر مشهد بوده و آمار سفید بودن وضعیت آن، فریب خودمان محسوب شده چرا که این آمار بر اساس وضعیت بیماران بستری این منطقه اعلام شده است.

به گزارش صبح امروز، دکتر مهدی قلیان اول در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون وضعیت مشهد افزود: مردم شهر مشهد که در مرحله هشدار بسیار بالا قرار دارد با حضور در انواع مکان‌های عمومی که در این ییلاقات وجود دارد آمار کرونا را نیز افزایش می‌دهند.

وی تصریح کرد: وی با تاکید بر الزام تمامی مردم به استفاده از ماسک در فضاهای عمومی اظهار کرد: به رغم وضعیت هشدار در برخی از شهرستان‌های استان، تعداد بسیار اندکی از مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

لزوم ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع

دکتر قلیان اول  از بی توجهی مردم و برخی دستگاه‌ها نسبت به برگزاری آزادانه و بدون محدودیت مراسم‌هایی از قبیل عزاداری و عروسی، ابراز کرد: به رغم مشارکت بسیاری از مردم در طرح‌های مقابله با کرونا، شاهد بی توجهی بسیاری دیگر از مردم نسبت به خطر شیوع این بیماری در تجمعات هستیم که لازم است دستگاه‌های مسئول، مانع شکل گیری این تجمعات تا بهبود وضعیت فعلی باشند.

وی بیان کرد: بازنگری در بسیاری از رفتارهای عادی مردم متناسب با شرایط کرونا از جمله پرهیز از روبوسی و دست دادن، سرعت انتشار ویروس را کاهش می‌دهد.

قلیان تبیین کرد: در رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی در صورت حضور یک فرد مبتلا به کرونا، این فرد می‌تواند در همان جمع این ویروس را به حدود 50 نفر منتقل کند.

حضور مشکوکان به کرونا در اماکن عمومی حق‌الناس است

وی تاکید کرد: عقل حکم می‌کند در چنین شرایط حساسی که این ویروس به سرعت در حال گسترش بوده مردم خود بایستی از برگزاری این مراسمات و تجمعات ممانعت کرده و برای سلامت خود ارزش قایل شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اذعان کرد:  افراد مشکوک به کرونا با حضور در اماکن عمومی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم خود قرنطینگی بدانند که با به‌خطر انداختن سلامت جامعه به طور حتم مصداق حق‌الناس می‌شوند.

وی آمار داد: نصف جمعیت خراسان رضوی در مشهد است و تغییر آمار استان، متکی به وضعیت این شهر است. متأسفانه در روز‌های گذشته نزدیک به ۴۰ درصد از مراجعه‌های سرپایی به مراکز بهداشت در مشهد مثبت اعلام شده است، یعنی از ۵۰۰ مراجعه، ۲۰۰ مراجعه مثبت اعلام می‌شود که شرایط را سخت می‌کند. همچنین، روزانه حدود ۴۰۰

نفر بیمار مبتلا به کوید 19 به اورژانس بیمارستانهای مشهد مراجعه می کنند.

حریم رضوی دغدغه دانشگاه علوم پزشکی نیست

دکتر قلیان در واکنش به برخی اعتراضات مطرح شده نسبت به بازگشایی اماکن متبرکه همچون حرم مطهر رضوی تصریح کرد: موضع شفاف دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره شرایط حرم مطهر این است که میزان دغدغه مدیران آستان قدس کمتر از ما نیست و در واقع مشکل ما به هیچ وجه حرم امام رضا (ع) نیست، زیرا تمام پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با جدیت رعایت می‌شود و برخلاف برخی شیطنت‌ها، حرم مطهر هیچ آسیبی به وضعیت مشهد وارد نمی‌کند و از این حیث نگرانی نداریم.

وی معضل کنونی در افزایش مبتلایان و بستری بیماران و حتی فوتی‌های مشهد را افزایش مراسم‌های عقد و ترحیم بیان و خاطرنشان کرد: بار‌ها دکتر بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، اعتراض خود را به برپایی مجدد مراسم ترحیم و عقد اعلام کرده‌اند و هشدار‌های لازم را به اطلاع استاندار محترم رسانده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هر شب حدود ۹۰ تا ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مشهد بستری می‌شوند و شرایط مشهد از لحاظ شیوع بیماری کرونا مانند ماه‌های اسفند و فروردین و شاید بدتر از آن موقع شده است. اورژانس‌ها و بخش‌هایی از بیمارستان پر از مبتلایان به کرونا است؛ به طوری که بیشتر کادر درمانی نیز درگیر و مبتلا شده‌اند، مشکل کادر درمانی داریم و تحت فشار هستیم.

زخم کوییدی

وی بیان کرد: مهمترین علت افزایش شیوع کرونا  این است که مردم این قضیه را جدی نمی‌گیرند. صداوسیما و رسانه‌ها نیز مانند قبل تاثیرگذار نیستند. شرایط برای مردم عادی شده است؛ زیرا آنها در بیمارستان‌ها نیستند، نمی‌بینند و حتی برخی آمارها را نیز نمی‌دانند. مردم زود فراموش کردند و فکر می‌کنندکه بیماری کنترل شده در صورتی که شرایط بحرانی‌تر شده است.

دکتر قلیان در خصوص علایم این بیماری نیز توضیح داد: تغییر علایم این بیماری به معنی جهش ویروس نبوده و از آن‌جا که این ویروس برای کل دنیا ناشناخته بوده با گذر زمان زوایا و علایم جدیدی از این بیماری شناخته می‌شود و اکنون در کنار مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی نیز به علایم کرونا افزوده شده است.

وی گفت: با توجه به اختلالات و انفعالاتی که این ویروس در بدن فرد مبتلا به کرونا انجام داده، سکته قلبی و مغزی نیز از عوارض این بیماری به شمار می‌آید.

دکتر قلیان در پایان به سوال خبرنگار ما مبنی بر زخم‌های کوییدی این‌گونه پاسخ داد: این زخم‌ها در برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشاهده شده اما تنها در حد حرف بوده و هنوز هیچ‌گونه مستندی برای آن وجود ندارد.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *