دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد

گفت‌وگوی ایرانی-سعودی این‌بار در سطح وزرا

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت در حال هماهنگی برای برگزاری نشست علنی وزرای امور خارجه ایران و عربستان هستیم.
وی تاکید کرد که گفت‌وگوهای آتی تهران و ریاض به صورت علنی و در سطح وزرای خارجه در بغداد برگزار خواهد شد.
پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، دو ماه پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد.
پیش از این امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفته بود: درخصوص عربستان سعودی ما 5 دور مذاکرات را داشتیم که عمدتاً مذاکرات در سطح امنیتی انجام شد، پیشرفت‌هایی در این 5 دور مذاکره حاصل شد و توافقاتی در خصوص چگونگی برگزاری حج تمتع نیز انجام شد که در مجموع امسال حج خوبی را شاهد بودیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در آماده‌سازی برای بازگشایی سفارتخانه ها در هفته گذشته پیامی را از وزیر خارجه عراق دریافت کردیم که طرف سعودی این آمادگی را دارد که گفت‌وگوها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی و علنی شود و اعلام آمادگی کردیم که بتوانیم وارد فاز سیاسی شویم و در سطح سیاسی گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و در نهایت منجر به بازگشت روابط دیپلماتیک عربستان و جمهوری اسلامی ایران به حالت طبیعی خود باشد.
پشت پرده سکوت عربستان سعودی
همچنین تحلیلگران حوزه منطقه خلیج فارس بر این باورند که عربستان سعودی هیچ امیدی از گفتگو‌ها با ایران ندارد، با این حال، در‌های گفتگو را با هدف جلوگیری از عنوان کردن این مساله که عربستان در حال مانع تراشی است، باز گذاشته است چراکه ریاض ترجیح می‌دهد در مواضعش نسبت به گفتگو با ایران بر اساس منافعش احتیاط به خرج دهد.
روزنامه قطری العرب در گزارشی به پشت پرده تحولات در گفتگو‌های ایران و عربستان در عراق پرداخته و نوشت: در حالی که عربستان سعودی به سکوت اکتفا کرده است، ایران می‌گوید که جلسات گفتگو میان تهران و ریاض همچنان در جریان است و قرار است از جلسات پنهانی به جلسات آشکار و از مسائل امنیتی به مسائل سیاسی تبدیل شود.
به گزارش ایلنا، در ادامه این گزارش آمده است: ناظران بر این باورند که سکوت عربستان سعودی بیانگر احتیاط این کشور نسبت به صحبت درباره نزدیکی با ایران در میانه اختلافات بسیار میان دو کشور در بخش‌های مختلف منطقه خاورمیانه به ویژه یمن است؛ چراکه هرگونه تحسین این گفتگو‌ها به معنای پذیرش فعالیت‌های تهران تلقی می‌شود، به ویژه آنکه برگزاری جلسات گذشته انعکاسی بر رفتار ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور در خصوص منافع عربستان سعودی نداشته است.
العرب در بخش دیگری نوشت: برخی ناظران مدعی هستند که صحبت مداوم ایرانی‌ها درباره گفتگو‌ها با عربستان و تلاش برای بزرگنمایی درباره محتوای آن و ارائه ابعاد نزدیکی سعودی- ایرانی به این گفت‌وگوها، همگی فاکتور‌هایی است که بیانگر وجود یک بحران پیچیده در ایران و نیاز این کشور به آرامش موقت در جبهه دشمنان منطقه‌ای برای مواجهه با فشار‌های غربی در موضوع پرونده توافق هسته‌ای و موضوع تحریم‌ها است که وضعیت ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این ناظران ادعا می‌کنند که ایران بحران دیگری نیز دارد که همان تحرکات مستمر اسرائیلی‌ها علیه ایران در خاک سوریه و تلاش برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران در خاک این کشور است. به گفته این ناظران تهران می‌خواهد با جدی کردن گفت‌گو‌ها با عربستان سعودی، این کشور را برای عدم ورود به ائتلاف منطقه‌ای که واشنگتن قصد دارد علیه ایران تشکیل دهد، تشویق کند. ائتلافی که کشور‌های حوزه خلیج فارس علاقه‌ای به حضور در آن ندارند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تحلیلگران حوزه منطقه خلیج فارس بر این باورند که عربستان سعودی هیچ امیدی برای گفتگو‌ها با ایران ندارد، با این حال، در‌های گفتگو را با هدف جلوگیری از عنوان کردن این مساله که عربستان در حال مانع تراشی است، باز گذاشته چراکه ریاض ترجیح می‌دهد در مواضعش نسبت به گفتگو با ایران بر اساس منافعش احتیاط به خرج دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *