آیا به زودی ورق در بازار نفت برخواهد گشت؟

رکود جهانی نفت و تخریب تقاضا

هفته‌ها است که احساسات نزولی بر بازار نفت غلبه کرده است اما تحلیلگران کماکان بر این باورند که زور عوامل صعودی به بازار می‌چربد و به زودی ورق در بازار نفت برخواهد گشت.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از خبرآنلاین؛ تنها دستاورد بازار نفت از جنگ اوکراین و روسیه ترس شدید بوده است که برای هفته‌ها منجر به رکود سنگین در بازار شده است؛ همسو با ترس شدیدی که در بازار حاکم است، کند شدن رشد اقتصادی غول‌های اقتصادی به کاهش تقاضا دامن زده‌است
در حال حاضر عوامل کاهش دهنده قیمت نفت بر احساسات بازار مسلط هستند اما ترس حاکم بر بازار موجب شده است که سرمایه‌گذاران قیمت‌های بالایی را برای معاملات خود پیشنهاد دهند؛ از طرفی بنابر گزارش‌های منتشر شده بازار کار ایالات متحده آمریکا عملکرد بهتری را نسبت به انتظارات به ثبت رسانده است و همین موضوع سناریو کند شدن رشد اقتصادی ایالات متحده را به چالش می کشد و از طرف دیگر بنابر گزارش‌های رسمی نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا در ماه جولای کاهش یافت که کاهش قیمت بنزین در وقوع این اتفاق بی‌تاثیر نبوده‌است.
با وجود هر آنچه گفته شد در عمل احساسات نزولی بر بازار نفت حاکم است چراکه ترس از رکود تاثیرگذارتر از هر عامل دیگری در بازار است؛ ترس از رکود ناشی از کاهش فعالیت پتروپالایشگاه‌های چینی و گزارش‌های مبنی بر عملکرد ضعیف اقتصاد این کشور در ماه گذشته و همچنین تداوم قرنطینه در برخی از نقاط جهان و تاثیر آن بر تقاضای سوخت است.
طوفان ناجی کشورهای نفت‌خیز خواهد شد؟
با این وجود جهش قیمت نفت قریب الوقوع نیست و سیگنال‌های صعودی به بازار نفت فرستاده می‌شود که از میان آنها می‌توان به مهمترینشان یعنی آغاز فصل طوفان در ایالات متحده اشاره کرد؛ فصلی که طوفان‌های شدید آن می‌تواند منجر به تعطیلی گسترده سکوهای تولید در خلیج مکزیک و یا تعطیلی پالایشگاه‌های خط ساحلی شود.
کفگیر آمریکا ته دیگ خورد
یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به افزایشی شدن قیمت نفت تا پایان سال شود، نزدیک شدن به زمان پایان ذخایر استراتژیک نفت آمریکا است که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تا اکتبر به پایان خواهد رسید.
با وجود آنچه گفته شد در حال حاضر به واسطه غلبه احساست نزولی بر بازار نفت روند قیمت‌ها در این بازار نزولی است و هر بشکه نفت خام برنت زیر ۱۰۰ دلار و هر بشکه نفت خام وست تگزاس زیر ۹۰ دلار معامله می‌شود؛ اما نفت با این قیمت‌ها نیز نتوانسته است تولیدکنندگان آمریکایی را مجاب به تولید کند.
بازار نفت در چنگال رکود
بازار نفت در حال حاضر در چنگال نگرانی در مورد رکود جهانی و تخریب تقاضا است؛ ترس از رکود در اروپا در بحبوحه افزایش قیمت انرژی و عرضه کم گاز خط لوله روسیه تشدید شده است که شرکت‌های برخی از صنایع انرژی بر را مجبور به کاهش تولید کرده است.

در انگلیس، بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته هشدار داد که انتظار می رود این کشور از سه ماهه چهارم سال جاری وارد رکود شود که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.
از طرف دیگر بنابر گفته معامله‌گران به رویترز، بازار نفت در حال حاضر به شدت نزولی است و هیچ سرمایه‌گذاری در این بازار تمایلی به خرید ندارد.
چرخش قیمت‌ها در بازار نفت چقدر محتمل است؟
ریزش قیمت‌های اخیر در بازار نفت تحت تاثیر ترس از رکود و گزارش‌های ضعیف اقتصادی منتشر شده از سو غول‌های اقتصادی بوده استف با این وجود عوامل افزایشی می‌توانند احساسات نزولی را از بازار از میان ببرند و روند قیمت‌ها را دوباره صعودی کنند.
از جمله این عوامل می‌توان به ظرفیت ذخیره پایین در سطح جهانی اشاره کرد؛ ناتوانی اوپک پلاس در پمپاژ بیشتر از آنچه در حال حاضر تولید می کند و به بن‌بست رسیدن روسیه با غرب همه از جمله عواملی هستند که می‌تواند روند قیمت‌ها در بازار نفت را تغییر دهد.
اما باید دید که ایا روسیه به سقف قیمتی کشورهای اروپایی تن خواهد داد یا خیر؛ مسکو قبلاً گفته بوده است که اگر سقف قیمت کمتر از هزینه تولید باشد، نفت خود را صادر نخواهد کرد.
سناریوهای پیش‌روی بازار نفت
در حالی که برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت پایین‌تر نیز خواهد رفت، برخی از تحلیلگران نظری متفاوت دارند؛ گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت برنت خود را برای بازه سه ماهه کاهش داد و به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رساند که از پیش‌بینی قبلی ۱۴۰ دلار در هر بشکه پایین‌تر است، اما کماکان معتقد است که احتمال افزایش قیمت نفت همچنان قوی است.
استراتژیست های گلدمن ساکس در یادداشتی که این هفته توسط بلومبرگ منتشر شد، نوشتند:” ما معتقدیم که احتمال افزایش قیمت نفت همچنان قوی است، حتی با فرض وقوع همه این شوک های منفی.”

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *