امید اسرائیل به ساختار ضعیف دولت بایدن

در حالی که سناتورهای افراطی جمهوری‌خواه با سخنرانی‌های تند و گزنده به‌دنبال اثبات عقب‌نشینی کاخ سفید در برابر ایران و تقویت موضع خود در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند، صهیونیست‌ها نیز با ارسال پیام‌های مستقیم و غیر مستقیم به آمریکا برای تاثیرگذاری بر اراده سیاسی این کشور در موضوع مذاکرات در تلاش هستند.
نشریه پولیتیکو به نقل از لورا روزن گزارش‌گر خود که به منابع دیپلماتیک مطلع از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نزدیک است نوشت: «ایالات متحده تصمیم خود را در مورد پیشنهاد ایران گرفته اما در حال رایرنی با اروپا و اسرائیل قبل از ارسال پاسخ است.»
پایگاه خبری آکسیوس نیز عصر شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی ادعا کرد: «دولت بایدن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات امتیازات جدیدی به ایران نداده است.»
این پایگاه خبری به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «توافق ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌‌تر باشد، اما هنوز درباره نتیجه مذاکرات ابهام بوده و شکاف‌ها و خلاءهایی وجود دارد.»
مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نخست‌وزیر موقت آن طی روزهای گذشته تلاش کرده‌اند با آشکارسازی نگاه منفی خود نسبت به توافق احتمالی، فشارها را بر دولت بایدن برای خارج شدن از مذاکرات افزایش دهند.
دولت بایدن اکنون برای اتخاذ تصمیم و ارایه پاسخ نهایی خود با دو چالش جدی شامل نگرانی از تاثیر توافق احتمالی بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر و فشار لابی صهیونیستی روبروست.
در حالی که سناتورهای افراطی جمهوری‌خواه با سخنرانی‌های تند و گزنده به‌دنبال اثبات عقب‌نشینی کاخ سفید در برابر ایران و تقویت موضع خود در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند، صهیونیست‌ها نیز با ارسال پیام‌های مستقیم و غیر مستقیم به آمریکا برای تاثیرگذاری بر اراده سیاسی این کشور در موضوع مذاکرات در تلاش هستند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید در مورد ضرورت خارج شدن آمریکا از مذاکرات وین گفت: «شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم. اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم‌نظر هستیم.»
اطمینان‌دهی آمریکا به صهیونیست‌ها گویا نتوانسته آنها را از مخالفت پنهان و آشکار با تداوم مذاکرات و دست‌یابی طرفین به توافق احتمالی منصرف کند.
شبکه الجزیره با انعکاس دیدگاه «بنی‌گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره احتمال توافق طرف‌های حاضر در مذاکرات وین به نقل از او نوشت: «توافقی که با ایران روی آن کار می‌کنند، بد است و اسرائیل ناچار است از خود حفاظت کند.»
در حالی که نزدیک به یک هفته از ارائه پاسخ مکتوب ایران به ایده‌های پیشنهادی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی سپری شده دولت آمریکا با وجود گفتگو با شرکای اروپایی خود هنوز نظرات نهایی‌اش را به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی اعلام نکرده است.
پیش‌تر و در مقاطع مختلف مذاکرات رفع تحریم‌ها با وجود رویکرد فعال و مبتکرانه ایران برای پیش‌برد گفتگوها، طرف آمریکایی بارها ایران را به تلاش برای طولانی کردن روند مذاکرات و وقت‌کشی متهم می‌کرد.
اینک و در شرایطی که به گفته شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین، پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران «سازنده» است، دولت آمریکا قادر به اتخاذ تصمیم سیاسی قاطع نیست.
در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از روی کار آمدن دموکرات‌ها، اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن مذاکرات و وقفه‌های متعدد در آن، ضعف ساختاری و اراده متزلزل دولت بایدن بوده است.
به نظر می‌رسد اثرات مخرب این نقیصه همچنان بر فضای مذاکرات رفع تحریم‌ها سایه افکنده و کاخ سفید همچنان از مدیریت فضای سیاسی داخلی و خارجی برای اتخاذ تصمیم نهایی قاصر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *