اقتصاد مقاومتی، راه شکستن بن‌بست‌‎ها

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی برای شکستن بن‌بست‌ها است.

محمد شریعتمداری روز گذشته در آخرین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در دولت یازدهم که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در حضور مدیران و اصحاب رسانه افزود: سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، موجب تحول در اقتصاد ایران شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اختیار فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی، فرماندهی اقتصاد کشور است و از این رو هر بن‌بست و مشکلی در عرصه اقتصادی باید در این ستاد شکسته شود و این موضوع در سطح استان‌ها نیز در مقیاس کوچکتر صدق می‌کند.
وی افزود: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی که در قالب 24 بند ابلاغ شد تحولی در اقتصاد ایران ایجاد و شرایطی فراهم و اولویت‌های اقتصاد کشور را مشخص کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری عنوان کرد: با تدوین برنامه اجرایی در ستاد اقتصاد مقاومتی در مرکز و ابلاغ آن به استان‌ها زمینه‌ای فراهم شد تا با شرایط بهتری اقتصاد ایران را پیگیری کنیم به گونه‌ای که این اقتصاد در مقابل تکانه‌های خارجی وارده به اقتصاد، مقاوم باشد.
شریعتمداری افزود: امسال در زمینه ارتقا توان تولید ملی، تسهیلات خوبی مصوب شده که همه استان‌ها می‌توانند از آن بهره مند شوند.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه تامین مالی پروژه‌ها نیز پیشنهادات خوبی تهیه شده که بهتر از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید ابلاغی در گذشته است که همان نیز توانست 24 هزار واحد را کمک کرده و به عرصه تولید بازگردانده و یا ثبات بخشد .
معاون اجرایی رئیس جمهوری عنوان کرد: برای امسال روش‌های مالی جدیدی را به منظورا تامین مالی پروژه‌ها در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم .
شریعتمداری ادامه داد: در حوزه اشتغال و توانمندسازی نیروی کار برنامه‌های مشخصی آماده شده که امسال ابلاغ می‌شود و همه اینها کمک می‌کند ستاد فرماندهی در سال اشتغال و تولید با دقت و جدیت بیشتری کار خود را دنبال کند.
وی تاکید کرد: دولت دوازدهم در هر صورت دولت جدیدی است و قبل از شروع کار آن باید اعلام کنیم که در دولت بازدهم کار را از کجا آغاز کردیم و امروز کجا هستیم و این گزارش‌ها توسط استان آماده و به دبیرخانه ستاد ارائه شود.
معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: بدون تردید اگر ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل نمی‌شد اقتصاد ایران مسیر خود را طی می‌کرد اما چگونگی آن مهم است و امروز باید مشخص شود 24 سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب تا چه حد اجرایی شده و میزان تحولی که در عرصه تولید ایجاد نموده مشخص و نحوه عمل و اجرای ما در این حوزه تقویت شود.
جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: در استان بر این اساس برنامه‌ریزی و یک منشور عملیاتی برای این ستاد طراحی و مشخص شد.
شریعتمداری افزود: بر مبنای منشور عملیاتی می‌بایست تعیین شود ما در چه نقطه‌ای در بحث مهمترین مسائل و چالش‌ها پیش روی اقتصاد استان برگرفته از دیدگاه اقتصادمقاومتی قرار داریم و برای خروج از آن‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهیم .
وی گفت: در این راستا در حوزه توسعه صنعتی، معدنی و گردشگری که از مسائل اساسی است و موضوع آب که چالش مهم استان محسوب می‌شود؛ برنامه ریزی ویژه‌ای انجام شد و کارگروهی با مسئولیت استاندارخراسان رضوی تشکیل شد تا با مشارکت استانداران شرق کشور که دارای سرنوشت مشترکی از نظر وضعیت آب و منابع آبی هستند؛ پیگیری‌های جدیی انجام دهند.
معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان اینکه بحث انتقال آب از دریای عمان به شرق و خراسان رضوی و نیز ارتفاعات هزار مسجد از مسائل اساسی است که در دست پیگیری است ضمن آنکه موضوع باز چرخانی آب و تصفیه پساب تولیدی و بازگشت آن به چرخه مصرف در بخش کشاورزی و غیره هم در دستور کار است .
وی عنوان کرد: در این راستا در سفرهای مسئولان کشوری شاهد افتتاح و بهره برداری از تصفیه خانه‌های مختلف در استان هستیم که با سرمایه گذاری‌هایی که با اولویت در اختیار استان قرار گرفته بود، به انجام رسید .
شریعتمداری اظهار کرد: فقط یکی از این تصفیه خانه‌ها که در سفر رئیس جمهوری بهره برداری شد؛ معادل یکی از سدهای موجود استان آب جدید به حوزه فعالیت‌های اقتصاد استان وارد می‌کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همچنان اعتقاد بر آن است که باید موضوع آب بعنوان یکی از اولویت‌های اصلی مورد توجه ویژه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار گیرد، ادامه داد: ظرفیت زیارت و گردشگری در استان بعنوان یک پتانسیل اساسی با توجه به وجود بارگاه منور رضوی مورد توجه ستاداقتصاد مقاومتی بود .
وی اظهار کرد: در نخستین جلسه هیات دولت در این استان، مساله تاسیس کارگروه ملی زیارت به تصویب رسید و موضوعات مربوط به زیارت استان هم طی جلسه‌ای تخصصی پیگیری شد و تلاش کردیم از این ظرفیت استفاده مطلوب شود زیرا گردشگری در ایران صبغه فرهنگی دارد و زیباترین نوع آن گردشگری زیارت است و اقدامات خوبی هم انجام است.
معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: از جمله طرح‌های مربوط به این حوزه، زیارت مبدا به مبدا است که تبلیغات آن به زودی از صدا و سیما آغاز می‌شود که تسهیلاتی را برای زیارت گروهی به استان فراهم می‌کند و مدیریت گردشگری زیارت را در این استان بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.
وی اظهار کرد: در حوزه مباحث صنعتی نیز خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های بزرگ صنعتی در حوزه فولاد و گسترده معدنی در حوزه سنگ آهن است و باید پایه معدنی استان تقویت شود 2.8 میلیارد تن ظرفیت‌های ذخیره معدنی استان یکی از اقطاب بزرگ معدنی کشور در پهنه 11 هزار و 800 کیلومتر از وسعت استان در حوزه معدن در دست بررسی است و ضمن آنکه 45 نوع ماده معدنی در استان وحود درد که باید ظرفیت‌های بهره برداری از آنها فعال شود.
شریعتمداری، رشد صادرات استان به تناسب رشد صادرات کشور را بعنوان یکی از سیاست‌های اصلی مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان و ذکر کرد: کاهش واردات و تراز تجاری مثبت استان هم محقق شد. بررسی واردات کالا به استان بیانگر آن است که به سمت واردات با کیفیت تر و با تکنولوژی بالاتر رفته ایم و برای رفع نقص تکنولوژی و ارتقا بهره وری در حوزه صنعت بویژه بعد از تصویب برجام، قدم‌های خوبی در استان برداشته شده است.
معاون اجرایی رئیس جمهوری اظهار کرد: در سایر حوزه‌ها هم مصوبات خوبی داشته و در دولت دوازدهم هم با قوت پیگیری می‌شود.
شریعتمداری همچنین افزود: در آمد حوزه کشاورزی استان از محل کاهش سطح زیر کشت و افزایش تولید، همزمان محقق شده و درآمد کشاورزان نسبت به سال 92 به سه برابر افزایش یافته است که این خود به ماندگاری روستاییان در مناطق روستایی کمک می‌کند.
 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *