پس از خبر قطعی نبودن ممنوعیت واردات ایفون؛

قیمت برندهای رقیب آیفون ریخت

صرفه‎‌جویی ارزی یا بالا بردن هزینه استفاده از کالاهای لوکس؟ این سوالی بود که دیروز کارشناسان در نشست تخصصی کلاب‌هاوس خبرانلاین بدان پاسخ دادند و ماجرای ایجاد ممنوعیت یا محدودیت در واردات آیفون را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از خبرانلاین، نشست تخصصی کلاب‎‌هاوس خبرانلاین با حضور کارشناسان اقتصادی، فعالان این حوزه در بخش واردات و همچنین فعالان بازار داخلی با عنوان ممنوعیت آیفون؛ زندگی چه کسانی لوکس می‎شود برگزار شد.
در این نشست دو ساعته بسیاری از کارشناسان ارزیابی خود را از اتخاذ این تصمیم اعلام کردند. این نشست درحالی برگزار شد که سایت‎‌های فروش گوشی تلفن همراه، گوشی‎‌های آیفون را ناموجود کرده و در بازار فیزیکی نیز برند آیفون به برندی نایاب بدل شد.
افزایش عجیب ۱۰ تا ۲۰ میلیونی قیمت آیفون از یک سو و ریزش قیمت گوشی دیگر برندهای تلفن همراه از سوی دیگر اتفاقی بود که بازار را در روزهای اخیر تحت تاثیر قرار داده است .
ماجرای آیفون؛ سیاسی یا اقتصادی؟
محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل که موضعی انتقادی در قبال این تصمیم دارد، در این نشست تاکید کرد که این تصمیم، تصمیمی اقتصادی نیست و کسانی از آن منتفع می‎‌شوند که در حوزه اقتصادی فعالیت نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه سیاستگذار با هدف مدیریت ارزی و کاهش مصرف ارز دست به این اقدام زده است، گفت: سوال اینجاست که وقتی تقاضا شیفت می‌‎کند به سمت گوشی هم قیمت آیفون، چطور صرف‎ه‌جویی ارزی اتفاق می‎افتد؟ از سوی دیگر باید در نظر داشت که واردات گوشی همراه مسافر رونق می‎گیرد و سوء استفاده در این حوزه نیز باب خواهد شد همان گونه که در دو سال اخیر نیز این اتفاق افتاد.
همچنین امیر اسحاقی، رییس انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این نشست تاکید کرد: در سال گذشته بحث‌هایی مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون مطرح شد و فشارهایی از سمت مجلس برای اجرای این محدودیت وارد شد. می‎‌گفتند با توجه به ارزبری بالای واردات این اقلام باید تدبیری اندیشیده شود. تفکیک کالایی با همین هدف در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد کالاها به دو دسته کالاهای بالای ۶۰۰ دلار برای واردات و کالاهای پایین ۶۰۰ دلار برای واردات تقسیم شوند. در این راستا قرار بر این شد که در خصوص کالاهای بالای ۶۰۰ دلار تمام محصولات اپل و سری‌های اس، زد و نوت سامسونگ ارز نیمایی دریافت نکنند و واردات آنها با ارز حاصل از صادرات خشکبار صورت گیرد. در آن مقطع زمانی قیمت ارز نیمایی حدود ۲۵ هزار تومان و ارز حاصل از صادرات خشکبار نیز ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان بود.
این مقام مسئول افزود: از طرف دیگر تعرفه‌های کالاهای بالاتر از ۶۰۰ دلار نیز از ۵ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافت تا سعی کنند مصرف این کالا را عملا کاهش دهند.
کاهش ۴۰ درصدی واردات تلفن همراه در فروردین ماه
اسحاقی در ادامه افزود: از ابتدای سال بزرگترین مشکل و بزرگترین آسیبی که به سیستم زنجیره‌ای واردات تلفن همراه وارد شده این است که عملا وارد کنندگان نتوانستند کالایی وارد کنند؛ در حقیقت آن‌قدر فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز کند بود که فرایند قانونی به شدت مختل شد. نتیجه این اختلال نیز کاهش ۴۰ درصدی واردات گوشی تلفن همراه در فروردین ماه نسبت به سال گذشته بود.
وی در ادامه افزود: موازات این سخت‌گیری در بخش قانونی، روندهای کنترلی در بخش واردات مسافری به طور کامل برداشته شد و از ابتدای سال نه کنترلی روی پاسپورت‌ها صورت گرفته و نه در گمرکات چک شده است. نتیجه اینکه واردات مسافری که ما بدان قاچاق مسافری می‌گوییم به شدت افزایش یافته؛ به این معنا که میزان واردات مسافری در فروردین ماه ۲۴ هزار دستگاه بوده‌است و احتمالا در اردیبهشت ماه بیش از ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در قیاس با کل واردات عدد بزرگی است.
مصرف ۱۲۰ هزار آیفون در ماه
اسحاقی در ادامه افزود: برآوردها نشان می‌دهد در سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۱۲۰ هزار دستگاه گوشی آیفون در کشور خریداری شده است. این رقم در فروردین کاهش یافته حال سوال مهم این است که تصمیماتی که یک شبه چه پیامی برای اقتصاد ایران و فعال اقتصادی دارذ.
وی مدعی شد که شایعاتی در خصوص دلایل اتخاذ این تصمیم مطرح است و گفت: مطمئنا با این تصمیم صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری اتفاق نمی‌افتد.
او در پاسخ به این سوال که سهم آیفون از بازار چقدر است؟ ادامه داد: این گوشی حدود ۲۸ درصد سهم بازار را دارد.
تصمیم قطعی نیست
در بخش دیگری از این نشست، سید حمید حسینی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی گفت: این تصمیم، تصمیمی قطعی نیست و به نظر نمی‌رسد قابلیت اجرا نیز داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه هنوز ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد، اضافه کرد: واقعا نمی‌دانم این اقدام با چه حد هماهنگی صورت گرفته است و مجلس شورای اسلامی و سایر ارگان‌ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چقدر با این تصمیم موافق هستند.
وی در توضیح این مطلب افزود: تصمیم مذکور راسا در وزارت صمت گرفته شده است و بعدها تعدیل و اصلاح و لغو شده. حال باید دید بالاخره چه اتفاقی قرار است بیفتد.
وی به فشار مجلس به دولت اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس به وزارت صمت فشار وارد می‌کنند و و این روزها شایعه شده است که آقای فاطمی‌امین در موقعیت متزلزلی است. باید دید این اتفاق چقدر اجرایی است.
عده‌ای به دنبال ایجاد تضاد در جامعه هستند
وی در ادامه افزود: از طرف دیگر مجلسی‌ها تشکیل وزارت تجارت و خدمات را در دستور جلسه دارند و به دنبال این هستند که وزارت بازرگانی یا تجارت شکل گیرد. از این رو کلا در وضعیتی مبهمی قرار داریم.
او با تاکید بر اینکه صرفه‎جویی ارزی امری پسندیده است، گفت: وقتی این صرفه‌‏جویی محقق نشود و مسیر شفاف به مسیر مبهم واردات کالا تبدیل شود، کشور بیشتر آسیب خواهد دید. من فکر می‎کنم برخی تصمیمات فقط برای ایجاد تضاد در جامعه است. مانند مالیات بر مسکن خالی و یا مالیات بر خودرو و خانه‌های ویلایی و… و حالا هم ماجرای آیفون که در عمل عایدی چندانی ندارد اما افکار عمومی را نگران می‎کند.
او گفت: اگر قصد این بود که اصلا این گوشی وارد نشود، باید رجیستری هم متوقف می‌شد اما وقتی رجیستری پابرجاست و واردات ممنوع می‎شود بدان معنی است که قرار است برخی سود ببرند.
وی تاکید کرد: چرا وقتی کره جنوبی به ما دهن کجی‌ ‌می‌کند، با این تصمیمات بازار را در اختیار سامسونگ می‎گذاریم؟ این کالا امکان تولید در ایران را ندارد و اتفاقا آمریکا هم تولید نمی‌شود. ایفون‎ها بیشتر از چین می‌آیند اما با این تصمیم بازار را در اختیار کشور کره‌جنوبی می‎گذارید که به ما دهن‌کجی می‌کند و ۷.۵ میلیارد دلار پول ما را نگه داشته است.
معنی کالای لوکس چیست؟
محمد ملکی، عضو اتحادیه صوتی و تصویری تهران نیز با طرح این سوال که معنی کالای لوکس چیست؟ گفت: آیا واقعا کالایی با هزار تا هزار و پانصد دلار لوکس است؟ اصلا چنین چیزی درست نیست.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر یک میلیون دستگاه آیفون وارد ایران شده است، گفت: این دست تصمیمات می‌تواند خدمات‌دهی به مصرف‌‎کننده را با مشکل روبه‌رو کند. در ضمن گوشی که در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون بود در محدوده قیمتی ۵۰ تا ۷۰ خرید و فروش می‌شود و با این تصمیم اگر هم لوکس نیود، به کالایی لوکس بدل شده است

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *