ساز دهنی، ساز همیشه کوک کودکی

هنر موسیقی و شاخه‌های متفاوت آن عرصه شکوفایی خلاقیت‌های هنری بسیاری است که چگونگی  ارائه یک اثر موسیقیایی چیره دستی و مهارت اساتید موسیقی این مرز و بوم را می‌رساند که از این جمله می‌توان جواد رحیمی نژاد استاد جوان موسیقی هارمونیکا یا همان سازدهنی را بصورت کاملا تخصصی اجرا و تدریس می‌کند، نام برد. شرح فعالیت‌های این استاد ارزنده موسیقی کشور بازگو کننده علاقه‌اش به آموختن و آموزش سازدهنی است که به ‌صورت خود آموز از سن هفده سالگی  شروع کرده است و با گذشت زمان کارهای بزرگی از جمله: تاسیس انجمن ساز دهنی خراسان، تاسیس گروه پانیذ با محوریت هارمونیکا بدون وکال، کسب لوح تقدیر بهترین نوازندگی و تنظیم موسیقی در جشنواره موسیقی فجر خراسان و کسب لوح تقدیر نوازندگی در اولین دوره (هنرشهر) مشهد، همنوازی در کنار سازهای سنتی ایرانی گروه سنتی قاصدک با ساز هارمونیکا برای اولین بار در ایران، کسب دیپلم افتخار و رتبه اول موسیقی دوازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد و شرکت در برگزاری اولین جشنواره سازدهنی ایران و داور دومین جشنواره ی هارمونیکای ایران ، تاسیس  مدرسه سازدهنی مشهد را می توان تنها بخشی از فعالیت هنری ایشان در چند سال اخیر دانست.

جواد رحیمی نژاد عضو انجمن صنفی موسیقی خراسان بزرگ گفت: متولد سال 1358 هستم و تحصیلاتم را در رشته ادبیات به پایان بردم. شوق به موسیقی باعث شد از اشتغال کارمندی استعفا بدهم و تمام وقتم را صرف آموزش و یادگیری کردم. تجربه تدریس  در اکثر آموزشگاه های سطح شهر، جهاد دانشگاهی مشهد، فرهنگسرای مصلی نژاد و اجراهای بسیاری را در مشهد و خراسان رقم زده‌ام.

رحیمی نژاد ادامه داد: تلاش و همراهی دوستان باعث شد تا پروژه های موفقی چون اجرای پژوهشی در ایران خودرو نیشابور با همراهی صداگیری از قطعات مختلف ماشین به جای سازهای کوبه ای با محوریت نوازندگی هارمونیکا برای اولین بار در ایران و اجرای پژوهشی در تئاتر با صداگیری از ظروف غذا به جای سازهای کوبه ای و محوریت نوازندگی هارمونیکا در جشنواره تئاتر خراسان برای اولین بار در ایران اتفاق بیافتد.

وی که اخیرا ساخت و نوازندگی موسیقی فیلم کوتاه و موفق تداوم با موضوع اهدا عضو را به کارنامه هنری خود اضافه کرده در ادامه افزود: شروع فعالیتم در اواخر دهه هفتاد بود و سرتاسر دهه هشتاد را به اجرای مهمان در گروه های: فروان,آتشی، شروین، در سبک‌های آر اند بی، جز، کلاسیک، فلامنکو و پاپ گذراندم که همین فعالیت‌ها منجر به همکاری با صدا و سیمای خراسان رضوی شد.

وی در حال حاضر تنها دغدغه اش را ورود افراد غیر متخصص در امر آموزش تخصصی این ساز می‌داند که برای جلوگیری از این روند تجاری و اشتباه، به تربیت مدرس از میان هنرجویان و داوطلبان علاقمند به این ساز پرداخته است.

رحیمی نژاد با آرزوی موفقیت برای شاگردانش در سرتاسر استان، ادامه داد: سبکی، کوچکی و ارزانی ساز دهنی قسمتی از  قابلیت‌های بسیار این ساز کوچک  است و  آرزوی من است که هر خانه ایرانی یک نوازنده هارمونیکا داشته باشد.

 

 

گزارشی از طاهره فجرداودی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *