در نشست هم اندیشی مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مهشد با رسانه ها مطرح شد:

مشارکت؛ مسیر موفقیت بازآفرینی

علی نژاد

شهرداری مشهد براساس تکلیف قانونی از سوی شورای اسلامی شهر مشهد و به استناد قانون بازآفرینی شهری ، سازمان بآز آفرینی شهری را تشکیل داد اما به گفته مدیرعامل این سازمان تازه تاسیس موفقیت این سازمان به مشارکت مردم و سازمان ها و دستگاه های دست اندرکار در ستاد بازآفرینی بستگی دارد.

به گزارش صبح امروز، مجتبی شاکری روش در هم اندیشی با اصحاب رسانه که شامگاه شنبه این هفته برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مشهد رتبه سوم کشور در بخش بافتهای فرسوده با ۲ هزار و ۲۹۲ هکتار و رتبه دوم در سکونتگاه های غیر رسمی با سه هزار و ۸۹۴ هکتار را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: مشهد بیشترین مهاجر پذیری در بین شهرهای ایران را بعد از انقلاب اسلامی داشته است.

انتقاد از راه و شهرسازی

وی با بیان این که نقشه مناطق دارای بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی مربوط به سال 82 است، ادامه داد: از سال 82 تاکنون نقشه های  این بافت به روز رسانی نشده است و این وظیفه راه و شهرسازی بوده که انجام نداده است.

وی  تغییرات در معیارهای وزارت راه وشهرسازی برای دسته بندی انواع بافت های شهری را یکی از دلایل تغییر سطح و سطوح بافت ها در شهرها عنوان کرد و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی آذر ماه سال گذشته معیارهای جدید را ابلاغ کرده است.

وی یادآورشد: امسال اعتباراتی را شهرداری در نظر گرفته تا بافت های شهری ممیزی شوند و نقشه جدید برای انواع بافت های شهری مشهد استخراج شود.

وی تاکید کرد: براساس آخرین تقسیم بندی مشهد به 171 محله  تقسیم بندی شده که 69 محله دارای بافت ناکارآمد است.

هدف سازمان بازآفرینی

شاکری روش درباره فعالیت های سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد گفت: این سازمان اواخر دی ماه ۹۷ در مشهد تشکیل شد و هدف آن بازآفرینی پایدار سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی، محدوده تاریخی شهرها، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناساگار شهری است.
مجتبی شاکری روش افزود: طرح های مصوب در زمینه بافتهای سکونتگاهی غیر رسمی، بافتهای میانی فرسوده و بافتهای تاریخی مربوط به ۱۰ سال قبل است اما در خصوص پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناسازگار شهری هنوز طرح مصوب وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در بازآفرینی شهری خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی کالبدی و فعالیتی مورد توجه است.
وی گفت: هر محله ای ظرفیتی دارد و سعی می شود طرح های بازآفرینی به محلات کشانده شود و به صورت محلی دنبال شود.
وی اظهار داشت: ۱۱ درصد مساحت شهری مشهد جزو سکونتگاه های غیررسمی، ۷.۶ درصد بافت تاریخی و ۶.۵ درصد بافت فرسوده است.

در مشهد دچار عقب افتادگی هستیم
وی گفت: در کلانشهر مشهد ۶۹ محله هدف طرح های بازآفرینی هستند و مقیاس برنامه ریزی در این طرح محله محور است.
شاکری روش افزود: از سال ۹۳ باید سالانه ۱۰ درصد محلات هدف طرح بازآفرینی وارد این طرح شوند اما در مشهد در این خصوص دچار عقب افتادگی هستیم.
وی ادامه داد: ۲۰ محله در مرحله اول به عنوان محلات اولویت دار طرح های بازآفرینی در مناطق مختلف شهری مشهد انتخاب شده اند که ۵۵ درصد جمعیت بافت فرسوده و ۴۱ درصد مساحت بافت فرسوده را تشکیل می دهند.
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد اظهار داشت: از مهمترین دلایل ناموفق بودن مداخلات نهادها در بافتهای فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ناهماهنگی بین ارگانهای مختلف در اجرای این طرح هاست.

وی تاکید کرد: بودجه و منابع موضوع و چالش بهسازی بافت های فرسوده نبوده است.

بهره برداری از 20 دفتر تسهیل گری در آینده نزدیک
وی گفت: در آستانه افتتاح ۲۰ دفتر تسهیلگری برای اجرای طرح های بازآفرینی در شهر مشهد هستیم و در آینده نزدیک این دفاتر بهره برداری می شوند.

وی هم چنین درباره جایگاه و نقش دیگر دستگاه ها در فرآیند بازآفرینی اظهار کرد: این تصور که سازمان باز آفرینی همه مشکلات را بر طرف خواهد کرد اشتباه است، بلکه نیازمند هکاری همه دستگاه هستیم.

وی ادامه داد: در قانون، شهرداری به عنوان محور هاهنگی تعیین شده و در استان و شهرستان نیز ستاد بازآفرینی با ریاست استاندار تشکیل شده است که هاهنگی بین بخشی را این ستاد انجام می دهد.

نقش آستانقدس در بازآفرینی

مدیرعال سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد بر ضرورت حضور و نقش آفرینی آستانقدس رضوی تاکید کرد و گفت: نقش آستانقدس جدی و موثر است باید به اعضای ستاد بازآفرینی اضافه شوند.

وی تاکید کرد: نقش سازمان بازآفرینی تسهیل گری بین نهادی است و اگر از بقیه کمک نگیری و بقیه نقش خود را ایفا نکنند بعید می دانم در مشهد و شهرهای دیگر اتفاق پایدار و موثری را رقم بزنیم.

درخواست همکاری از رسانه ها

وی  ادامه داد: اگر چه در برنامه اقدام مشترک برای بافت های هدف وظایف مشخص می شود اما تا زمانی که دغدغه ایجاد نشود یا احساس دغدغه مندی نداشته باشند راه به جایی نخواهیم برد.

شاکری روش تصریح کرد: از رسانه ها درخواست  داریم تا در زمینه ایجاد دغدغه مندی در مسئولان و مردم  و طرح موضوعات مشهد در فضای رسانه ای کشور به فرآیند بازآفرینی بافت های هدف این سازمان کمک کنند.

هم چنین در این نشست استفاده از ادبیات بازآفرینی و آفرینش فضاهای شهری به جای نوسازی بافت های شهری، توجه به بافت های تاریخی و بناهای تاریخی به عنوان عناصر هویتی شهراز جله موضوعات مطرح شده توسط خبرنگاران رسانه ها در این نشست بود.

هم اکنون حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای ایران وجود دارد که در این میان سهم خراسان رضوی از بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور ۷.۸ درصد و از سکونتگاه‌ های غیررسمی ۱۰ درصد است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *