واکنش‌ها به اقدام روسیه درخصوص شرق اوکراین

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب طی سخنرانی برای مردم این کشور، استقلال جمهوری‌های مردمی «دونستک» و «لوگانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.

به گزارش صبح امروز و به نقل از ایرنا، پوتین در سخنانی گفت که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پس از اعلام این خبر، درحالی که گزارش ها حاکی از آتش بازی مردم در جمهوری دونتسک و لوگانسک بود، مقام‌های آمریکایی و کشورهای اروپایی سریعا در محکومیت این اقدام واکنش نشان دادند.

آمریکا

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ما این اقدام روسیه را پیش بینی کرده بودیم و آماده پاسخ فوری به آن هستیم.

وی همچنین گفت: بایدن بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفت‌ وگو کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در تماس با سران فرانسه و آلمان این اقدام را به شدت محکوم کردند.

انگلیس

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب اوکراین به وضوح نقض قوانین بین‌المللی بود و این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت که اقدام روسیه نشان می‌دهد که مسکو راه رویارویی را به‌جای مسیر گفت وگو انتخاب کرده است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم گفت که حمایت ما از اوکراین تزلزل ‌ناپذیر نخواهد بود و اجازه نمی دهیم روسیه بر رفتار منطقه‌ای هیچ کشوری تاثیر بگذارد.

فرانسه

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را محکوم می‌کند و خواستار وضع تحریم‌های هدفمند اروپایی در پاسخ به این اقدام شد.

مکرون همچنین گفت که تصمیم روسیه نقض یکجانبه تعهدات بین‌المللی این کشور و حمله به حاکمیت اوکراین است و خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

آلمان

«اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان هم روز دوشنبه در تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تصمیم وی برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را محکوم کرد.

دفتر صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: چنین اقدامی کاملا با توافقنامه مینسک برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در شرق اوکراین مغایرت دارد و نقض یکجانبه این توافق‌ها از سوی روسیه است.

اوکراین

نشست شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین به ریاست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور برگزار شد.

الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین اعلام کرد که کی‌یف می خواهد مناطق خارج از کنترل اوکراین را دوباره به این کشور بازگرداند.

به گفته دانیلوف، تلاش ها برای بازگشت مناطق دونباس و کریمه تحت کنترل اوکراین از راه‌های صلح آمیز صورت خواهد گرفت.

سوریه

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه با اعلام حمایت کشورش از تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه خودمختار لوهانسک و دونتسک از اوکراین ، این اقدام را نقطه عطفی در تاریخ خواند.

وی افزود: دمشق از تصمیم برای به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک حمایت می‌کند و با آنها همکاری خواهد کرد.

یونان

وزارت امور خارجه یونان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد اقدام روسیه در به رسمیت شناختنه مناطق جدایی طلب اوکراین نقض قوانین بین المللی است.

لهستان

«ماتئوش موراویه‌ تسکی» نخست وزیر لهستان نیز در این خصوص گفت: به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده توسط روسیه، تجاوزی از سوی مسکو علیه اوکراین است.

استونی

«آلار کاریس» رئیس جمهور استونی نیز گفت که کشورش هرگز تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک را نمی‌پذیرد و کاملا معلوم است که این کشور در دیپلماسی جدی نیست و به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است.

هلند

وزارت امور خارجه هلند هم اعلام کرد که ما به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب در اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کنیم و با هماهنگی با شرکای خود قاطعانه به نقض آشکار قوانین بین‌المللی پاسخ خواهیم داد.

بلژیک

وزارت خارجه بلژیک نیز اعلام کرد که این کشور به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراین از سوی روسیه را محکوم می‌کند.

فنلاند

ریاست جمهوری فنلاند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب را محکوم کرده و به آن پاسخ خواهد داد.

نروژ

وزارت خارجه نروژ هم اعلام کرد که از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات بحران اوکراین و روسیه حمایت می‌کند.

اسپانیا

وزارت خارجه اسپانیا نیز در این باره اعلام کرد: به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب از سوی روسیه نقض آشکار تمامیت ارضی اوکراین و توافق‌نامه‌های مینسک است. ما با هماهنگی نزدیک با شرکای خود به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب اوکراین توسط پوتین پاسخ خواهیم داد.

ایرلند

«سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه ایرلند هم گفت که از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه در پاسخ به تصمیمات پوتین حمایت خواهیم کرد.

کانادا

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا گفت: به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه به عنوان جمهوری‌های مستقل را به شدت محکوم می‌کنیم. با شرکا و متحدان خود در حال آماده سازی تحریم های اقتصادی در پاسخ به تصمیم پوتین هستیم.

استرالیا

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا نیز گفت: در تحریم روسیه با متحدان خود همراه خواهیم شد. توصیف نیروهای روسیه در اوکراین به عنوان نیروهای حافظ صلح غیرمنطقی است.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که آنکارا با تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوگانسک» مخالف است. «ما با تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین مخالف هستیم و این اقدام نقض یکپارچگی و حاکمیت این کشور است.»

ناتو

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را محکوم کرد و گفت: این اقدام توافقنامه‌های بین المللی که مسکو آن‌ها را امضا کرده است، نقض می‌کند.

سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوگانسک را نقض حاکمیت اوکراین دانست و گفت: تصمیم روسیه را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و مغایر با اصول منشور سازمان ملل می‌دانیم.

نیکاراگوئه

«دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه گفت: به رسمیت شناختن لوگانسک و دونتسک از سوی روسیه گامی به سوی امنیت در منطقه است.

جمهوری کریمه

«سرگئی آکسیونوف» رهبر جمهوری کریمه هم گفت، حاکمان اوکراین تنها مسئولان از دست دادن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک هستند. با تمام وجود از تصمیم تاریخی رئیس جمهورمان برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک حمایت می‌کنم.

آبخازیا

رئیس جمهور آبخازیا نیز گفت: از تصمیم رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوگانسک استقبال و حمایت می‌کنیم.

عضو انصارالله یمن

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز از اقدام رئیس جمهور روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی «دونتسک» و «لوگانسک» حمایت کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *