رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد:

توسعه ناوگان و افزایش سفرهای جمعی اولویت حمل و نقل مشهد است

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی را با هدف افزایش میزان سفرهای درون شهری شهروندان و کاهش آمار تردد خودروهای شخصی را از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری مشهد در ۴ سال آینده برشمرد.

به گزارش صبح امروز،  ایمان فرهمندی در حاشیه بازدید از نحوه خدمات‌رسانی به شهروندان در مجموعه قطار شهری و اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان این که در مشهد حدود ۱۰۰ روز ایام خاص در طی سال داریم که تردد و رفت و آمد در شهر مشهد به ویژه برای دسترسی به حرم مطهر در این ایام بسیار بالاست، گفت: هرچند در سال جاری و سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی این تردد ها تا حد قابل توجهی کاهش یافته اما برای قطار شهری، اتوبوسرانی و شبکه حمل و نقل عمومی روزهای ویژه‌ای به شمار می‌رود و باید توجه ویژه به شهروندان و زائران نحوه خدمت‌رسانی به ایشان باشد. خدمات حمل و نقل از جمله خدمات زیرساختی محسوب می‌شود که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت هرگونه خللی در این خدمات مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌کند.

به گفته وی، همکاران ما نیز در این حوزه انصافاً به طور جهادی عمل می‌کنند به ویژه در شرایط خاص و روزهای شلوغ مشهد با وجود همه کاستی ها و مشکلات از شدت و کیفیت خدمت رسانی کم نمی‌شود که از این نظر ضمن خسته نباشید به ایشان باید از همه فعالان حوزه حمل و نقل عمومی مشهد تقدیر و قدردانی شود.

وی افزود: امیدواریم این خدمت و تلاش بی‌شائبه و بی‌منت در ایامی که همه مردم مشغول عبادت و راز و نیاز و عزاداری هستند به عنوان ثواب زیارت مورد قبول درگاه احدیت قرار بگیرد و انشالله سلامت و پایدار باشند.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه حمل و نقل عمومی با آن مواجه هستیم ویروس کرونا است. در شورا تلاش بسیار داشتیم در چند روز تعطیلی شهر، سیستم حمل و نقل عمومی را تعطیل کنیم که میسر نشد. آنچه امروز به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی در مشهد فعال است کمتر از نیاز های شهر مشهد است. ما هم به ناوگان بیشتری در مشهد احتیاج داریم و شرایط ارائه خدمت هم به جهت خدمات به همکاران و هم از نظر کیفیت و کمیت ارائه خدمات به مردم چندان مطلوب نیست.

فرهمندی ادامه داد: متاسفانه در سالیان گذشته نتوانستیم حجم تردد خودروهای شخصی را در مشهد کنترل کنیم. اگر بتوانیم از یک طرف کیفیت و کمیت ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و از طرف دیگر بر روند تردد خودروهای شخصی کنترل داشته باشیم می‌توان شرایطی را فراهم کرد که شهروندان و زائران بیشتر از امکانات حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: یکی از اهدافی که برای این حوزه تعریف شده ایجاد زمینه افزایش مطلوبیت سیستم حمل و نقل عمومی است تا مردم کمتر از خودروهای شخصی و موتورسیکلت هایی که آلایندگی بالایی برای شهر دارند استفاده کرده و با استفاده از شبکه حمل و نقلی جمعی بتوانیم حمل و نقل شهری را ساماندهی کنیم.

فرهمندی تاکید کرد: ما در هر دو حوزه ریلی و اتوبوس برنامه داریم. برنامه توسعه حوزه ریلی مشخص است و توسعه شبکه قطار شهری تا ۴ خط به مرور انجام می‌شود. در حوزه اتوبوسرانی نیز توسعه خطوط بی آر تی در دستور کار است و مطالعاتی از پیش برای آنها انجام شده که باید به اجرا درآید. همچنین خطوط شبکه عادی اتوبوسرانی نیز با تامین ناوگان و تامین زیرساخت‌ها توسعه خواهد یافت.

به گفته وی، البته چالش‌های بسیار جدی در این حوزه به ویژه در حوزه تامین مالی وجود دارد که باید در مورد آن ها به راه‌حل‌های اساسی رسیده و به چالش‌ها غلبه کرد در حوزه ریلی ساخت و ابنیه با برنامه پیش‌بینی شده به پیش خواهد رفت و برای تامین مالی اقداماتی در دست داریم تا بتوانیم سرعت ایجاد زیرساخت‌های قطار شهری را افزایش دهیم در حوزه اتوبوسرانی نیز برای تأمین ناوگان بیشتر اتوبوس و مینی بوس برنامه هایی در دست پیگیری است تا ظرفیت سفر در حوزه حمل و نقل عمومی طی چهار سال افزایش یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *