اعضای شورای شهر تاکید کردند:

حفظ ساکنان و حقوق مردم در بافت اطراف حرم

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد  بر حفظ جمعیت ساکن در بافت اطراف حرم و رعایت حقوق مردم این منطقه تاکید کردند.

به گزارش صبح امروز رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: بحث حقوق مکتسبه برای شورای ششم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ هر اقدامی که در این بافت صورت می‌گیرد، باید با حفظ حقوق ساکنان و مردم باشد.

فاطمه سلیمی در حاشیه بازدید از سطح منطقه ثامن و برخی پروژه‌های عمرانی در حال اجرای این منطقه، اظهارکرد: باتوجه به ارتباطات شورای شهر با مجلس و دولت، تسریع در روند پیشبرد طرح پیشنهادی در منطقه ثامن را رقم خواهیم زد.

وی درخصوص حقوق مکتسبه، گفت: بحث حقوق مکتسبه برای شورای ششم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ هر اقدامی که در این بافت صورت می‌گیرد، باید با حفظ حقوق ساکنان و مردم باشد.

سلیمی با اشاره به مساجد و خانه‌های تاریخی که در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی وجود دارد، افزود: این منطقه، از حیث فرهنگی بافت غنی محسوب می‌شود و یکی از رویکردهای شورای ششم نیز حفظ و تقویت عناصر هویت‌ساز منطقه ثامن است چراکه موجب افزایش حس تعلق‌خاطر نسبت به شهر می‌شود.

رئیس کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس تصریح کرد: مسیرهای تشرف پیاده به بارگاه منور رضوی که در قالب «ره‌باغ‌» تعریف شده، یکی از عرصه‌هایی است که مراکز فرهنگی و یا خانه‌های تاریخی در این فضاها باید نمود بیشتری داشته باشند.

سلیمی با بیان اینکه در طرح جدید بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی علاوه‌بر ره‌باغ‌، باغ‌هایی نیز در انتهای کار دیده شده و به صورت حلقه پیرامون مضجع منور امام‌رضا(ع) شکل خواهد گرفت، گفت: ره‌باغ‌ها و فضاهای پیاده‌مدار، فرصت بسیار خوبی برای آماده‌سازی قلب زائر، پیش از تشرف به حرم مطهر است و نمادسازی‌های فرهنگی و زیارتی باید در این بافت مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: امیدواریم شهردار محترم و شورای عالی معماری و شهرسازی فرایندهای مربوط به طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را تسریع ببخشند چراکه این بافت باید در شان زائر امام‌رضا(ع) باشد.

ساکنان باقی‌مانده در بافت پیرامونی حرم مطهر باید حفظ شوند

هم چنین عضو کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس گفت: ساکنان باقی‌مانده در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، تحت هر شرایطی باید حفظ شوند و ترکیبی از زائر و مجاور را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

حسن کریمدادی نیز در حاشیه بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی سطح منطقه ثامن با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی طی 25 سال اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است، اظهارکرد: این بافت، سبقه‌ای 1200 ساله دارد و لذا حفظ هویت تاریخی مشهد در این بافت از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

وی افزود: با این طرح، افرادی که سال‌های سال تعلق خاطر خاصی به محل سکونت خود در اطراف حرم مطهر رضوی داشتند و زندگی اجتماعی و فرهنگی خوبی را در جوار بارگاه منور امام‌رضا(ع) تجربه کرده‌ بودند، بدون هیچ برنامه‌ای کوچ داده شدند.

کریمدادی با بیان اینکه رفتن ساکنان بومی موجب برهم خوردن هویت بافت شد و امروز دیگر از شهروندان اصیل مشهدی خبری نیست، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها قرار بود که جمعیتی دوباره به این منطقه بازگردد ولی این مهم آن‌گونه که باید محقق می‌شود چراکه نوع نگاه و کاربری‌ها عمدتا به تجاری و سکونتگاه‌های موقت و هتل تغییر پیدا کرده است.

عضو کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهدمقدس با اشاره به افراد بومی که همچنان در بافت حضور دارند و ساکن هستند، تصریح کرد: این افراد با حضور خود پایبندی به بافت را ثابت کرده‌اند و شورای شهر تاکید دارد که این جمعیت تحت هر شرایطی باید حفظ شود تا ترکیبی از زائر و مجاور را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *