بررسی وضعیت خشونت علیه زنان در جامعه؛

آمار های صعودی

بنفشه رحیمی

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می‌گیرد. بررسی‌ها بیانگر آن است که در جهان از هر سه زن، یک زن در طول عمر خود مورد خشونت جنسی و جسمی کسی که می‌شناسد، دوست دارد و به او اعتماد دارد، قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه آن است که در این زمینه بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» این آمارها حاکی از آن است که ۳۵ درصد زنان، خشونت را تجربه کرده‌اند و این رقم در برخی کشورها به ۷۰ درصد نیز می‌رسد. رده سنی زنان قربانی خشونت هم به ترتیب بیش از همه بین ۳۰ تا ۳۴ سال، بعد از آن ۳۵ تا ۳۹ سال و سپس ۲۵ تا ۲۹ سال است. بر اساس تحلیل این داده‌ها، بیشترین میزان خشونت در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال مشاهده شده است. چهار درصد زنان زیر ۱۸ سال نیز قربانی خشونت هستند.

کنترل خشم، جنسیت نمی‌شناسد

ازدواج افراد زیر ۱۸ سال نوعی خشونت تلقی می‌شود؛ زیرا و فرصت‌هایی برای کسب مهارت آموزش از این افراد گرفته می‌شود

در این راستا شهره شاهرودی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در خصوص موارد ارجاعی به سازمان بهزیستی، خشونت‌های جسمی آمار بیشتری را از آن خود کرده‌اند. همواره افرادی که تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند تنها کودکان و زنان نیستند، بلکه کلیه افرادی که ممکن است در شرایطی ضعیف تر از بقیه جامعه باشند مستعد قرار گرفتن در معرض خشونت هستند. درنتیجه در رابطه سالمندان و کودکان با این غفلت و خشونت روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، نکته حائز اهمیت در مورد زنان این است از آنجا که آن‌ها برای پیگیری‌های قانونی خشونت‌های جسمی که علیه‌شان صورت می‌گیرد به ما مراجعه می‌کنند با خشونت‌های کلامی بسیاری نیز روبه‌رو هستند، اما از آنجا که از لحاظ خشونت‌های کلامی چندان تحت فشار قرار نمی‌گیرند برای این مورد پیگیری قانونی چندانی انجام نمی‌دهند.

 آموزش، وظیفه بدون حد دستگاه‌های جامعه

شاهرودی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش‌های مناسبی جهت پیشگیری از افزایش این نوع خشونت‌ها صورت می‌گیرد؟ توضیح داد: سازمان بهزیستی به عنوان یک دستگاه حیاتی و مراقبتی، آموزش‌هایی را به ویژه در مناطق کم‌ برخوردار ارائه می‌دهد تا افراد بتوانند از طریق ارتقای توانمندی خود در هر شرایطی از خود مراقبت کنند. اما در خصوص همین آموزش‌ها باید توجه داشت سازمان بهزیستی تنها متولی در این زمینه نیست، بلکه آموزش‌و‌پرورش، صداوسیما، خانواده، شهرداری، ورزش‌و‌جوانان، دانشگاه علوم پزشکی و نهادهایی از این قبیل در این آموزش‌ها دخیل هستند.

افزایش خشونت علیه زنان در جامعه

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که افراد زمانی می‌توانند از خود مراقبت کنند که مهارت‌های کنترل خشم را خصوصاً از مقاطع کودکی به درستی آموخته باشند؛ پس این مهارت به صورت فطری و ذاتی در افراد وجود ندارد. رشد جمعیت، حضور زنان و دختران در جامعه، آگاهی آن‌ها در زمینه حقوق‌شان، گسترش سیستم‌های حمایتی و امکانات موجود در دسترس بانوان کشور و شبکه‌های مجازی اذهان را به این سمت می‌کشاند که خشونت آن هم فقط علیه زنان در جامعه در حال افزایش است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تشریح کرد: در جوامعی که حضور زنان و دختران در آن فعال‌تر باشد اگر عوامل کنترل‌کننده و آموزش‌های درستی ارائه نشود، ممکن است باعث بروز زمینه‌های خشونت بیشتری برای این قشر از جامعه شود. چنانچه آمارها بیانگر کاهش خشونت علیه مردان و افزایش آن علیه زنان در جامعه است، باید به دنبال عوامل و مولفه‌های مربوط به آن جهت رفع این مشکلات باشیم.

خشونت‌های در بسته

در حال حاضر با توجه به ایجاد برابری فرصت‌ها بین زن و مرد در جوامع امروزی و افزایش اطلاعات و آگاهی آن‌ها از حقوق خود، نمود و اعلام رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان و دختران و همچنین حمایت‌های نهادهای مختلف جامعه از آن‌ها به مراتب افزایش یافته است

وی با بیان اینکه «نکته مهم این است درنظر نگرفتن حقوقی برای زنان در جوامع گذشته، خود بیانگر نوعی از خشونت است» ادامه داد: پس اگر زنان در گذشته مورد آزار و خشونت قرار می‌گرفتند آن را عنوان نمی‌کردند؛ چراکه در این زمینه فاقد هر نوع آگاهی بودند. اما در حال حاضر با توجه به ایجاد برابری فرصت‌ها بین زن و مرد در جوامع امروزی و افزایش اطلاعات و آگاهی آن‌ها از حقوق خود، نمود و اعلام رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان و دختران و همچنین حمایت‌های نهادهای مختلف جامعه از آن‌ها به مراتب افزایش یافته است.

ازدواج افراد زیر ۱۸ سال نوعی خشونت تلقی می‌شود

شاهرودی در ادامه توضیح داد: وجود آمارهایی که نشان‌دهنده کاهش خشونت علیه مردان است، نمی‌تواند همواره حاکی از مردسالار بودن جامعه باشد بلکه ممکن است حتی فرهنگ قالب جامعه، به مردان اجازه بروز و عنوان خشونت‌های علیه خود را ندهد. ازدواج افراد زیر ۱۸ سال نوعی خشونت تلقی می‌شود؛ زیرا و فرصت‌هایی برای کسب مهارت آموزش از این افراد گرفته می‌شود.

کنترل خشم، فارغ از تبعیض‌های جنسیتی است

شاهرودی اظهار کرد: هدف اصلی ما کمک به انسان‌هاست تا مهارت‌های کنترل خشم را بیاموزند و از این طریق علیه هیچ جنسیت یا قشر خاصی از جامعه، خشونت و آزار بروز ندهند. برای رشد شخصیت افراد ابعاد متفاوتی از جمله آموزش و الگوهای تربیتی موثر است. تحصیلات اگر منجر به بالا رفتن سطح آگاهی افراد و مهارت‌های آنان شود می‌توان از آن به عنوان یک عامل موثر در این زمینه تلقی کرد، اما اگر این ابعاد را شامل نشود و به افراد از این زوایا کمکی نرساند، طی کردن آن تا مقاطع بالا هم ارزشی ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *