حال همدمِ این روزهای خود را بپرسیم !

دکتر زهرا حجت | مدیرعامل همدم – فتح‌المبین

اغلب، وقتی هفته‌ بهزیستی از راه می‌رسد و به تناسب ایام، سوال و صحبتی از موسسه‌ توانبخشی همدم (فتح‌المبین) می‌شود، ما می‌گوییم؛ همدم، جایی است در گوشه‌ای از شهر بزرگ مشهد که در آن 400 فرشته‌ بی‌فریب، زندگی می‌کنند.

اما، واقعیت، اینقدر هم شاعرانه و آسان و کوتاه نیست. اولین گام، تقریبا 40 سال پیش برداشته شد؛ زمانی که با پذیرش 60 دختر، تکه‌ای زمین سهم دختران کم‌توان ذهنی شد تا در آن زندگی و خدمات توانبخشی دریافت کنند و از عمرشان لذت بیشتری ببرند.

موسسه، از ابتدا تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده، اما سال 1381 نوع مدیریتش، به شیوه‌ هیئت امنایی تغییر کرد و هیئت امنای موسسه که همواره از بهترین خیرین و نیک‌اندیشان بوده‌اند، با حمایت مستمر نیکوکاران، به مدیریت موسسه این اعتماد و اعتبار و انرژی را داده‌اند که با تمام همت و نیرو، در جهت بهتر شدن شرایط دختران موسسه، گام بر‌دارند.

برای آشنایی بیشتر شما هموطنان نوع‌دوست باید عرض کنیم که حدود 400 دختر بی‌سرپرست و کم‌توان ذهنی در این مجموعه زندگی می‌کنند که نگهداری و آموزش آنان را همکاران و همیاران همدم، با تلاش شبانه‌روزی برعهده ‌دارند. دختران این خانه همگی بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست موثرند و برحسب سن و هوش عمومی، در 5 بخش مختلف نگهداری و آموزش‌دهی می‌شوند.

تدارک امکانات و تسهیل فعالیت‌های مختلف ورزشی برای دستیابی به حداکثر توانمندی جسمی، شرکت در کارگاه‌های هنری از قبیل گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی و سرمه‌دوزی  و فراهم کردن فضایی شبه‌خانواده برای دختران این مرکز، هزینه‌های سنگینی در بر دارد. برای هر مددجو، ماهانه حدود 4 تا 5 میلیون ریال هزینه می‌شود که یارانه‌ دریافتی از سازمان بهزیستی، صرفا پاسخگوی بخشی از این هزینه‌هاست و الباقی هزینه‌ها را کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم و خیرین تامین می‌کند.

کمک‌های خیرین، علاوه بر توانبخشی دختران و هزینه‌های جاری، صرف اتفاقات خوب دیگر هم می‌شود؛

از جمله ساخت و راه‌اندازی سالن نگارخانه(مکان نمایشگاه‌های مؤسسه) است، با مساحت 400 متر مربع که تا کنون مراسم و نمایشگاه‌های مختلفی درآن برگزار شده‌است و البته در مدت کرونا، به‌دلیل محدود شدن این نوع فعالیت‌ها، عجالتا نقشش قرنطینه‌ بیماران احتمالی است.

علاوه بر نگارخانه، تالار همایش‌های مؤسسه‌ همدم با ظرفیت 420 صندلی در فضای حدود 650 متر مربع مجهز به سیستم‌های صوتی و نوری پیشرفته، سکوی گردان برای اجرای نمایش‌‌های حرفه‌ای و همچنین پخش فیلم‌های سینمایی و دیجیتال و نیز سالن‌های جنبی شامل: تشریفات و کافه است. این امکانات، علاوه بر نیازهای فرهنگی و هنری موسسه، برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری مراسم و جشن‌ها و برنامه‌های دیگر ادارات و موسسات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که تا پیش از کرونا، در مواقع استقبال نیک‌اندیشان، خود منبعی برای تامین نیازهای مالی موسسه‌ی همدم بوده‌است.

اما در عین حال، ناگزیر باید گفت به‌رغم همه تلاش‌های مدیریت و هیات مدیره‌ همدم و حمایت‌های خیرین و همت کارکنان موسسه، افزایش قیمت‌های عمومی، به‌ویژه گرانی دارو و اقلام بهداشتی ضروری و البته کاهش قدرت بخشندگی مالی مردم و از همه مهمتر، زیان‌ها و محدودیت‌های ناشی از گسترش کرونا، همه مزید برعلت شده تا موسسه‌ همدم، درحال گذار از دوران مضیقه‌ جدی باشد .

و عرض پایانی اینکه طرح توسعه‌ موسسه در زمینی به مساحت 15000 متر مربع در دست اجراست. این زمین و ساختمان این طرح بزرگ که طی سه‌فاز اجرا و تمام خواهدشد، متعلق به سازمان بهزیستی است. اجرا و اتمام این طرح، تکیه‌گاه قابل توجهی برای کشور، شهر مشهد، سازمان و اهدافش فراهم می‌کند و انتظار می‌رود ادارات دولتی و شرکت‌های توانمند خصوصی که همنیجا لازم می‌دانیم از کمک‌های همه‌ نیک‌اندیشان و همدم‌دوستان، بخصوص شهرداری محترم مشهد و رسانه‌های جمعی در این باب سپاسگزاری کنیم، در کنار سازمان محترم بهزیستی، برای پیشبرد آن، با احساس مسئولیت و مشارکت بیشتری این موسسه را همراهی کنند.

با سپاس از توجهتان و تبریک روز و ایام هفته‌ی بهزیستی، به یکایک همکاران سازمانی و همراهانی که فرزندان ایران را در امر بهزیستن، یاری می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *