رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس:

سنددار شدن اراضی حاشیه مشهد در اولویت است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهدمقدس گفت: یکی از معضلات اصلی در مشهد، فاقد سند بودن اراضی است که مشکلات هویتی و امنیتی را به‌همراه دارد؛ لذا هویت‌دار و سنددار کردن اراضی به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری کمیسیون شهرسازی و معماری است.

به گزارش صبح امروز،  حمید ضمیری با اشاره به موضوع تعیین‌تکلیف اراضی قولنامه‌ای و فاقد سند واقع در حاشیه شهر که در جلسه اخیر کمیسیون شهرسازی و معماری مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، اظهارکرد: یکی از معضلات اصلی در شهرهای مختلف و از جمله مشهد به‌ویژه در بافت‌های غیررسمی، فاقد سند بودن اراضی است که پیچیدگی‌های مختلفی را بوجود آورده و جدی‌ترین آن، بحث‌های هویتی و امنیتی است.

وی افزود: براساس همین اهمیت، شورای ششم موضوع هویت‌دار و سنددار کردن اراضی را در اولویت‌کاری خود قرار داده چراکه اگر بتوانیم اراضی دارای سند کنیم، فواید مختلفی دارد؛ مالک زمین شناسایی می‌شود، مالکان می‌توانند نسبت به دریافت وام بازسازی و استحکام‌سازی بنا اقدام کنند و شهرداری بتواند به آنها پاسخگویی نماید.

ضمیری با بیان اینکه پس از ایجاد هویت، دغدغه اصلی مدیریت شهری، مقاوم‌سازی و پایدارکردن سکونتگاه‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه است، گفت: در محلاتی که اراضی آن فاقد سند هستند، عمدتا کیفیت زیست و سرانه‌های خدماتی نیز پایین است و اگر به سمت سنددار کردن املاک برویم، می‌توان سرانه‌ها و فضاهای خدماتی را در تعامل با مالکان تعیین تکلیف و تامین کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تصریح کرد: مالکان عمده اراضی در حاشیه شهر که فاقد سند هستند، آستان قدس رضوی، دولت و بخش خصوصی بوده که همه باید برای تعیین تکلیف و سند‌دار کردن پای کار بیایند.

ضمیری با بیان اینکه شورای ششم نگاه ویژه‌ای به حاشیه شهر دارد و برای هویت‌دار کردن و شناسنامه‌دار کردن اراضی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، گفت: نشست‌های مشترکی با حضور شورای شهر و شهرداری و آستان قدس رضوی می‌تواند برگزار شود تا به طرح پیشنهادات و راهکارهای تحقق این مهم بپردازیم.

3 هزار پلاک از اراضی حاشیه شهر سنددار می‌شوند

صیامی، نماینده دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) در طرح تعیین تکلیف اراضی فاید سند آستان قدس رضوی، اظهارکرد: مساحت اراضی تصرفی متعلق به آستان قدس در شهرک شهید رجایی 276 هکتار، شهرک شهید باهنر 116 هکتار، کوی کارگران سیدی 136 هکتار، محله بهمن و خواجه‌ربیع 172 هکتار و رباط طرق و شهرک طرق 400 هکتار می‌شود؛ این مساحت دربرگیرنده 80 هزار پلاک است.

وی با بیان اینکه از سال 99 در 5 نقطه از شهر دفاتر تسهیل صدور اسناد را دانشگاه امام‌رضا(ع) ایجاد شده است، گفت: تاکنون از مجموع 80 هزار پلاک، 2 هزار و 844 پلاک برای تعیین تکلیف مراجعه نموده‌اند؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک‌ها نیز پای کار هستند.

صیامی افزود: تا پایان سال جاری 3هزار پلاک از اراضی حاشیه شهر را سنددار می‌کنیم؛ البته تحقق این مهم نیازمند فرهنگسازی قوی در بین ساکنان است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *