بررسی صبح امروز از وضعیت مهمان ناخوانده این‌روزهای کشور:

هیچ موردی از کرونا در مشهد مشاهده نشده است

کرونا،ویروسی ناشناخته که از اواخر دسامبر سال 2019 نیمی از جهان را به چالش کشید و با خود درگیر کرد اکنون از دروازه‌های ایران گذشته و وارد این کشور شده ودر تنها در روز اول جان دونفر از قم را گرفت اما اگر چاره‌ای اندیشیده نشود قطعا این بیماری به یک اپیدمی تبدیل شده و جان هزاران نفر را می‌‌گیرد.

به محض انتشار خبر آزمایش مثبت اولین نفر به ویروس کرونا، استانداری خراسان رضوی در روز پنج‌شنبه کارگروه بهداشت و پدافند غیر عامل استان برای چاره‌اندیشی و مقابله با این بیماری تشکیل داد.

هیچ موردی از ابتلا به کرونا در خراسان رضوی گزارش نشده است

استاندار خراسان رضوی گفت: خوشبختانه تاکنون در خراسان رضوی هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است.

به گزارش روزنامه صبح امروز، علیرضا رزم‌حسینی در جلسه کارگروه بهداشت و پدافند غیرعامل استان که در سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری به منظور به منظور آمادگی استان و هوشیاری مسئولان و نهادهای ذی ربط در حوزه سلامت برگزار شد افزود: خوشبختانه تاکنون در خراسان رضوی هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نمایندگی از تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، مرجع هماهنگی و اطلاع رسانی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، ارتش و سپاه در خصوص مقابله احتمالی با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند تا امکانات بخش سلامت خود را بسیج کنند.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن نوروز و پیک سفر زائران به مشهد باید موضوع پیشگیری در دستورکار قرار گیرد، تاکید کرد: در مراکز تجمع جمعیت مانند حرم مطهر رضوی، مساجد و کتابخانه‌‌ها بنا شده است که امکانات بهداشتی به صورت رایگان تدارک دیده شود.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه تبلیغات و آگاهی بخشی به مردم بنرهایی در سطح شهر مشهد نصب می‌شود تا زائران و مجاوران از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اطلاع پیدا کنند.

ضرورت سهولت در دسترسی مردمبه ماسک‌های بهداشتی

رزم حسینی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های ذی‌ربط در استان برای مقابله احتمالی با ویروس کرونا در آمادگی کامل قرار دارند، خاطرنشان کرد: ماسک‌های بهداشتی با سهولت باید در اختیار مردم قرار گیرد تا هیچ نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی در مشهد

محمد حسینی بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ابراز کرد: خوشبختانه همکاری‌های خوبی بین نهاد‌های دولتی و غیردولتی در مشهد وجود دارد و جای نگرانی نیست.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون موردی از ویروس کرونا و بیماری مشکوک به آن در استان خراسان رضوی گزارش نشده است.

ضدعفونی ناوگان عمومی

دکتر محمد جعفر صادقی افزود: کارگروه بهداشت استانداری با حضورتمام دستگاه‌ها ی اجرایی تشکیل شد که در این کارگروه استاندار تاکید بر همکاری در جهت پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا داشتند و در دستور کار اجرایی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در این کارگروه  انتظارات خود برای مقابله با این بیماری را از برخی از دستگاه‌ها بیان کرده که با دستور استاندار این موارد جزو دستورکار سازمان‌ها قرار گرفت.

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه پیرامون نحوه ضدعفونی کردن ناوگان عمومی توضیح داد: با توجه به اینکه تا کنون مورد مشکوکی از ابتلای به کرونا در مشهد گزارش نشده اتوبوس و مترو فعلا در روز یک‌بار ضدعفونی شده اما اگر  این ویروس شیوع پیدا کند احتمالا وضعیت تغییر کرده و در پایان هر خط اتوبوس‌ و مترو ضدعفونی و پاکسازی می‌شوند اما در حال حاضر ضدعفونی یک‌بار در روز کفایت می‌کند.

به صدا درآمدن زنگ شست‌و شوی دست در مدارس

وی اظهار کرد: شهرداری در این کارگروه ملزم  شد که برای تبلیغات و افزایش آگاهی سطح مردم از این بیماری وآموزش عمومی مردم اقدام کند و از شامگاه پنج‌شنبه ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها وناوگان عمومی شهر نیز شروع شد.

صادقی بیان کرد: مرکز پیش‌گیری از بیماری‌های واگیر دار آموزش و پرورش و مدارس را علاوه بر تاکید بر استفاده صابون در سرویس‌های بهداشتی موظف شد که بحث آموزش را در دستور کار خود قرار دهد و حتی‌المقدور زنگی تحت عنوان زنگ شست‌و شوی دست‌ها را در مدارس اجرا کند.

وی اشاره کرد: اگر دانش‌آموزی علایم سرماخوردگی در او دیده شد برای استراحت  دانش‌آموز در منزل و غیبت او از مدرسه سخت‌گیری زیادی انجام نشود تا در صورت بروز کرونا از انتقال آن به دیگران جلوگیری شود.

صادقی از حضور کادر بهداشتی در بسیاری از ادارات به منظور آموزش مدیران و مسیولان و پرسنل خبر داد و مطرح کرد: فایل‌های آموزشی که معاونت بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی در اختیار ادارات قرار داده آن‌ها نیز به مجموعه خود منتقل کنند و چندین سمینار و ویدیو کنفرانس با این مضمون با ادارات و سازمان‌ها صورت گرفته که کمک کننده در بالابردن  سطح آگاهی عمومی است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در کارگروه بهداشت استانداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت فضای اختصاصی بیمارستان یا درمانگاه‌ها بود و به نوعی آماده‌باش برای برخی از بیمارستان‌های از پیش تعیین شده صورت گرفت.

ضرورت  ایجاد پایگاه‌های بهداشتی سیار در مناطق پررفت‌و آمد

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سوال خبرنگار مبنی بر ضرورت پایگاه‌های سیار در مناطق پررفت‌و آمد پاسخ داد: امکان استقرار پایگاه‌های بهداشتی در ایستاه‌های مترو و مناطق پررفت‌و آمد وجود ندارد و هدف ما انتقال پیام است و برای تحقق این هدف ما فایل آموزشی را در اختیار مترو و سایر ناوگان قرار داده که قابل مطالعه برای مردم باشد و امکان مستقر کردن نیرو در این اماکن برای چک موارد مشکوک برای ما وجود ندارد.

کنترل موارد مشکوک در پایانه‌های مسافربری

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر برنامه دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل کردن ورود و خروج مسافران نوروزی  گفت: نیروهای کادر پزشکی ما در تمامی راه‌های ورودی و خروجی مرزی مانند فرودگاه، مرز تایباد و سرخس و درگز و قوچان مستقر هستند و تمام افرادی که وارد مرزهای خراسان شده تحت کنترل و تب‌سنجی قرار داده وتمام آموزش‌های لازم و مراقبتی به افراد داده می‌شود.

وی افزود: اما متاسفانه ما امکان کنترل مرزهای ریلی را نداریم چرا که در صورت توقف قطارهای مسافربری در ایستگاه مشهد تمام درها باز شده و حدود 800 مسافر وارد شهر می‌شوند که به هیچ وجه امکان کنترل این افراد وجود نداشته و تنها آموزش همگانی برای کنترل و پیشگیری در این موارد نیز وجود دارد.

 استقرار یک کادر بهداشتی در درون هر قطار برای کنترل بیماری در طی مسیر

صادقی در خصوص درخواست خبرنگار مبنی بر استقرار یک کادر پزشکی در قطار برای کنترل بیماری کرونا تشریح کرد: در حال حاضر امکان چنین موردی برای ما فراهم نبوده  چرا که این یک سیاست کشوری بوده و تحت اختیارات استان نیست و ما تنها فایل‌های آموزشی را در اختیار راه‌آهن و رانندگان ناوگان حمل و نقل داده و از آن‌ها درخواست تکثیر این فایل‌ها برای مسافران را داریم.

مرگ دو نفر خراسانی مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های مشهد

وی در خصوص شایعه‌ای که چندی پیش در فضای مجازی مبنی بر مرگ دو مبتلا به کرونا در مشهد منتشر شده، واکنش نشان داده وتوضیح داد: به هیچ وجه چنین موردی وجود نداشته و این خبر کذب محض است و تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلای به ویروس کرونا در خراسان رضوی دیده نشده است.

صادقی ابراز کرد: علایمی که برای ابتلای به کرونا مطرح شده مشترک بین 20ویروس و بیماری است و به همین ئلیل به محض بروز این علایم نباید و اورا مبتلای به این ویروس بدانیم.

استرس؛تضعیف کننده سیستم امنیتی بدن

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گاهی انتشار برخی از اخبار و فضا سازی سبب تشویش اذهان و بالارفتن استرس در بین عامه مردم می‌شود که استرس سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه امکان ابتلای فرد به انواع ویروس به خصوص ویروس ناشناخته کرونا بالا می‌رود.

مرگ و میر سالانه هزاران نفر بر اساس انواع بیماری ویروسی

وی ادامه داد: هر ساله هزاران نفر بر اساس انواع بیماری‌های ویروسی جان خود را از دست می‌دهند و هرگز کسی پیگیر این آمار نبوده اما ناشناخته بودن این ویروس سبب شده که آمار این بیماری برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار شود.

تشخیص کرونا تنها با آزمایش نه با علایم بالینی

صادقی اظهار کرد: ویروس کرونا باتوجه به علایم بالینی قابل تشخیص نبوده و تنها در صورت آزمایش مخصوص می‌توان صحت فرد یا ابتلای او را از این ویروس تشخیص داد که در حال حاضر تنها دئ آزمایشگاه در سطح ایران توانایی انجام این آزمایش را دارند و کیت‌های افراد مشکوک به بیماری کرونا به تهران منتقل شده و در کمترین زمان ممکن نتیجه اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: البته با توجه به جلساتی که تشکیل شده قرار بر این است که طی هفته آینده و در نهایت 10 روز آینده یک آزمایشگاه مخصوص برای تشخیص کرونا در مشهد مستقر شود.

انتقال سخت کرونا به دیگران

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان تاکید کرد: ویروس کرونا تنها از طریق بزاق‌های بزرگ دهان فرد بیمار به دیگران منتقل می‌شود و هوا عامل انتقال این ویروس نبوده که این بیانگر این موضوع بوده که راه انتقال کرونا حتی از آنفواتنزا و دیگر ویروس‌ها سخت‌تر بوده و در صورتی‌که فرد مبتلا از ماسک استفاده کند امکان ابتلای دیگران خیلی پایین می‌رود.

صادقی اذعان کرد: فرد مبتلا در صورت یکه عطسه کند بزاق دهان او تا حدود 2 متر ترشح می‌کند که از فاصله یک مترو 70 به بعد ذرات ریز بزاق ترشح می‌شود پس در صورت عطسه حتما فرد جلوی دهان خود را بگیرد و اگر دسترسی به دستمال در آن لحظه برای او مقدور نبود از آستین و لباس خود استفاده کرده و حتی‌المقدور از دست برای جلوگیری از تشعشع عطسه خود استفاده نکند.

وی تبیین کرد: کمپین “من با شما دست نمی‌دهم، چون شمارا دوست دارم” اقدام بسیار خوبی بوده وضمن پیوستن همگانی به این کمپین تا حد امکان از دست دادن و روبوسی در مهمانی‌ها خودداری شود.

آمار کرونا

صادقی در پایان اخرین آمار ابتلای به کرونا را این گونه اعلام کرد: تاکنون ۷۶ هزار ۸۲۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این بین دو هزار و ۲۵۰ نفر فوت شده و ۱۸ هزار و ۹۰۳ نفر بهبود یافته‌اند.

رعایت اصول بهداشتی در اجتماعات

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد جامعه برای پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا باید هنگام حضور در اجتماعات رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: به دنبال تایید مرگ چند نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در کشور، صبح روز پنج‌شنبه، جلسه اضطراری مدیران و مسوولان شبکه‌های بهداشت خراسان رضوی با مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

تاکید بر آموزش همگانی در بحث پیش‌گیری

وی اضافه کرد: در این جلسه نسبت به آماده باش نیروهای بهداشتی و درمانی و بالا بردن سطح آموزش مردم برای پیشگیری از بیماری کرونا تاکید شد.

دکتر قُلیان رعایت بهداشت فردی، شستن مرتب دست‌ها با صابون یا استفاده از مایع ضد عفونی کننده، استفاده از ماسک، دست ندادن و روبوسی نکردن  و حفظ آرامش خود و پرهیز از نگرانی از اقدامات پیشگیرانه در کنترل بیماری کرونا را ضروری عنوان کرد.

وی افزود: تاکنون هیچ مورد مشکوک به کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی مشاهده نشده است در حالی که اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری به جد دنبال می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تب، تنگی نفس، سینه پهلو و سرفه را از شاخص ترین علایم بیماری کرونا عنوان کرد و ادامه داد: افرادی که این علایم که مشابه علایم بیماری آنفلوآنزاست را دارند بهتر است از منازل خود بیرون نیایند و تحت کنترل باشند که اگر علایم تشدید شود باید جهت بررسی بیشتر توسط پزشک به بیمارستان ارجاع داده شوند.

پیش‌بینی بخش عفونی بیمارستان امام رضا برای مبتلایان به کرونا

دکتر قلیان گفت: بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد برای معالجه افراد مشکوک به کرونا پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مسافران خارجی ورودی به خراسان رضوی در پایگاه‌های مراقبت مرزی از نظر احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا غربالگری می‌شوند که این پایگاه‌های بهداشتی در مبادی ورودی مسافران از طریق مرزهای زمینی و هوایی شامل دوغارون در تایباد، باجگیران در قوچان، لطف آباد در درگز، سرخس و فرودگاه مشهد به طور شبانه‌روزی فعال هستند.

image_print
529 پاسخ
  1. نگران
    نگران گفته:

    سلام
    همسر من توی حرم قسمت مهمان سرا میزبان من هر روز ک میره سر کار تا برگرده کلی نگران میشم آخه اونجا معمولا شلوغ و از همه شهرها میان…میخام خاهش کنم برای کارکنان اونجا ی فکری بکنید…
    ماسک ها گرون شده ژل و پدهای بهداشتی خیلی راحت ب دست نمیان..لطفا رسیدگی کنید…وقتی مردم نیاز دارن چرا باید گرون بشه. حداقل توی حرم برای کارکنانش ماسکو دستکش و مواد ضدعفونی کننده در دسترسشون بزارین …اگ بخان هر هشت ساعت ی ماسک با قیمت ۱۵تومن عوض کنن کل حقوقشون باید ماسک بخرن..لطفا رسیدکی کنید..ممنون

    پاسخ
  2. ناشناس
    ناشناس گفته:

    ۳ نفر کویتی که یک هفته گذشته در مشهد بودند، مبتلا به ویروس کرونا شدند.تا کی دروغ…چرا آخه؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *